Operní panorama Heleny Havlíkové (512) – Děti a opera? Ano!

- Adaptace Exupéryho Malého prince na pomezí opery a muzikálu
- Pestrý vizuál banskobystrického nastudování
- Jak získat pro operu diváky už od dětských let
Jak vyplývá z principu Festivalu hudebního divadla Opera, inscenace, s nimiž se stálé i alternativní soubory z České republiky a Slovenska chtějí v Praze prezentovat, vybírají jednotlivá divadla. Festival sice není soutěžní, ale odborná porota i sami diváci (hlasováním v anketě) rozhodují o udělení ceny za nejlepší inscenaci nebo za nejlepší interpretaci role. Divadla se tak pochopitelně v Praze chtějí blýsknout inscenací, kterou považují pro tento účel za nejlepší a kterou mohou pražské publikum zaujmout.
Jak je z programu bienále i v předchozích letech zřejmé, i stálá divadla, která přitom mají na repertoáru osvědčené divácké tituly, Verdiho, Pucciniho, chtějí na festivalu zaujmout nejen inscenací jako takovou, ale i dramaturgicky zajímavými tituly, často takovými, které v Praze zaznějí vůbec poprvé. A to byl právě případ banskobystrické opery a její inscenace Malý princ současné britské skladatelky Rachel Portman (*1960) podle knížky francouzského spisovatele a pilota Antoina de Saint-Exupéryho.
Rachel Portman zdaleka není první, koho Malý princ zaujal – dílo je řazené mezi nejdůležitější knihy 20. století a přeložené do více než čtyř stovek jazyků a prošlo řadou filmových, televizních, divadelních i hudebních adaptací.

Adaptace Exupéryho Malého prince na pomezí opery a muzikálu
Operní adaptace Malého prince Rachel Portman s podtitulem „magická opera“ měla premiéru v květnu 2003 v Houston Grand Opera, na inscenaci se finančně podílelo několik amerických divadel (New York City Opera, Boston Lyric Opera, Tulsa Opera a Skylight Opera Theatre), která Malého prince uvedla následně. Premiéra byla přijata velmi příznivě a Malý princ se vydal na další operní jeviště. V roce 2004 Malého prince natočila BBC. Do celostátního hledání dětských talentů pro roli Prince se přihlásilo 25.000 dětí a z jejich konkurzu a přípravy inscenace dokonce vznikl dokumentární film.
Portman je zkušená, úspěšná a oceňovaná autorka hlavně filmové hudby s nominacemi na Oscara. Tuto svou zkušenost uplatnila i v Malém princi – zhudebnění vystihuje a dokresluje situace, hudba je v dobrém slova smyslu líbivá, melodická, přístupná široké škále publika. Portman zvolila formu na pomezí opery a muzikálu – postavy zpívají i mluví a do díla je intenzivně zapojen i balet. Nástrojové obsazení orchestru vyžaduje dvě flétny, hoboj, dva klarinety, fagot, trubku, lesní roh, pozoun, bicí, celestu, smyčcovou sekci a harfu.
Libreto Nicholase Wrighta se do značné míry drží Exupéryho předlohy a adaptaci Malého prince rozděluje do dvou dějství: první je uvozeno vzpomínkou pilota na dětství a vlastní děj opery se odvíjí od havárie pilota na poušti, kde se setkává s klukem – Malým princem, který mu vypráví o své domovské planetě se sopkami, nebezpečím baobabů pro milovanou růži a o cestě po planetkách vesmíru. Druhé dějství se soustřeďuje na příběh Malého prince na Zemi – na jeho setkání s liškou, růžovou zahradou a hadem, který pomůže Malému princi vrátit se na jeho planetku.

Pestrý vizuál banskobystrického nastudování
V opeře v hlavních rolích s Malým princem určeným pro chlapecký soprán a Pilotem pro baryton tak vystupuje mnoho postav, sboristů i tanečníků. Dirigent Igor Bulla tento mumraj, dvouhodinový, vedl s přehledem a smyslem pro pestrou škálu hudebního výrazu.
Stejně jako Exupéryho literární předloha, která dalece přesahuje žánrové vymezení dětské pohádky, je i banskobystrické nastudování v režii Dany Dinkové koncipované jako inscenace pro celou rodinu s dětmi od šesti let. I proto se hraje ve slovenském překladu. Scéna Lucie Šedivé a kostýmy Ľudmily Várossové vycházejí z divadelního určení a nedrží se jen Exupéryho ikonických ilustrací. Jak můžu soudit z reakce mé osmileté vnučky, menší děti zaujme pestrost scénografie, kostýmů a výrazné líčení, které výmluvně a s nadsázkou charakterizují nejen lidské postavy, panovačného krále s podlézavou myší, domýšlivce, pijana, obchodníka skupujícího hvězdy nebo lampáře, ale i zvířata, rostliny nebo vodu.
Velké sympatie nejen dětí, ale úplně všech, získal představitel Malého prince – mimořádně šikovný a talentovaný chlapec Leonard Bíró. Velmi dobře byl obsazen barytonista Martin Popovič v roli empatického Pilota nebo Michaela Kušteková v koloraturní roli Růže. Diváckou atraktivitu inscenaci dává nejen děj a pestrost rolí, ale již zmíněné četné zapojení baletu a také dětského pěveckého sboru (pohybová spolupráce Dana Dinková, sbormistr Daniel Simandl).
Zatímco děti reagovaly na pestrý vizuál inscenace, dospělí diváci se mohli ponořit do metafor a filozofické hloubky, které Malý princ i v operní podobě otevírá. Takže se vůbec nedivím, že inscenace, která měla banskobystrickou premiéru už před skoro třemi lety, v květnu 2022, a má za sebou na pět desítek repríz, při kterých se už muselo vystřídat několik představitelů Malých princů, se na domovské scéně stále drží a je vyprodaná.
Festivalové představení ve Stavovském divadle bylo také úplně vyprodané, s hojným zastoupením dětského publika. I když banskobystrická opera speciálně pro festivalové představení připravila i české titulky, pro české děti, které ještě nejsou zběhlé v tak rychlém čtení, mohla být handicapem slovenština. Ale divadelní atraktivita, byť někdy možná až příliš prvoplánová, tento handicap překonala.

Jak získat pro operu diváky už od dětských let
Státní opera z Banské Bystrice ale není jediné divadlo, které se na šestnáctém ročníku Festivalu hudebního divadla Opera rozhodlo prezentovat dětskou operou. Na programu byla i adaptace Prodané nevěsty s výmluvným titulem Hurvínek prodává nevěstu, na které se podílejí Národní divadlo Brno a Divadlo Spejbla a Hurvínka. V nastudování Dětské opery Praha zazní 5. dubna 2025 v Městské knihovně na Mariánském náměstí Tlustý pradědeček a loupežníci Jaroslava Křičky.
Je zřejmé, že mnohá divadla se snaží získat pro operu děti od nejútlejšího věku. A pochopila, že jen Prodaná nevěsta nebo Rusalka to nespasí, ba v některých současných režijních výkladech tyto tituly dokonce pro děti nejsou vhodné vůbec. V mezinárodním kontextu je raritou Dětská opera Praha, která pod vedením Jiřiny Markové děti získává nejen jako diváky, ale vychovává je jako účinkující. Z alternativních souborů se na dětské publikum zaměřuje zejména brněnská Opera Diversa, která uvádí pro ně psané novinky s příběhy zasazenými do života a zkušeností současných dětí. Systematicky se dětskému publiku věnuje opera Jihočeského divadla. Vedle nedávné premiéry operní adaptace Collodiho pohádky Pinocchio tu na repertoáru mají vtipnou inscenaci Malý Mozart, která nechává velmi zábavnou formou nahlédnout do zákulisí přípravy a vlastního představení Mozartovy Kouzelné flétny, včetně aktivního zapojení publika. Je určena školákům od šesti do dvanácti let, ale i já jsem se báječně bavila. Ty úplně nejmenší děti můžou rodiče či prarodiče vzít na Mimi operu Lukáše Sommera a společně se vypravit na cestu do světa hudby a fantazie. A mladí v Českých Budějovicích oceňují Nevýchovný koncert, produkci, která dříve tak často nezáživné výchovné koncerty proměňuje v inteligentní show zábavnou formou uvádějící školáky a studenty do světa vážné hudby. Trochu jinou cestu jde divadlo v Plzni, které díky iniciativě Lilky Ročákové na Malé scéně uvádí adaptace klasických oper v úpravě pro děti.
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
- Rachel Portman: Malý princ, Festival hudebního divadla Opera 2025 / Státní opera Banská Bystrica, 7. února 2025, Stavovské divadlo, Praha (foto Daniel Jäger)
Rachel Portman: Malý princ
Festival hudebního divadla Opera 2025, Státní opera Banská Bystrica
7. února 2025, 17:00 hodin
Stavovské divadlo, Praha
Inscenační tým
Hudební nastudování: Igor Bulla
Režie: Dana Dinková
Scéna: Lucia Šedivá
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Světelný design: Marek Červienka
Sbormistr: Daniel Simandl
Pohybová spolupráce: Dana Dinková
Dramaturgie: Alžbeta Lukáčová
Osoby a obsazení
Malý princ: Leonard Bíró
Pilot: Martin Popovič
Liška: Katarína Procházková
Had: Dušan Šimo
Voda: Patrícia Malovec
Růže: Michaela Kušteková
Obchodník: Šimon Svitok
Král: Ivan Zvarík
Opilec: Zoltán Vongrey
Marnivec: Peter Račko
Lampář: Andrej Vancel
Orchestr, sbor a balet Státní opery Banská Bystrica
Banskobystrický dětský pěvecký sbor při ZUŠ Jána Cikkera
Igor Bulla – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]