Pavel Zemen zahájil koncertní sezonu na JAMU

Již po několik let Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně nabízí posluchačům vážné hudby kulturní vyžití v podobě koncertní sezony, probíhající zpravidla po celou dobu akademického roku. Součástí programu bývají nejen mimořádné koncerty s jasně vymezeným uměleckým záběrem, nýbrž také koncerty posluchačů fakulty či laureátů soutěží. Právě koncert laureáta soutěží, jenž se konal 9. října 2019 v koncertním sále HF JAMU, plnil roli zahajovacího koncertu sezony 2019/2020.
Petr Zemen – JAMU 2019 (zdroj FB)

Jediným interpretem večera byl klavírista a posluchač doktorského studia na tamější fakultě Pavel Zemen. Již od útlého věku se účastnil a stal laureátem řady soutěží v České republice i v zahraničí. Zkušenosti má rovněž s vystupováním jako sólista tuzemských filharmonií, s účinkováním na hudebních festivalech nebo se studiovým a rozhlasovým nahráváním. V rámci svého současného studia se pod vedením Aleny Vlasákové zabývá vývojem klavírní fantazie se zaměřením na období romantismu, vhodně korespondujícího s volbou skladeb, jež během večera zazněly.

O+

Program, který se od oznámení koncertu po jeho konání částečně změnil, sestával ze čtyř děl pro sólový klavír. Hned dvě skladby, tvořící první polovinu večera, pak pocházely z pera polského klavírního virtuosa z období romantismu Fryderyka Chopina, a sice Barkarola (1845–46) a Polonéza-fantazie As dur (1846). Tklivá Barkarola pak vzhledem k za okny převládajícímu deštivému počasí představovala výstižný start, ustanovující vskutku romantickou a místy až melancholickou atmosféru v sále. Pavel Zemen samotnou interpretaci skladby pojal v podobném duchu, tedy procítěně a meditativně, zároveň však ve vypjatých pasážích expresivně. Je nutné na tomto místě podotknout, že všechny skladby večera hrál zpaměti. To samotné svědčí o jeho umu interpretovat virtuosní skladby s notnou mírou uvolněnosti, symbolicky zdůrazněné trpělivým počátečním vyčkáváním klavíristy hned před začátkem Barkaroly. Vesměs tonální průběh skladby, umocněný terciovými, sextovými a oktávovými souzvuky, pak ke konci přecházel k jistému předvoji atonální hudby. Oběma Chopinem užitým kompozičním postupům se Zemenovým provedením dostalo patřičné péče.

Petr Zemen – JAMU 2019 (zdroj FB)

Následující Polonéza-fantazie již plně korespondovala s badatelským zájmem Zemena, příhodně zdůrazněné dynamicky naléhavým zahráním úvodního akordu skladby. V povahou volné a improvizační fantazii, jak je obecně této formě vlastní, vynikly především kontrasty agogicky brilantně provedených pasáží. Zatímco u pianissimových, lyrických úseků nešlo přeslechnout dopadání kapek deště na okna sálu, vyostřeným částem Zemen náležitě dodal na intenzitě živelností svého projevu. Obě pozdní a zásadní klavírní díla z Chopinova katalogu, jež jsou často považována za složitá k provedení, byla interpretována s potřebnou ušlechtilostí a pochopením.

Fantazie h moll (1900), tedy bezmála desetiminutová virtuosní skladba brilantního ruského skladatele a klavíristy Alexandra Skrjabina, otevřela druhou polovinu programu. Zachmuřené a vážné první téma může být drobnou reminiscencí Chopina, nicméně kanonickou práci s druhým motivem, chromatickou harmonií a rytmickou rozdrobeností se dílo dostává do poloh Skrjabinovi vlastních. Interpret večera zde ještě jednou prokázal obeznámení s repertoárem fantazijních skladeb z období romantismu, v případě Skrjabina romantismu pozdního, a s vhodnou rozvážností postupoval až po crescendem vyhrocenou codu skladby. Právě díky naznačené rozmanitosti opusu a neustále gradujícímu, avšak konstantně oslnivému výkonu Zemena lze Fantazii h moll považovat za vrchol zahajovacího koncertu.

Petr Zemen – JAMU 2019 (foto Jiří Čevela)

Poněkud jinou polohu tvorby pro klavír pak představovala závěrečná dvouvětá Sonáta (1951–1953) českého, v roce 2014 zesnulého skladatele a klavíristy Oldřicha Františka Korteho. Již úvodní trylky v nižších rejstřících klavíru anticipovaly odlišný charakter skladby. Postupné rozvíjení ústředního motivu a následná dur-mollová oscilace v první větě Maestoso příhodně podtrhla všestrannost Zemenova přednesu. Na poslech jednoznačně nejsložitější skladba večera klavíristovi nečinila sebemenší interpretační problém a po završujícím klimaxu, v němž se druhá věta Molto grave ve variaci vrací k úvodní melodii první věty, se mu dostalo zaslouženého potlesku.

Po krátkém přídavku v podobně Mendelssohnovy Písně beze slov si Pavel Zemen vysloužil ještě jeden dlouhý aplaus. Je na místě říct, že zasloužený – osobité interpretaci všech skladeb není co vytknout. Samotná propagace akce částečně však trpěla propagací 22. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Setkávání nové hudby Plus 2019, který začíná příští týden a jeho pořadatelem je HF JAMU, zahajovací koncert celé sezony tak zůstal poněkud zastíněn. Na sedm desítek návštěvníků, zaplňujících zhruba polovinu kapacity sálu, tak bylo svědky vkusného, znamenitého a ve všech ohledech reprezentativního odstartování koncertní sezony výše zmíněné instituce.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat