Plzeňský Orfeus 2025: Když hudba promluví hlasem mladých

V Koncertním sálu Antonína Dvořáka plzeňského Domu hudby se konal 9. dubna 2025 slavnostní koncert spojený s udílením prestižních cen pro úspěšné mladé hudební umělce z Plzně v oboru vážné hudby Plzeňský Orfeus. V programu vystoupili držitelé cen za rok 2024 – za juniorskou kategorii akordeonisté Jan Ryba, Adéla Pokorná a harfistka Elen Michalcová, za hlavní kategorii pak akordeonistka Daniela Holá, kytarista Adam Slunečko a tenorista Adam Otta. Kromě kompozic zahraničních autorů byly provedeny též skladby mladých oceněných skladatelů Martina Mosche a Alberta Pechmanna. Pro držitele Plzeňského Orfea napsal dva původní instruktivní kusy Pavel Samiec. Oba byly na večeru premiérově provedeny a početným publikem vřele přijaty.
Plzeňský Orfeus 2025 (zdroj Smetanovské dny)
Plzeňský Orfeus 2025 (zdroj Smetanovské dny)

Mezi přínosné kulturní počiny bezesporu patří již dvacetiletá tradice udílení cen Plzeňský Orfeus, kterou vyhlašuje každoročně od roku 2005 Nadace 700 let města Plzně. Cena je určena studentům plzeňských středních a vysokých škol a žákům základních uměleckých škol od 15 let věku za mimořádné úspěchy a reprezentaci města v oblasti vážné hudby. V roce 2011 k ní přibyla cena Plzeňský Orfeus junior určená dětem do 15 let. O udělení cen rozhoduje desetičlenná odborná porota a její rozhodnutí potvrzuje správní rada nadace. Prvními oceněnými za rok 2004 byli akordeonistka Jarmila Vlachová, pěvec Aleš Briscein a houslista Štěpán Pražák – dnes významné osobnosti české kultury. Slavnostní udělování cen se tradičně konalo na plese nadace v Měšťanské besedě – s výjimkou dvou ročníků koronavirových omezení, kdy se tento akt přestěhoval dočasně do obřadní síně plzeňské radnice.

Letošní ročník Plzeňského Orfea přináší hned dvě významné změny: k soutěži se naplno přihlásila Plzeňská filharmonie a od tohoto roku zařadila koncert se slavnostním předáváním cen do akcí Smetanovských dnů. Současně byl letos poprvé realizován projekt prof. Jiřího Bezděka, člena odborné poroty, zapojit do akce mladé plzeňské skladatele, aby komponovali skladby přímo pro oceňované laureáty a ti je provedli na daném koncertě. V tomto ročníku výzvu přijal skladatel Pavel Samiec. Posluchači tak dostávají možnost se nejen seznámit s čerstvými laureáty a jejich uměleckými výkony, ale současně poznat i práce mladých skladatelů.

Koncert laureátů 21. ročníku Plzeňského Orfea se konal 9. dubna 2025 v Domě hudby v rámci 45. Smetanovských dnů. Program zahájila Lenka Kavalová, ředitelka festivalu Smetanovské dny a Plzeňské filharmonie spolu Ing. Petrem Náhlíkem, předsedou správní rady Nadace 700 let města Plzně. Program moderoval Jiří Vejvoda.

Plzeňský Orfeus 2025 (zdroj Smetanovské dny)
Plzeňský Orfeus 2025 (zdroj Smetanovské dny)

Rámec koncertu byl tvořen vystoupeními laureátů z roku 2023. Na úvod zazněla novinka Pavla Samiece: Orfeovská romance pro housle a akordeon, napsaná pro houslistku Tinu Tranovou ze třídy Olgy Kinzlové a akordeonistu Daniela Štiku ze třídy Petry Křížkové, oba ze ZUŠ Terezie Brzkové. Interpreti jako sólisté získali cenu Orfeus junior v roce 2023 již opakovaně. Spojením sil ve skladbě Pavla Samiece ukázali, že jsou výborní i v komorní souhře.

Závěr koncertu patřil držiteli ceny Plzeňský Orfeus z roku 2023, mladému skladateli Albertu Pechmannovi, posluchači nyní již 5. ročníku skladby na plzeňské konzervatoři ve třídě prof. Jiřího Bezděka. Nominaci získal na základě úspěchu v Mezinárodní soutěži Zdeňka Fibicha v kompozici melodramů, která je anonymní a věkově neomezená. Získal zde 2. cenu (přičemž 1. cena nebyla udělena) za melodram na surrealistickou báseň Vítězslava Nezvala Dojení ze sbírky Absolutní hrobař. Skvěle hudebně uchopený mimořádně náročný text, který však není adekvátní pro vnímání mladého publika, byl zřejmě jedinou příčinou, proč nebyla udělena 1. cena, a také důvodem, proč na koncertě laureátů Orfea byla tato skladba nahrazena čerstvou novinkou Alberta Pechmanna Vodníček, napsanou pro žáky Divadelní dramatické dílny Divadla J. K. Tyla v Plzni na zkrácenou verzi Erbenovy básně Vodník. Šéfka činohry DJKT Apolena Veldová ji zdařile zpracovala pro své žáky do formátu „vizitky dramatických oddělení uměleckých škol“, jak je známe z Poděbradských dnů poezie.

Jan Ryba (zdroj Smetanovské dny)
Jan Ryba (zdroj Smetanovské dny)

V první části koncertu se představili čerství nositelé cen Orfeus Junior 2024. Převládli akordeonisté. Teprve desetiletý Jan Ryba ze třídy Marie Labovské ze ZUŠ Bedřicha Smetany si získal sympatie publika hrou na knoflíkový akordeon. Skladbu Milosrdný napsala Jana Šulistová a malý Honzík v ní prokázal již pestrou paletu výrazové hry.

Skvěle zahrála patnáctiletá Adéla Pokorná ze třídy Petry Křížkové ze ZUŠ Terezie Brzkové citově zjemnělou Ukolébavku pro Madlenku, č. 4Dětské svity Pavla Samiece.

Elen Michalcová (zdroj Smetanovské dny)
Elen Michalcová (zdroj Smetanovské dny)

Zcela okouzlující dojem svým talentem i éterickým zjevem zanechala teprve osmiletá Elen Michalcová ze třídy Bronislavy Klablenové ze ZUŠ Bedřicha Smetany. Droboučká víla se světlými vlásky se dojemně vyjímala za dětskou harfičkou, na níž suverénně vytvářela vybrané variace ze skladby francouzského skladatele Bernarda Andrèse La Gimblette.

Poté následovalo vystoupení mimořádně talentované posluchačky Konzervatoře Plzeň ze třídy Marie Čejnové Daniely Holé, šestnáctileté akordeonistky, trojnásobné nositelky ceny Orfeus junior, vítězky tří prestižních akordeonových soutěží v roce 2024. V jejím podání jsme si vyslechli skladbu Bjarkeho Mogensena: Fantasy on Folk Song from the Island of Bornholm. V její interpretaci zavanul studený vítr od Severního moře i lyrika dánské lidové písně.

Součástí koncertu byl i slavnostní akt předávání cen Plzeňský Orfeus junior a Plzeňský Orfeus 2024, jehož se ujali ředitelka nadace 700 let města Plzně Alena Kozáková, Ing. Petr Náhlík, předseda správní rady Nadace a ředitelka Smetanovských dnů Lenka Kavalová. Vyvrcholením slavnostního aktu bylo vystoupení skupiny Subolo Quintet ve složení: Daniela Holá (akordeon), Oldřich Červenka (marimba), Radim Pluhař (akustická baskytara), Lukáš Kouba a Šimon Bartůšek (bicí). Nebylo možné si nepovšimnout hráče na marimbu Oldřicha Červenky, který nejenže mistrovsky ovládal svůj velmi obtížný nástroj, ale tryskala z něj i mimořádná muzikalita strhující jak ostatní členy kvinteta, tak i publikum.

Adam Slunečko (zdroj Smetanovské dny)
Adam Slunečko (zdroj Smetanovské dny)

V druhé části programu se představili další držitelé Orfea 2024, studenti různých oborů plzeňské konzervatoře. Budoucí operní pěvec Adam Otta ze třídy doc. Svatavy Luhanové se mohl pochlubit nejen loňským vítězstvím v Mezinárodní pěvecké soutěži Pražský pěvec, ale i přijetím na prestižní vysokou školu Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Na koncertě provedl dvě písně (č. 3 a 7) z Milostných písní, op. 83 Antonína Dvořáka a árii Jeníka „Jak možná věřit“ ze Smetanovy Prodané nevěsty

Kytarista Adam Slunečko, mnohonásobný vítěz kytarových soutěží a dvojnásobný držitel ceny Orfeus junior, nyní ze třídy prof. Ozrena Mutaka, se v roce 2024 stal absolutním vítězem všech kol celonárodní soutěže ZUŠ, získal 1. cenu na několika zahraničních soutěžích, z nichž nejcennější je soutěž International Classical Guitar Competetion „Enrico Mercatali“ GORIZIA ITALIA. Pro své koncertní vystoupení si zvolil náročnou skladbu Sylvia Leopolda Weisse: Suite e moll, z níž provedl části Preludium a Allemande, a efektní skladbu Rolanda Dyense Tuhu.

Držitel zvláštního ocenění za rok 2024, skladatel Martin Mosch ze třídy prof. Jiřího Bezděka představil svou úspěšnou tvorbu dílem Dvořák – Tintinabuli v nastudování Sojkova kvarteta.

Cena Plzeňský Orfeus představuje v rámci České republiky zcela unikátní počin. Laureáti získávají skleněnou skulpturu z dílny skláren Rückl a finanční ohodnocení na podporu další umělecké činnosti. Péče o mladé talenty je v Plzni příkladná a hodná následování.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře