Petr Hrůša: Špičkový koncertní sál vnímám jako mistrovský hudební nástroj

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Škoda, že ne už v novém koncertním sále…
Tak to si musíme počkat ještě pár let. Já osobně věřím, že v novém sále budeme mít možnost slyšet spoustu i dalších světových orchestrů, které dnes do Brna nezavítají. A že se zde skutečně bude provozovat povznášející, a to špičková hudba. Také doufám, že v podstatě ekonomicky provinční myšlenka víceúčelovosti sálu snad je již pryč, to zejména proto, že víceúčelovost se vždy musí projevit v omezení na duchu a originalitě přirozeného zvuku, tedy na prostorové akustice. Napadá mě teď úžasně pozoruhodný postřeh filosofa Petra Rezka, autora knih o umění a architektuře (zejména Architektonika a protoarchitektura, Tělo věc uměn a skutečnost, Carusova operní hlídka, Filosofie a politika kýče a dalších), který mě upozornil na výrok slavného architekta Adolfa Loose. Ten tvrdil, že špatným užíváním se může i ten nejlepší sál pokazit. Že koncertní sál je něco jako hudební nástroj, na který, když hraje břídil, může ho i zničit. Proto i já, s jistou postupně snad i nabytou profesní pokorou, vnímám koncertní sál jako Adolf Loos, v co největší celistvosti, tedy jako mistrovský hudební nástroj, který by měl souznít se špičkovými soubory, pro které je stavěn. Protože ten náš je stavěn zejména pro brněnskou filharmonii, moc bych mu i jí přál, aby to tak zůstalo. Aby se necitlivým používáním, nebo třeba hrubě ekonomicky podmíněnou stavbou, ani v provozu nic nepokazilo.

Děkuji za rozhovor a přeji, ať má Brno ten nejlepší koncertní sál!

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments