Operní panorama Heleny Havlíkové (76)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 28. května do 3. června 2012

 – Gioconda zatím bez Giocondy
 – Fidelio on Tour
 – Stále objevovaný Zelenka
 – Inspirace na dny příští 
***

Gioconda zatím bez Giocondy

Je až překvapivé, jak často se u nás v posledních letech uváděla La Gioconda Amilcare Ponchielliho (1834-1886) – i přes nároky, které tato nejslavnější opera italského skladatele, směřujícího od Verdiho vrcholných oper k verismu, na interprety klade. Po opavské a plzeňské inscenaci v roce 1972, ostravské v roce 1989, liberecké v roce 1991 a hned dvou uvedeních v roce 1997 v Olomouci a ve Státní opeře Praha se k Giocondě nyní vrátil operní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni.Výběr právě tohoto titulu dostal další souvislost i díky tomu, že je v titulní roli obsazena Eva Urbanová: v Plzni svoji operní pěveckou kariéru před 25 lety zahájila a Giocondu vytvořila v roce 1997 přímo v mekce italské opery – v La Scale jako následovnice Marie Callasové po boku Josého Cury pod taktovkou Roberta Abbada v nastudování, které zachovalo téměř čtyřhodinovou délku díla, jinak většinou zkracovaného. Urbanová Giocondu později zpívala také v Montrealu a v Německé opeře v Berlíně. Jak zvládá tuto roli nyní, však po premiéře nelze hodnotit, protože ohlásila, že zpívá v náhlé indispozici (v rozhovoru, který vyšel v den premiéry v karlovarské regionální mutaci Mladé fronty dnes mluví o tom, že bojuje dva měsíce s vleklou virózou). Ať už to bylo tak či onak a jakkoli lze rozumět tomu, že Urbanová nechtěla své domovské publikum zklamat, je otázka, zda za této situace nemělo vedení divadla premiéru svěřit některé z dalších sólistky, které tuto roli pro plzeňské uvedení nastudovaly – tím spíše, že má hned dvě – Ivanu Veberovou a Petru Šimkovou.

Ponchielliho operní thriller (triumfální premiéra v milánské Scale 1876) je adaptací dramatu Victora Huga Angelo, tyran padovský. Podobu libreta mu dal zkušený Arrigo Boito, který děj přenesl s Padovy poloviny 16. století do Benátek poloviny století 17 a z původní titulní postavy herečky vytvořil pouliční zpěvačku s novým – ironickým – přízviskem La Gioconda, Radostná / Šťastná. Osud této dívky, která se obětavě stará o svoji slepou matku, v soukolí tyranské vlády inkvizice, špehů a udavačů rozhodně není ani radostný, natož šťastný: Gioconda překonává svoji nenávist k úspěšnější sokyni a zachrání ji i muže, kterého do poslední chvíle miluje, za cenu vlastního života. Ponchielli dodal tomuto příběhu plnému prudkých dějových zvratů a odhalení na poslední chvíli, pokusů o úkladné vraždy a manželsko-mileneckých propletenců plnokrevnou hudbu velkých emocí a dramatických situací s rozsáhlými pěveckými party značného rozsahu nad hutně instrumentovaným orchestrem.

Dirigent plzeňského nastudování Tomáš Brauner rozehrál hudební drama vášní (rozumně zkrácené na zhruba tříhodinovou délku) v plné intenzitě, ponuré zlověstnosti i lesku, jindy u tohoto orchestru neslýchaném. Přitom se dařilo nepřekrývat sólisty. Pavel Vančura opět osvědčil svoji muzikálnost, když se mu podařilo vyjádřit kontrast mezi vnějškově stoickým domněle všemocným benátským tyranem, trestajícím s morbidním patosem nevěru své ženy, a vnitřní trýzeň podváděného muže zmítaného vztekem a žárlivostí. Eliška Weissová je díky svému temnému hutnému altu u nás optimální představitelkou slepé matky a úpěnlivá modlitba Voce di donna o d’angelo jí vyšla skvěle. A výborně tak vyzněl pěvecký kontrast s mezzosopranistkou Janou Tetourovou. Ta v Lauře přesvědčivě vytvořila portrét atraktivní ženy, která se chce přes všechna nebezpečí vymanit s područí despotického manžela v naději, že se jí podaří dosáhnout štěstí se svou dávnou láskou, psancem Enzem. Jeho vypjatý tenorový part byl pro Rafaela Alvareze vlastně náročnější ve střední poloze, v níž svůj hlas nepříjemně přepínal a dostával se tak do intonačních nepřesností, zatímco výšky, včetně své velké árie Cielo e mar zvládl dobře. Bídáckého špeha Barnabu rozehrál Martin Bárta s plnou děsivostí muže hnaného chtíčem a pomstychtivostí. Nárokům Ponchielliho partitury dostál i plzeňský sbor vedený Zdeňkem Vimrem.Režisér Oldřich Kříž se scénografem Danielem Dvořákem umístili dusné drama mezi omlácené vysoké šedé špinavé zdi, kde jsou i okna zazděna cihlami a z nichž zlověstně ční otevřená lví tlama pro udavačské hanopisy. Jen scéna na ostrově uprostřed moře otevírá průhled k modré obloze. Čtvercový podstavec z matného skla uprostřed scény svým nasvícením v rudé, modré nebo zelené barvě vytváří základní atmosféru, v níž Oldřich Kříž vedl protagonisty tragického příběhu v čitelné logice děje. Jen u tohoto režiséra, který má takový cit pro divadelní vyjádření hudby, zaráželo, že operetně koketní hudbu slavného tance hodin svěřil v choreografii Jiřího Pokorného jakýmsi urostlým vzájemně se vraždícím gladiátorům. Bylo zřejmé, že tak chce podtrhnout krutost, která panuje ve Zlatém paláci, rozpor s charakterem hudby však byl značný.

Uvádění Giocondy bez Giocondy postrádá smysl. Určitě bude dobré se do Plzně vypravit na nejen výkon Evy Urbanové bez indispozice, ale i na další představitelky této role. Premiéra naznačila, že plzeňské nastudování má v sobě potenciál stát se divácky atraktivním titulem.***

Fidelio on Tour

Součástí programu Pražského jara bývá i divadelní operní řada vybraných inscenací z repertoáru většinou pražských operních scén. A věřme, že se letošní odvaha otevřít renomovaný festival i mimopražským operním divadlům, jejichž úroveň a dramaturgická nápaditost ty pražské často přesahuje, stane díky jednoznačnému úspěchu ostravského nastudování Života prostopášníka Igora Stravinského pravidlem i pro další ročníky. Už z dosavadních premiér je zřejmé, že bude z čeho vybírat (například Dvořákova Armida, také v ostravském nastudování).

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Ponchielli: La Gioconda (DJKT Plzeň)

[yasr_visitor_votes postid="20643" size="small"]

Vaše hodnocení - Beethoven: Fidelio (Praha 30.5.2012)

[yasr_visitor_votes postid="20291" size="small"]

Vaše hodnocení - Zelenka - Ensemble Inégal (Praha 3.6.2012)

[yasr_visitor_votes postid="20645" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments