Osm hlasů, jedna vášeň. VOCES8 vyprávěli tělem, tichem a dechberoucím souzvukem

Program nazvaný „Umění exprese: Hudba renesance“ přinesl vysoce kultivovanou a promyšlenou přehlídku vrcholů evropské vokální polyfonie, v níž se střídaly duchovní skladby s madrigaly a světskými miniaturami. Oproti zářijovému koncertu v Ostravě, realizovanému v rámci SHF, který byl průřezem různých hudebních období, se tentokrát soubor zaměřil výhradně na hudbu renesance. Večer tak nebyl jen ukázkou interpretační brilance, ale především poutí skrze různé podoby lidského hlasu jako nositele ducha doby, modlitby i záblesku světské radosti.
Ansámbl VOCES8, který během večera vystřídal řadu rozmanitých formací, představil na úvod koncertu sopranistku Savannah Porter, která měla být do souboru oficiálně uvedena až na podzim tohoto roku. Vystoupila ale již v Praze, neboť zastoupila oblíbenou členku Andreu Haines, pro niž mělo být právě toto jubilejní turné symbolickým rozloučením s koncertní dráhou v rámci VOCES8. Již nyní bylo patrné, že Porter do celku zapadla s přirozeností a svým jasným, barevně ušlechtilým sopránem přispěla k celkové harmonii ansámblu.
V této obměněné sestavě zaujal soubor posluchače již od prvních tónů anonymního středověkého chorálu Angelus ad Virginem zvukovou soustředěností, intonační precizností a přirozeným frázováním. V krátkém výňatku z Pérotinovy Viderunt omnes se rozevřely oblouky rytmicky členěné rané polyfonie, jež si i přes přísnou vertikalitu uchovává jakousi vnitřní lehkost – právě tu ansámbl vystihl s odzbrojující jistotou.

Program plynule pokračoval do hlubších vrstev renesančního výrazu – melancholická drobnokresba Gibbonsovy skladby Drop, Drop, Slow Tears se nesla prostorem s křehkou měkkostí, zatímco v O nata lux Thomase Tallise zazářila niterná světelnost středních hlasů a prostota polyfonní modlitby. Vrcholem první poloviny večera byla bezpochyby trojice duchovních skladeb: slavná Ave Maria Josquina des Prez, mistrně vystavěná Nesciens Mater Jeana Moutona a osmihlasá Regina Caeli Tomáse Luise de Victoria. Zvláště zde vynikla schopnost ansámblu artikulovat složité kontrapunkty s přehledností a přitom nikdy neztratit emocionální kontinuitu. Každý hlas měl své místo, a přesto splynul v celek – jako mozaika, která zblízka ukazuje detaily, ale z dálky působí jako jednolitý obrazec.
Po přestávce přešel koncert do dramatičtějších rovin. Monteverdiho madrigal Lagrime d’amante al sepolcro dell’amata, provedený v kvintetu, zazněl s naléhavostí hudebního monologu – vnitřní napětí dosahovalo hmatatelnosti, fráze se lámaly v šepotu a nářcích. Právě v těchto okamžicích VOCES8 ukázali, jak hluboko dokáží jít ve výrazu. V následující trojici světských skladeb (Lightly She Whipped O’er the Dales, As Vesta Was from Latmos Hill Descending, Dessus le marché d’Arras) vystoupila na povrch hravost, vtip i rytmická svižnost. Zpěváci se zde pohybovali s noblesní lehkostí, propracovaná deklamace nenarušovala ladný tanec hlasů a posluchači byli okamžitě vtaženi do atmosféry a prostředí jednotlivých příběhu.

Závěr patřil dvěma duchovním skladbám Williama Byrda (Sing Joyfully) a Thomase Tallise (If Ye Love Me) – dvěma oporám anglické renesance, které v sobě spájejí hrdost i pokoru. Finální O Clap Your Hands Orlanda Gibbonse pak působilo jako jásavá tečka večera, jíž zpěváci završili své umění a protkali prostor nejen lahodným zvukem, ale i naplňujícím tichem, které po skončení zůstává v posluchačích jako otisk.
VOCES8 na svém pražském koncertě opět potvrdili, že dávají přednost autentickému výrazu před efektností. Jejich interpretace ukázala renesanční hudbu v živém a bezprostředním světle, díky níž tento jubilejní koncert působil aktuálně a přirozeně. A právě tato schopnost oslovovat posluchače přirozeností a hloubkou dělá jejich vystoupení nezapomenutelnými.
VOCES8 – Umění exprese: Hudba renesance
29. dubna 2025, 19:30 hodin
Kostel sv. Šimona a Judy, Praha
Program:
Angelus ad Virginem
Pérotin: Viderunt omnes (výňatek)
Orlando Gibbons: Drop, Drop, Slow Tears
Thomas Tallis: O nata lux
Josquin des Prez: Ave Maria, virgo serena
Jean Mouton: Nesciens Mater
Tomás Luis de Victoria: Regina Caeli a 8
Orlando di Lasso: Missa Bell’ Amfitrit’ Altera (Gloria)
Giovanni Pierluigi da Palestrina: Magnificat primi toni
Claudio Monteverdi: Lagrime d’amante al sepolcro dell’amata
John Mundy: Lightly She Whipped O’er the Dales
Thomas Weelkes: As Vesta Was from Latmos Hill Descending
Orlando di Lasso: Dessus le marché d’Arras
William Byrd: Sing Joyfully
Thomas Tallis: If Ye Love Me
Orlando Gibbons: O Clap Your Hands
Účinkující:
Savannah Porter – soprán
Eleonora Poignant – soprán
Katie Jeffries-Harris – alt
Blake Morgan – tenor
Euan WIlliamson – tenor
Christopher Moore – baryton
Dominic Carver – bas
Barnaby Smith – alt, umělecký vedoucí
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]