Ostravské dny lákají na nadstandardní počet světových premiér
Jak dnes přemýšlejí o hudbě mladí skladatelé z Evropy, Ameriky nebo Asie? Jaké umělecké světy nabídnou ti nejzkušenější skladatelé a interpreti proslavení předními vydavatelskými labely, působením na prestižních univerzitách nebo (a to hlavně) svou originální, autentickou prací? Na která ikonická díla avantgardistů z dřívějška vzpomene festival tentokrát? Odpovědi na tyto a jiné otázky nalezneme během deseti festivalových dní od 19. do 28. srpna, a to na mnoha místech Ostravy – od Trojhalí Karolina, přes Divadlo Jiřího Myrona, Katedrálu Božského Spasitele až po BrickHouse v Dolní oblasti Vítkovice. Budete mít možnost setkat se s velkými orchestrálními skladbami, sborovou, komorní a elektronickou hudbou, site-specific performancemi nebo díly hnutí Fluxus.
Zazní díla autorů jako jsou například Steve Reich, Peter Graham, Karlheinz Strockhausen, Roland Dahinden, Petr Kotík, Michal Rataj… Trojhalí Karolina bude patřit orchestrálním koncertům, postindustriální prostory rozezní v úvodu festivalu Mezinárodní orchestr ONO – Ostrava New Orchestra. Ve světových premiérách skladeb současných autorů pak bude v dalších dnech pokračovat Ostravská banda. Interpreti z České republiky i z celé Evropy a USA budou prezentovat hudbu dneška také během dvou unikátních hudebních maratonů nebo v programech Hlasy pro katedrálu či koncertu mikrotonální hudby. Nové skladby budou znít od řeky Ostravice, z galerií i Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. Festival okupuje rovněž celý komplex Divadla Jiřího Myrona. Vše v dosahu 15 minut chůze. Závěr Ostravských dnů v sobotu 28. srpna patří PKF – Prague Philharmonia. I tento orchestr hraje hudbu, která vypovídá o současném stavu světa. Za programem Ostravských dnů stojí od jejich založení roku 2001 umělecký ředitel pořádajícího Ostravského centra nové hudby Petr Kotík. Letos si tak připomeneme dvacet let od prvního bienále festivalu.
Čtvrtek 19. srpna
Minulost i současnost. První pocta Fredericu Rzewskému, současná elektronika Rolanda Dahindena i pohled do minulosti na pionýra elektronické hudby Karlheinze Stockhausena. V BrickHouse Dolu Hlubina se budou střídat díla skladatelů třech generací.
Pátek 20. srpna / Sobota 21. srpna
Nejdelší událost Ostravských dnů se bude pro velký úspěch z roku 2019 opakovat, samozřejmě s originálním programem. Maraton hudby, který potrvá opět osmnáct hodin, nabídne rovněž site-specific performance i legendární fluxusová díla a filmové projekce. Začneme na Masarykově náměstí „putujícím“ dílem Alvina Currana. Pokračovat budeme před Katedrálou Božského Spasitele (James Tenney) i v katedrále samotné (Et Lux Wolfganga Rihma). Poté se na následujících skoro šestnáct hodin přesuneme do prostor Divadla Jiřího Myrona, kde se budou střídat orchestrální i ansámblové skladby s virtuózními sólovými výstupy členů Ostravské bandy, generativní opera Milana Guštara s kultovním dílem Mortona Feldmana. Poprvé se na Ostravských dnech objeví Trio Kimmig-Studer-Zimmerlin (s tancem), v divadle D12 to budou dva FLUXUS bloky, které povede Eric Andersen a v dalších prostorách divadla nabídneme projekci filmů a fotografií Wolfganga Trägera.
Sobota 21. srpna
Několik hodin po Dlouhé noci následuje v Galerii výtvarného umění Ostrava šestihodinový Minimaraton elektronické hudby. Jeho dramaturg Ivan Bierhanzl se zaměřil na „živou“ hudbu s použitím velice různorodých elektronických zdrojů. Na programu najdete i jména autorů jako Petr Válek, Karel Ančerl, Steve Reich, Ivan Acher nebo Michal Nejtek.
Neděle 22. srpna
Velké orchestrální otevření a jeden z nejatraktivnějších večerů festivalu. Ostrava New Orchestra ve spojení s Ostravskou bandou uvedou v Trojhalí Karolina světové premiéry kompozic mladé generace Lucie Vítkové, Františka Chaloupky a Todda Tarantina vedle skladeb „matadorů“ Ostravských dnů Petra Kotíka a Christiana Wolffa.
Pondělí 23. srpna
Tradiční koncert vyhlášené Ostravské bandy, která vznikla jako rezidenční komorní orchestr Ostravských dnů v roce 2005, uvede vůbec poprvé skladbu českého skladatele Luboše Mrkvičky nebo houslový koncert srbsko-kanadské skladatelky Any Sokolović. Irena Troupová zpívá sólový part v Teorii absolutního smutku Miro Tótha, velmi obtížně hratelná skladba Persephassa Iannise Xenakise bude událostí hodnou festivalu.
Úterý 24. srpna
Opět v katedrále: Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka uvede skladby českého a íránského rezidenta Institutu, vokální Sirény Any Sokolović i virtuózní dílo „stálice“ Ostravských dnů Bernharda Langa, představí se také nová tvář festivalu skladatel Raven Chacon z Nového Mexika. Petr Kotík je autorem skladby Děvín na Vančurův text. Další, samostatná část večera hostí Brno Contemporary Orchestra – komorní orchestr v čele s Pavlem Šnajdrem provede meditativní dílo Pavla Zemka Nováka Proroctví Izajášovo.
Středa 25. srpna
Brno Contemporary Orchestra, ale tentokrát na scéně v BrickHouse provede nové skladby Petera Grahama a Michala Rataje, vedle nich skladby Martina Smolky a rezidentky Institutu Estery Wityńské. Druhá část večera je opět poctou Fredericu Rzewskému (zemřel 26. června 2021). Jeho dílo De Profundis pro mluvícího pianistu v podání Rzewského blízkého přítele, belgického klavíristy Daana Vandewalleho bude autentickým zážitkem. O Rzewského výjimečné osobnosti skladatele a virtuózního klavíristy budou mluvit jeho blízcí spolupracovníci – Daan Vandewalle a Petr Kotík.
Čtvrtek 26. srpna
Ostravská banda II – pro ni a klavíristu Miroslava Beinhauera napsal nové dílo Petr Bakla, rezidenční orchestr Ostravských dnů uvede také dílo japonsko-americké skladatelky Miyi Masaoky, hutnou kompozici z roku 2019 legendárního avantgardisty Philla Niblocka nebo mistra smyček Bernharda Langa. Z tvorby rezidentů Institutu Ostravských dnů uslyšíme nové skladby Michala Wroblewského a Devina Maxwella.
Pátek 27. srpna
Jedinečný koncert objednaných skladeb jen pro tuto příležitost: estonský Ensemble for New Music Tallinn a šestinotónové harmonium Aloise Háby v podání Miroslava Beinhauera, který se jako jediný hudebník na světě věnuje hře na tento jedinečný nástroj. Garantem programu je Arash Yazdani. Poté se přesuneme k břehům Ostravice (za Novou radnicí), kde můžete být svědky provedení díla Miro Tótha Black Angel Songs. Skladatel ji napsal pro česko-slovenský Dystopic Requiem Quartet a věnoval ji obětem rasových čistek, konkrétně rodičům Fedora Gála, který skladbu uzavře osobním komentářem.
Sobota 28. srpna
Tři události poslední den! Matiné Last call / Poslední výzva dá naplno příležitost rezidentům Institutu a posluchačům poskytne vhled do tvorby mladé generace skladatelů napříč světem. V odpoledních hodinách uslyšíme Studi per l’intonazione del mare Salvatore Sciarrina: moře v Ostravě nás přivede k tichu a šumu vodní hladiny ve velkorysém prostoru Trojhalí Karolina. Závěrečný koncert se poprvé na Ostravských dnech uskuteční díky PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Rolanda Kluttiga. Vedle světové premiéry hornového koncertu Petra Cíglera, uslyšíte novinku Američana Stephena Morrise, s „chováním“ ušního bubínku si bude pohrávat Martin Smolka, virtuózní koncert pro trubku a orchestr …miramondo multiplo… Olgy Neuwirth festival uzavře.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]