Orchestr FOK úspěšně vstoupil do nového roku se Slovanskými tanci
Posluchači měli možnost shlédnout koncert v premiéře na Youtube kanálu orchestru, Facebooku nebo TV „Naživo“,kterou si lze naladit i v běžné televizi. Tento nezávislý TV kanál byl spuštěn 20. listopadu, u jeho zrodu stojí Cirk La Putyka, Jatka 78 a společnost režiséra Viktora Tauše Heaven´s Gate. Vážná hudba se v této TV zatím objevuje ojediněle.
Připomeňme stručně, že Antonín Dvořák složil obě řady Slovanských tanců (op. 46 a op. 72, celkem 16 skladeb) na objednávku nakladatele Fritze Simrocka, který si skladatele vybral na základě doporučení Johannese Brahmse a úspěchu Dvořákových Moravských dvojzpěvů, za které tehdy nedostal od nakladatele ještě žádný honorář.
První řada vznikla velmi rychle (od března do května 1878), zřejmě i proto, že Dvořák byl ponořen do tématu slovanství (skládal Slovanské rapsodie) a byl motivován finanční potřebností. Na rozdíl od Moravských dvojzpěvů získal za první řadu od nakladatele 300 zlatých. Simrock na nich v krátké době vydělal nad své očekávání, což jej motivovalo k tlaku na Dvořáka, aby složil ještě druhou řadu. Došlo k tomu o osm let později v roce 1876. Autorovi se do ní z více důvodů nechtělo. Byl po smrti své matky v melancholické náladě, byl finančně zajištěn a skládal mimo jiné na objednávku oratorium Svatá Ludmila pro festival v Leedsu. Obával se také, že je stylově už jinde a bude se mu špatně navazovat na spontánní vitální a pozitivní charakter první řady. Také se bránil orchestrální verzi. Po výhružce, že nakladatel zadá instrumentaci jinému skladateli, tuto verzi zrealizoval a nakladateli napsal, že se mu instrumentace „zdařila“ a že může říci „že je ďábelská“ (citováno podle. O. Šourek, Dvořákovy skladby orchestrální, Hud. Matice UB, 1944, s. 266).
První řada Slovanských tanců otevřela Dvořákovi dveře do světa. Jeho talent byl označován jako „komplexní“ a „přirozený.“ Dnes bychom řekli, že první řadu Slovanských tanců vytvořil v tvůrčím „flow“ – v napojení, jedním dechem. Látku pojal v hlubší úrovni zhudebnění charakteru jednotlivých tanců v široké škále výrazu, v kontrastech i variačním rozvíjení. Kombinace výrazných, zapamatovatelných osobitých témat, přehlednosti, ale zároveň pečlivého prokomponování okamžitě získala uznání. Dvořák mění nejen typicky dur-moll, ale předepisuje často změnu dynamiky a agogiky.
U Slovanských tanců jsme citliví na tempa a frázování, z nichž poznáme, nakolik má dirigent smysl pro národní charakter hudby a tanec jako takový.
V provedení FOK mnohdy spíše volnější tempa dávala dirigentovi prostor pro rytmickou pevnost, pečlivou práci s detaily, frázováním, kontrasty, dynamikou a agogikou a tím i s gradacemi v závěrech dynamických částí. Z provedení dýchala pohoda, půvab v pomalejších částech a o to výraznější vitalita v těch rychlejších.
Oproti dostupným archivním verzím od Talicha, Mackerrase nebo Bělohlávka musím říci, že toto provedení považuji za umělecky velmi zdařilé. Nejvíce mě osobně potěšily Dumky, které měl ostatně sám Dvořák velmi rád. Při provedení druhé, dalo by se říci symfoničtější, prokomponovanější řady vždy přemýšlím, proč ji autor neuzavřel vířivým Kolem, ale Sousedskou. Možná tím z části podtrhl své aktuální emoční naladění, možná nepředjímal, že Slovanské tance budou dále žít jako symfonický celek.
Co se týče záznamu, celkový zvuk byl trochu poznamenán akustikou sálu (méně výrazné dřevěné dechy, než by bylo optimální), přidanou hodnotou byl určitě blízký záběr na šéfdirigenta Tomáše Braunera s jeho přesnými a čitelnými gesty. Řídil orchestr s naprostým přehledem. Na Slovanských tancích, které dirigenty do jisté míry typově testují, se pro mne řadí k umělcům harmonickým, kteří dokážou skloubit analytický přístup s výraznou, ale kontrolovanou emocionalitou a elegantní hravostí.
Na formát záznamu si zřejmě běžní posluchači orchestru stále zvykají. V premiéře se ke streamu na Youtube připojilo pouhých 119 posluchačů, ale je potřeba vzít v potaz další přístupové kanály záznamu. V době publikace této recenze, necelé dva dny po koncertu, už si záznam na Youtube pustilo přes 800 posluchačů. Výhodou této formy distribuce je právě to, že si můžete tento zdařilý záznam poslechnout i z archivu, takže čísla sledovanosti určitě ještě porostou.
Přejeme tedy FOKu, aby se posluchači měli možnost opět vrátit a aby online záznamy v budoucnu zůstaly jen zpestřením a možností, jak získat další pravidelné posluchače!
Novoroční koncert 2021
1. ledna 2021, 20:00, Obecní dům – Smetanova síň
Antonín Dvořák: Slovanské tance
Tomáš Brauner – dirigent
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]