Ostravské dny skončily. Překročily Rubikon
Virtuózním sólem Victora Hanny z Ensemble Intercontemporain a za účasti téměř 100členného spojeného orchestru ONO a Ostravské bandy ve skladně Olgy Neuwirth z roku 2016 vyvrcholilo v sobotu večer v Trojhalí Karolina v Ostravě 9. bienále Institutu a Festivalu Ostravské dny. „Hrál jsem tu skladbu v Lucernu i ve Vídni, ale v Ostravě ji provedl orchestr jednoznačně nejlépe“, vysekl poklonu hráčům i dirigentovi Bruno Ferrandisovi Victor Hanna. Ostravské centrum nové hudby, pořadatel Ostravských dní, zúročilo založení nového symfonického orchestru pro hudbu dneška ONO – Ostrava New Orchestra a nový koncertní prostor, ve který se proměnilo kryté náměstí Trojhalí Karolina.
„ O takovém prostoru pro soudobou hudbu v New Yorku jen sníme“, řekla na adresu obřího industriálního Trojhalí houslistka Pauline Kim Harris. Mnoho dalších z 250 účastníků Ostravských dní, kteří v Ostravě pobývali dva až tři týdny, vyjadřovalo nadšení z jedinečných lokalit, kterými město Ostrava disponuje: Staré koupelny Provozu Hlubina, Cooltour na Černé louce, malebný kostel sv. Václava, prostory Janáčkovy konzervatoře, akusticky vynikající Divadlo Antonína Dvořáka nebo právě tři haly, které dříve byly technickým zázemím pro zdejší huť a koksovnu.
Festivalové části Ostravských dnů, která nabídla v 10 dnech celkem 22 koncertů, předcházel Institut mladých skladatelů, kterého se účastnilo 37 hudebníků z celého světa – od Hong Kongu po Kalifornii. Rekordní byla letos účast českých rezidentů. S mladými skladateli, kterým byla na festivalu hrána jejich velká symfonická i komorní díla, pracovala skupina celosvětově oceňovaných skladatelů: Bernhard Lang, George Lewis, Richard Ayres, Marc Sabat, Kate Soper nebo Miroslav Srnka. „Tato skupina rezidentů Institutu byla letos vynikající“, řekl na adresu mladých skladatelů umělecký šéf Ostravských dnů Petr Kotík a pochvalné hlasy se ozývaly od dalších dvanácti lektorů.
Festivalová část ( 24.8.- 2.9.) nabídla více než 100 kompozic konce 20. století, ale zejména toho současného. Za velké účasti pozorných a soustředěných návštěvníků festivalu se konaly i několikahodinové koncerty – od nočních sól po velké symfonické kusy, včetně opery. K vrcholům festivalu patřilo sólové Requiem v provedení violisty Nikolause Schlierfa, klavírní recitál Josepha Kubery, vystoupení newyorského houslového dua String Noise, debut Ostrava New Orchestra s provedením Xenakisovy zásadní skladby AIS s barytonovým sólem Holgera Falka nebo houslový koncert Salvatore Sciarrina se sólovým výstupem Hany Kotkové, výkony rezidenčního orchestru Ostravská banda a v jeho provedení např. NONcerto pro lesní roh a orchestr Richarda Ayrese (sólo Daniel Costello). Poprvé na festivalu zaznělo dílo Klause Langa, Marca Sabata, Christophera Butterfielda nebo Pavla Zemka Nováka. Ve zcela zaplněném kostele sv. Václava získal velký ohlas sbor Canticum Ostrava se sbormistrem Jurijem Galatenkem a v Cooltouru noční sóla s virtuózními výkony hráčů Ostravské bandy. Středeční Radikální minulost v Divadle Antonína Dvořáka byla přenášena v přímém přenosu Českým rozhlasem Vltava. Koncert s názvem Odkaz Rudolfa Komorouse představil hudbu západního kanadského pobřeží. Ve Starých koupelnách uchvátil precizní interpretací americké soudobé hudby Loadbang z New Yorku. Vyvrcholením čtvrtečního dne bylo vystoupení klavíristy Daana Vandewalleho, provedení unikátní skladby Frederica Rzewskeho The People United Will Never be Defeated. Zcela poprvé navštívil Ostravu ansámbl Neue Vocalsolisten ze Stuttgartu. Jejich pěvecká virtuozita dosahovala vrcholu v provedení 12 madrigalů Salvatore Sciarrina. S velkou pozorností byla přijata opera Miroslava Srnky Make no Noise, která ve vynikajícím zahraničním obsazení pěvců (hlavní role Measha Brueggergosman) včetně výkonu Ostravské bandy a Josepha Traftona byla jedním z vrcholů letošního festivalu. Operním divadlem se přitom stalo Trojhalí Karolina, na jehož šikmině prostorově velkorysou inscenaci rozehrál tandem Jiří Nekvasil a David Bazika. Samotný závěr festivalu pak přinesl velká symfonická díla mladých skladatelů i světovou premiéru slavného Rakušana Bernharda Langa, který jednu ze svých Monadologií věnoval Leoši Janáčkovi. K výjimečnému provedení závěrečného večera patřilo Varésovo Ionisation pro 13 hráčů na bicí nebo už zmíněná skladba Trurliade – Zone Zero Olgy Neuwirth.
Největší radostí letošních Ostravských dní je pro pořadatele existence mladého symfonického tělesa ONO, které přineslo do velkých orchestrálních koncertů zcela novou energii a Ostravské centrum nové hudby s účinkováním tohoto nového rezidenčního tělesa počítá i v budoucnosti.
Bez úzké spolupráce se týmem Trojhalí Karolina a jeho ředitelem Petrem Šnejdarem by nebylo možné letošní festival v dané lokalitě organizovat. Velký dík patří rovněž všem, kdo se podíleli na zdárném průběhu letošních Ostravských dní. Ty příští se uskuteční 12.- 31. srpna 2019.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]