Operní panorama Heleny Havlíkové (542) – Narozeninový dort se zářivými prskavkami a pozvání na mladé talenty

Čtvrtstoletí práce agentury Nachtigall Artists, které proměnilo Prahu v zastávku světových operních hvězd, oslavila Alena Kunertová galakoncertem ve Smetanově síni. Na pódiu se sešli Pretty Yende, Emily D’Angelo, Petr Nekoranec, Adolfo Corrado a George Petean, aby spolu s Prague Philharmonia pod taktovkou Giacoma Sagripantiho rozzářili večer plný „operních prskavek“. Výroční koncert se ale nestal jen přehlídkou slavných árií, nýbrž i připomenutím role agentury Nachtigall Artists – objevovat talenty, spojovat generace a udržovat Prahu na mapě světového hudebního života.

Helena Havlíková
12 minut čtení
Petr Nekoranec, Emily D’Angelo, Pretty Yende, Giacomo Sagripanti, George Petean, Adolfo Corrado, 31. srpna 2025, Smetanova síň Obecního domu, Praha (zdroj Nachtigall Artists)

Čtvrtstoletí Nachtigall Artists

I když je Smetanova síň Obecního domu plná k prasknutí, drobnou dámu, vždy v elegantních modelových šatech, nepřehlédnete. Svižně, s přehledem a vždy s úsměvem dohlíží, aby vše klapalo – pro umělce i publikum. Alena Kunertová (dříve Nachtigallová) si za pětadvacet let působení své umělecké a produkční agentury Nachtigall Artists Management s.r.o. získala renomé, díky kterému do Prahy přivezla, a to i opakovaně, ty největší operní hvězdy – Annu Netrebko, Cecilii Bartoli, Dianu Damrau, Elīnu Garanču, Joyce DiDonato, Nadine Sierru, Juana Diega Flóreze, Rolanda Villazóna, Piotra Beczału, Jonase Kaufmanna, Benjamina Bernheima, Mariusze Kwiecieńa, Josepha Calleju, Jonathana Tetelmana, Bryna Terfela. Výčet by mohl pokračovat spoustou dalších. Zanedlouho se můžeme těšit na Benjamina Bernheima, Nadine Sierru nebo Juana Diega Flóreze. Vedle koncertů operní hvězd se agentura Nachtigall Artists záslužně ujímá mladých talentů a objevování i podpoře těch českých. Všechny tyto projekty dnes patří k pilířům českého operního života.

George Petean, Adolfo Corrado, 31. srpna 2025, Smetanova síň Obecního domu, Praha (zdroj Nachtigall Artists)
George Petean, Adolfo Corrado, 31. srpna 2025, Smetanova síň Obecního domu, Praha (zdroj Nachtigall Artists)

Gratulanti a láska k italské opeře

K 25. výročí založení agentury Nachtigall Artists to však byla Alena Kunertová, která obdarovala publikum narozeninovým galakoncertem a sama obdržela dárek nadšených ovací, jimiž bouřila zcela zaplněná Smetanova síň Obecního domu. V úvodním slovu k programu narozeninového galakoncertu Alena Kunertová připomněla, jak se před 25 lety rozhodla věnovat plně svému snu a stát se významným manažerem v oboru opery a klasické hudby: „Se zkušenostmi z řízení pětihvězdičkových hotelů jsem se po hlavě vrhla na dráhu strastiplnější. Řídit umělce! Vždy jsem byla ambiciózní, snadné úkoly mě nelákaly. Tak jsem skočila rovnou do vody a od začátku se snažila pracovat s těmi nejlepšími z nejlepších.

Pozvání na galavečer přijala sopranistka Pretty Yende, která vystoupila v Praze hned rok po svém prvním vystoupení v Metropolitní opeře v roli Adèle v Rossiniho Hraběti Orym. A na pražský debut v roce 2014 navázala její vystoupení v letech 2017, 2019 a 2023. Mezzosopranistka Emily D’Angelo se v Praze představila v letech 2021 a 2022. Ke gratulantům se připojil i basista Adolfo Corrado, který v Praze vystupoval loni. Náhlé onemocnění původně ohlášeného barytonisty Artura Rucińského se podařilo skvěle vyřešit jeho kolegou Georgem Peteanem, dokonce tak, že nebylo ani třeba měnit původní program. Bylo jasné, že na narozeninovém galakoncertu nemůže chybět tenorista Petr Nekoranec, kterého právě Alena Kunertová objevila a vede ho po nesnadné kariéře operního sólisty tak, že na sobě stále pracuje a svůj talent rozvíjí. Ke stálým spolupracovníkům agentury patří také orchestr Prague Philharmonia, tentokrát s dirigentem Giacomem Sagripantim. Narozeninový koncert k 25. výročí Nachtigall Artists se tak stal bilanční slavností, v níž nadšené publikum vzdalo hold Aleně Kunertové.

Pretty Yende, Giacomo Sagripanti, 31. srpna 2025, Smetanova síň Obecního domu, Praha (zdroj Nachtigall Artists)
Pretty Yende, Giacomo Sagripanti, 31. srpna 2025, Smetanova síň Obecního domu, Praha (zdroj Nachtigall Artists)

Slavnostní menu plné operních hitů

Jak se na narozeninový koncert sluší a patří, po úvodních fanfárách a slavnostní polonéze z Čajkovského Evžena Oněgina se servíroval „dort“ se spoustou zářivých „prskavek“ – program složený ze slavných operních „hitů“. Ostatně sama oslavenkyně se vyznala ze své lásky k italské opeře a s omluvou všem úžasným dámám, pěvkyním, přiznala, že u ní stále vítězí „mužovské“ hlasy, kterým chtěla jako malá zpívat. Vedle Verdiho, jehož árie, dueta i scény z oper tvořily hlavní část programu, Rossiniho, Donizettiho a Belliniho ovšem došlo i na Offenbacha, Gounoda a Delibese.

Největší pozornost na sebe strhl George Petean. V áriích a duetech z Verdiho oper prokázal nejen vyrovnanost hlasu stoupajícího s lahodnou bezpečností do barytonových výšek, technickou jistotu, ale hlavně umění dramatické interpretace. Předvedl ho nejen v árii Renata Eri tu z Verdiho Maškarního plesu, v níž s perfektní deklamací, citlivou dynamikou odstínil touhu po pomstě a vztek vedle bolesti a smutku. Jako hrabě Luna v árii Il Balen del Suo Sorriso i v jeho duetu s Leonorou Udiste?… Mira, di acerbe lagrime z Verdiho Trubadúra uplatnil širokodeché legato. Vrcholem se díky tomu stala rozsáhlá scéna Filipa II. a Posy Restate! z Dona Carlose, v níž spolu s basistou Adolfem Corradem vytvořili působivý dramatický oblouk.

Mladý italský basista Adolfo Corrado hýřil energií už v démonickém rondu Mefistofela Le veau d’or z Gounodova Fausta, po kterém následovala árie Zachariáše Sperate o figli… D’Egitto là sui lidi z Verdiho Nabucca, z níž vyzařovala autorita tohoto židovského velekněze. Corradův pevný a tmavě zbarvený bas slibuje velkou budoucnost, což potvrzuje i chystaný debut v Metropolitní opeře.

Pretty Yende, kterou zná české publikum i z kinopřenosů z Metropolitní opery, znovu předvedla, proč je miláčkem publika. Árie Casta diva zněla bez vnějškového efektu s ušlechtilou kantilénou a velkou koncentrací a vnitřním napětím. V árii Leonory Tacea la notte placida a duetu z Trubadúra předvedla plný rozsah a širokou oborovou škálu svého lyricko-dramatického sopránu včetně koloratur.

Vedle těchto sólistů zůstala kanadská mezzosopranistka Emily D’Angelo poněkud ve stínu, i když se její mezzosoprán pojil lahodně se sopránem Pretty Yende, jak bylo zřejmé z květinového duetu Lakmé a Malliky Viens, Mallika z Delibesovy Lakmé. Offenbachova barkarola Giuliety a Nicklausse Belle nuit, ô nuit d’amour však postrádala ze strany Emily D’Angelo potřebnou smyslnost, kterou nerozvinula ani v árii Dalily Mon coeur s’ouvre à ta voix ze Samsona a Dalily Camille Saint-Saënse. Z programu, který pro narozeninový koncert zvolila, ji nejvíce „sedla“ árie Rosiny Una voce poco fa z Rossiniho Lazebníka sevillského, ve kterém více než dívčí rozvernost vsadila na pevnost ženy, která dobře ví, co chce.

Petr Nekoranec ve Faustově kavatině Salut! demeure chaste et pure s mladickou roztoužeností ukázal, jak jeho hlas získává na objemu a vyrovnanosti. Nejen hlas, ale i své herecké charisma uplatnil jako Nemorino v duetu s Dulcamarou Voglio dire, lo stupendo z Donizettiho Nápoje lásky. A troufl si i na výšky Vévody mantovského nejen v árii La donna è mobile, ale i v kvartetu Bella figlia dell’amore z Rigoletta.

Prague Philharmonia pod vedením temperamentního Giacoma Sagripantiho dodala koncertu energii a švih a byla pěvcům spolehlivou oporou.

Pretty Yende, Emily D’Angelo, Giacomo Sagripanti, 31. srpna 2025, Smetanova síň Obecního domu, Praha (zdroj Nachtigall Artists)
Pretty Yende, Emily D’Angelo, Giacomo Sagripanti, 31. srpna 2025, Smetanova síň Obecního domu, Praha (zdroj Nachtigall Artists)

Tvrdá pravidla trhu, jemná práce s mladými pěvci

Pořádání koncertů hvězd světové opery soukromou agenturou je ovšem velmi tvrdý byznys. Alena Kunertová přiblížila vyjednávání: „Zpočátku bylo obtížné takové pěvce přesvědčit, aby přijeli do Prahy. Dnes mi volají, nabízejí nové projekty. Dnes už stavím limity, přes které nejdu. Jenže máme poloviční sály než všude v okolí. Bolí to potom na vstupném a sponzorů je málo. Snažím se být laskavá, ale konkurence se sály, které mají dva a půl tisíce míst, je složitá. A honoráře platíme stejné, mnohdy i více. Také systém dotací je jiný. V Německu nebo v Rakousku mají kolegové podporu měst a regionů okolo 70 %, my 25 %.

Agentura Nachtigall Artists se ovšem věnuje i objevování a podpoře mladých začínajících umělců. Na otázku, proč založila Spolek přátel hudebních talentů, mi před pár lety odpověděla: „Začalo to při mém hledání budoucích operních superstars v zahraničí. Nechtěla jsem do Prahy vozit pouze velmi slavná jména, mnohdy lehce po sezoně. Chtěla jsem víc – i nové stoupající hvězdy. A padlo rozhodnutí – tady musí být také, jen je třeba je najít a někdo jim musí pomoci.“ A na otázku o hledání talentů jako pověstné jehly v kupce sena své zkušenosti shrnula: „Krásné hlasy mezi dětmi jsou, ale to nestačí. Pouze muzikálnost, krásný hlas nestačí. Pro mezinárodní kariéru musí být příprava komplexní. Dnes, aby obstáli v té obrovské konkurenci, musí mít mnohem více: muzikálnost, veliké charisma, vystupování, herecké a pohybové nadání, musí umět jazyky, ve kterých zpívají. Špičkoví interpreti nejen že zpívají v 5 – 6 jazycích, ale opravdu je znají. Nesmí se podcenit i herecká, pohybová příprava, komunikace, sebeprezentace. A musí být připraveni na velmi náročný život: každý měsíc někde jinde, téměř žádné soukromí… Mým prvotním úkolem je těm nejtalentovanějším toto vysvětlit a zjistit, jestli jsou schopni touto cestou jít. Ti, kteří to opravdu chtějí a dokážou, těch moc není.“ A s úsměvem tato „mamma Alena“, jak jí ve světě výstižně říkají, dodala: „Jsou to trochu mé děti. Samozřejmě někdy zlobí, jako všechny děti. Ale dělají mi i velkou radost!

Pozvání na Operní gala mladých pěvců

Jak agentura Nachtigall Artists podporuje mladé umělce, se mohou zájemci přesvědčit hned na dnešním Operním gala mladých pěvců 15. září, na kterém v Novoměstské radnici vystoupí frekventanti Operního studia při Bavorské státní opeře sopranistka Elene Gvritishvili, mezzosopranistka Meg Brilleslyper, tenorista Samuel Stopford vedle barytonisty Lukáše Bařáka a basbarytonisty Theodora Šimáčka. Předvedou se v atraktivním programu, který obsáhne árie Georga Friedricha Händela, Wolfganga Amadea Mozarta, Gaetana Donizettiho, Gioachina Rossiniho i Giuseppe Verdiho.

25 let Nachtigall Artists – narozeninový galakoncert
31. srpna 2025, 19:30 hodin
Smetanova síň Obecního domu, Praha

Program:
Petr Iljič Čajkovskij: Evžen Oněgin (Polonéza)
Jacques Offenbach: Belle nuit, ô nuit d’amour (Giulietta & Nicklausse, Hoffmannovy povídky, Pretty Yende & Emily D’Angelo)
Charles Gounod: Le veau d’or (Mefistofeles, Faust, Adolfo Corrado)
Giuseppe Verdi: Eri tu (Renato, Maškarní ples, George Petean)
Charles Gounod: Salut! Demeure chaste et pure (Faust, Petr Nekoranec)
Vincenzo Bellini: Casta Diva (Norma, Pretty Yende)
Camille Saint-Saëns: Mon coeur s’ouvre à ta voix (Dalila, Samson a Dalila, Emily D’Angelo)
Giuseppe Verdi: Restate! (Filip II. & Posa, Don Carlos, Adolfo Corrado & George Petean)
Giuseppe Verdi: Tacea la notte placida (Leonora, Trubadúr, Pretty Yende)
Giuseppe Verdi: Il balen del suo sorriso (Hrabě Luna, Trubadúr, George Petean)
Giuseppe Verdi: Sperate o figli… D’Egitto là sui lidi (Zachariáš, Nabucco, Adolfo Corrado)
Gioacchino Rossini: Una voce poco fa (Rosina, Lazebník sevillský, Emily D’Angelo)
Gaetano Donizetti: Voglio dire, lo stupendo (Nemorino & Dulcamara, Nápoj lásky, Petr Nekoranec & Adolfo Corrado)
Giuseppe Verdi: Udiste?… Mira di acerbe lagrime (Hrabě Luna & Leonora, Trubadúr, George Petean& Pretty Yende)
Giuseppe Verdi: La donna è mobile (Vévoda mantovský, Rigoletto, Petr Nekoranec)
Léo Delibes: Viens, Mallika (Květinový duet, Lakmé & Mallika, Lakmé, Pretty Yende & Emily D’Angelo)
Giuseppe Verdi: Bella figlia dell’amore (Gilda, Maddalena, Vévoda mantovský & Rigoletto, Rigoletto, Pretty Yende, Emily D’Angelo, Petr Nekoranec & George Petean)

Účinkující:
Pretty Yende – soprán
Emily D’Angelo – mezzosoprán
Petr Nekoranec – tenor
George Petean – baryton
Adolfo Corrado – bas
Prague Philharmonia
Giacomo Sagripanti – dirigent

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře