Operní panorama Heleny Havlíkové (451) – Prodané nevěstě to v Hlaholu sluší
Název „party“ kolem Vladimíra Chmela a jeho Českého pěveckého institutu doplňuje motto Děláme operu srdcem. Rozhodně to není klamavá reklama. Vystihuje atmosféru, která z jejich Prodané nevěsty „nakažlivě“ vyzařuje. Zájemci o klasickou podobu Prodané nevěsty si přijdou na své. Navíc v nádherném secesním prostoru Spolkového domu Hlahol architekta Josefa Fanty, v němž dodnes působí Zpěvácký spolek Hlahol, mezi jehož sbormistry v téměř 150leté historii patřil v letech 1863–1865 i Bedřich Smetana, který pro Hlahol také zkomponoval například sbory Tři jezdci nebo Odrodilec.
Inscenace umístěná do Velkého koncertního sálu Hlaholu kromě bytelného dřevěného stolu a houpacího koníka žádnou „scénografii“ nepotřebuje. Sedlová střecha, krásné secesní lustry, busty sbormistrů a čestných členů Hlaholu a především alegorická luneta Alfonse Muchy Česká píseň navozují atmosféru radosti ze zpěvu a zároveň „domáckého“ prostředí spřízněnosti. A pak už jen stačí lahev slivovičky, půllitry piva a několik fotografií dokládajících majetky nabízených nevěst ke svižnému rozehrání citlivě zkrácené verze Prodané nevěsty s doprovodem klavíru a dvou klarinetů a původními mluvenými dialogy.
Inscenace je postavena především na výkonech sólistů: Mařenka Bronislavy Smržové na základě měkké sopránové kantilény oplývá přirozeným půvabem, vroucností i energií, aby zachránila svoji lásku k milovanému Jeníkovi. Této role se ujal Peter Berger. Uvyklý v postavách Dalibora, Prince, Borise, Manolia, Cavaradossiho či Pinkertona a mnoha dalších prvo-oborových tenorových rolích na velká jeviště Národních divadel v Praze, Brně či Bratislavě vedle řady zahraničních scén se obdivuhodně adaptoval na prostor, kde zpívá doslova nadosah od diváků. S „člověčí“ věrohodností vystihl Jeníka, který bystře a bez skrupulí využije příležitosti poskytnuté Kecalem, aby lstí získal nejen milovanou Mařenku, ale i spoustu peněz. Napáleného dohazovače ztvárnil Daniel Hůlka jako přiměřeně protřelého, ješitného, sebejistého, ale nakonec zesměšněného vyjednavače a obdařil ho znělými i těmi nejhlubšími tóny Kecalova basového partu. Svůj komediální talent v roli koktavého Vaška divákům odkryl Peter Malý, který se stihl během zpěvu ještě ládovat „smetanovým“ pacholíkem, s nímž „zajídá“ nervozitu kluka, který se náhle ocitá ve středobodu zájmu hned několika dívek. I Vladimír Chmelo, Markéta Dvořáková, Petr Matuszek a Dagmar Drechslerová si role rodičů s chutí užívali, stejně jako činorodá Hospodská, jejíž představitelka Petra Prýmková v ansámblech při absenci sboru zastala s přehledem sopránový part. Sbor ovšem tak úplně nechyběl – do inscenace se zapojil v úvodním Proč bychom se netěšili a závěrečném Dobrá věc se podařila i Hlahol. A jistě by jistě zvládl i více sborových čísel, pro Prodanou nevěstu tak typických.
Skvěle se osvědčil nápad svěřit slavnou scénu komediantů, vedenou Principálem Matějem Doležalem a okouzlující Esmeraldou Danou Šťastnou, dětem z kurzů dětské taneční akrobacie Jurije Kolvy. S báječnou šikovností metaly hvězdy, přemety, skákaly přes lano, vytáčely piruety ba i žonglovaly.
Když se k závěrečnému sboru se spontánní radostí připojili na výzvu zručného klavíristy Ahmeda Hedara, který s dvěma klarinetisty s pro něj typickou muzikalitou a empatií k sólistům obstaral doprovod, i diváci zcela zaplněného auditoria, jakoby se z busty zhlížející Smetana spokojeně pousmál.
Kromě představení v Pražském Hlaholu se tato Prodaná nevěsta rozjede ještě na zámky Frýdek-Místek, Kačina a dokonce na brněnské koupaliště Biotop. A do Pražského Hlaholu se „přestěhuje“ i inscenace Rusalky, v níž uskupení Opera lidem chce zprostředkovat toto ikonické Dvořákovo dílo v obsazení předních sólistů co nejširšímu okruhu diváků.
Bedřich Smetana: Prodaná nevěsta
Hudební nastudování Ahmed Hedar a Vladimír Chmelo, režie Vladimír Chmelo, kostýmy Roman Šolc, akrobatická čísla Jurij Kolva.
Osoby a obsazení: Mařenka – Tereza Mátlová / Bronislava Smržová, Jeník – Peter Berger / Martin Šrejma / Peter Malý, Kecal – Daniel Hůlka, Vašek – Peter Malý / Vojtěch Pošvář, Krušina – Vladimír Chmelo, Krušinová – Markéta Dvořáková, Mícha – Petr Matuszek, Háta – Kateřina Jalovcová / Dagmar Drechslerová, Esmeralda – Dana Šťastná / Dagmar Drechslerová, Principál – Matěj Doležal, Indián – Jiří Stejskal, Hospodská – Petra Prýmková, Dítě – Rozárka Hůlková / Karolínka Smržová.
Pěvecký sbor Hlahol, klavír Ahmad Hedar, klarinety: Aleš Hustoles / Tomáš Hustoles / Tomáš Čistecký, Taneční akrobacie Jurije Kolvy.
Pražský Hlahol, premiéra 6. března 2024.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]