Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Plzeňská Nová scéna se díky elektroakustickému dozvuku posunula mezi špičky nejen českých scén
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
OperaPR ZprávyZprávy

Plzeňská Nová scéna se díky elektroakustickému dozvuku posunula mezi špičky nejen českých scén

Elektroakustický dozvuk za 16 milionů korun, který instalovala před sezonou plzeňská Nová scéna, ji podle ředitele Divadla J. K. Tyla Martina Otavy posunul mezi špičky nejen českých scén. V multifunkčním divadle s činohrou, operou, muzikálem, operetou a baletem ho lze nastavit inscenaci na míru.

ČTKredakce
Publikováno 26/04/2023
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Nová scéna (zdroj Divadlo J. K. Tyla)
Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Nová scéna (zdroj Divadlo J. K. Tyla)

„Divák teď neslyší nic navíc. A to je právě to kouzlo, že vám tam nic nechybí. Elektroakustický dozvuk je prodloužení nebo zkrácení dozvuku. Když ho prodloužíte, což potřebujete pro operu, tak máte pocit, že jste v takovém hrnci a že jste účastníci zvuku a děje,“ uvedl ředitel Divadla J. K. Tyla Martin Otava. Dozvuk podle Otavy ovlivňuje i vizuální pohled a vnímání vzdálených míst na jevišti.

Podle Otavy není žádné divadlo ideální v přirozené akustice, zejména pro všech pět žánrů DJKT. Činohra potřebuje krátký dozvuk, opera dlouhý. „Z orchestru vychází zvuk, který chytne mikrofon, a s ním ještě zpívaný zvuk z jeviště. Smíchá se to a pošle do hlediště, odtud se chytne dozvuk a vrací se zpět na jeviště. A herec a zpěvák má najednou pocit, že má nad zvukem kontrolu. Pokud ji nemá, tak nemůže podat komfortní výkon,“ řekl. Do zvuku se díky novému systému začleňuje i to, jak diváci dýchají a tleskají.

„Umíme hlediště akusticky rozšířit, zúžit jako katedrálu anebo udělat kopuli. Řeknu zvukaři: udělej mi z toho Smetanovu síň, a najednou stěny ožívají, beton a dřevo rezonují a máte pocit, že jste tam,“ řekl ředitel.

Komplexní systém elektroakustického umělého dozvuku Ambiance francouzské značky L-Acoustics stál 16,5 milionu korun a městské divadlo ho po dohodě se zřizovatelem zaplatilo z vlastních zdrojů. „Neustále se to učíme, pracujeme na tom pod dozorem firmy, protože je to velmi sofistikované zařízení,“ uvedl Otava. Podle ředitele je nutné trénovat komunikaci zvukař-dirigent, dirigent-orchestr, dirigent-sólisté, dirigent-sbormistr. Stačí mluvit a zpívat normálně, nezesilovat, nekřičet a zvukaři si to přizpůsobí.

„Někteří diváci si nového dozvuku hodně všímají a říkají, že je to úžasné. A někteří si toho nevšimnou, ale o to v podstatě jde. Nikdo už nám teď neříká, že špatně slyší, a to je podstatné,“ řekl ředitel. Předtím měla podle Otavy třeba opera špatný zvuk, „utěsněný“, i když zpěvákům bylo dobře rozumět. „Jde o balanc mezi orchestrem, pěvcem a sborem. A v činohře může jít herec 28 metrů do hloubky jeviště a mluví jako na forbíně, může být otočený, může odcházet a ten zvuk odchází s ním, ale pořád tomu rozumíte,“ dodal.

TémataDivadlo J. K. Tyla PlzeňMartin OtavaSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek David Pěruška (zdroj Nadace Karel Komárek Family Foundation) Seznamte se: David Pěruška
Další článek Horáček GEN XYZ: Hudebně-cirkusové vibrace v plachtoví
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up