Piotr Anderszewski a Rudolfinum bez dechu

Piotr Anderszewski, Firkušného festival 2018 foto Zdeněk Chrapek)Že Bachova hudba a jeho Dobře temperovaný klavír může být mnohobarevný, předvedl ukázkově Piotr Anderszewski. Rejstříky koncertního nástroje se objevovaly ve všech nuancích a mimořádně výjimečným způsobem. Takovým, jaký byl vlastní Glennu Gouldovi. Anderszewského Bach má především jasnou rytmickou artikulaci a strukturu a hlavní důraz je na vedení hlasů s upřednostnění basové linky. Krystalická krása zněla, jakoby každá ruka hrála na jiný nástroj. Medové barvy levé ruky se střídaly s téměř Scarlattiovskou průzračností pravé ruky a celkový obraz byl naprosto úchvatný. To ovšem na posluchače po přestávce čekal Beethovenův Mount Everest.

Umělcovo provedení 33 Variací na Diabelliho valčík op. 120 preferuje lyrickou stránku tohoto díla. S naprostou přesností precizně vyvažuje dynamiku a především ekonomika hry je obdivuhodná. S minimální vzdáleností od klaviatury dovede vykouzlit všechny odstíny složité kompozice. Zejména brilance levé ruky a modulace každé, i té nejmenší fráze je to, co je předností pianistů světové třídy. Postura těla mu umožňuje aktivně držet segmenty těla proti působení zevních sil. Bez této sebekontroly by snad ani nebylo možné zvládnout více jak 50 minutovou skladbu. Jeho každý prst vždycky něco vyjadřuje, přináší rozmanitý a atraktivní zvuk, který má onu naprosto vzácnou schopnost propojit hudební obsah s přesností laseru.

Piotr Anderszewski, Firkušného festival 2018 foto Zdeněk Chrapek)

O každém Preludiu a fuze, každé Variaci Beethovenova veledíla a o včerejší interpretaci by se dal psát román nebo oslavná báseň. To by bylo pro čtenáře neúnosné. Pro mne a věřím i pro posluchače se jednalo o nejinteligentnější, objevný a monstrózní výklad Diabelliho variací, který málokdo překoná. Večer dal příležitost obdivovat nadpřirozenou kontrolu všech aspektů hry na klavír, kde interpretace je zcela vedena skladatelem, poháněna obsahem a nikoliv experimenty. Od včerejška zase víc věřím výroku Barona Hanse Guida von Bülow: „Věřím v Bacha Otce, Beethovena Syna a Brahmse Ducha svatého“.

Piotr Anderszewski, Firkušného festival 2018 foto Zdeněk Chrapek)

Piotr Anderszewski – klavír
Rudolfinum – Dvořákova síň, 24. listopadu 2018
Klavírní festival Rudolfa Firkušného

Program:

Johann Sebastian Bach: Dobře temperovaný klavír (výběr)

Preludium a fuga C dur, BWV 870 

Preludium a fuga As dur, BWV 886

Preludium a fuga dis moll, BWV 877

Preludium a fuga H dur, BWV 892

Preludium a fuga Es dur, BWV 876

Preludium a fuga gis moll, BWV 887

Ludwig van Beethoven: Variace na Diabelliho valčík op. 120

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na