Po návratu ze Scaly právě balím na další turné. Ptali jste se Martiny Jankové

Přední česká sopranistka působící v zahraničí odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus

 

Martina Janková (foto © Markus Senn)
Martina Janková (foto © Markus Senn)

 

Dobrý den, jak vypadají vaše plány a závazky do budoucna? Jaké významnější koncerty a inscenace v něm jsou? (Miloš B.)

Po návratu z Milána právě balím a za pár hodin odjíždím na evropské turné s Williamem Christie a jeho Les Art Florissant. Poté se budu na několika festivalech opět věnovat písňovému repertoáru, především Janáčkovi a Dvořákovi, čekají mě nádherné Matoušovy pašije s Trevorem Pinnockem v Lipsku, Rossiniho Messe Sollenelle v Bernu, v létě hostuji opět na Salcburském festivalu, poté připravuji nový písňový program pro nové CD, čeká mě Vánoční oratorium ve Švédsku, Stvoření na Haydnově festivalu v Eisenstadtu, Melisanda a Liška Bystrouška s Franzem Welserem-Möstem v USA a na evropském turné a  k tomu chystám roli Eurydiky.

Jak probíhal váš nedávný debut v La Scale? Jak se vám tam zpívalo? A co říkáte publiku, o němž se tradují nejrůznější historky, včetně úplatné klaky? Děkuji předem za odpověď. (Miluše Mládková, Brno)

Nádherně. Publikum nás velmi vřele přijalo. Klakeři se nekonali.

Dobrý den, paní Janková, je mně strašně líto, že nejste k vidění v Národním divadle nebo v některém jiném našem divadle. Kde je chyba? Neříkejte, že byste za tu řadu let, co jste v zahraničí, nenašla na hostování doma čas. 🙁 Velmi vás zdravím a stále doufám, že kromě koncertů vás uvidíme také na divadelním jevišti! (Marie Baramová)

Opera nečiní hlavní část mé práce. Vzala jsem si příklad z mé úžasné kolegyně Bernardy Fink, a když jsem se stala maminkou, zpívám maximálně dvě operní produkce do roka, které jsou mému hlasovému oboru nejbližší. Operní produkce mě vždy stojí nejméně dva měsíce absence od mé rodiny a tím nechci mého syna příliš často zatížit. Věnuji se především tomu, co je mi nejmilejší: oratoriím a písním.

Dobrý den, pokud vím, v Curychu jste svoje závazky už oproti svým začátkům na tamní scéně omezila. Můžete popsat, jak teď vaše tamní působení vypadá? Máte možnost si vybírat role? Ať se vám stále tak dobře daří! (DK, Praha)

V Curychu hostuji maximálně jednou do roka a jen v produkcích, které jsou vhodné pro můj hlas.

Dobrý den, můžete prosím prozradit, jak pečujete o svůj hlas, že se už tak dlouho držíte v první lize? Máte nějakého stálého hlasového pedagoga? Děkuji. (Lucie Temlová)

Mým mottem je: „Ševče, drž se svého kopyta.“ Nezpívám mimo svůj obor. Samozřejmě že na sobě stále pracuji a beru hodiny zpěvu.

Dobrý den, už několikrát jsem v rozhovoru s vámi četla, s jakou láskou vzpomínáte na svoje začátky v curyšské opeře, kdy jste mluvila až o rodinné atmosféře tamního souboru. Čím myslíte, že to bylo, a co všechno se tam od té doby změnilo? (Jarka S.)

Alexander Pereira má obrovský dar sestavovat skvělé týmy lidí, kteří se k sobě hodí. Je to talentový skaut a podařilo se mu objevit už řadu hvězd. V jeho ansámblu jsem začínala po boku s lidmi jako třeba Jonas Kaufmann, který byl mým prvním Taminem (Kouzelná flétna) či Fentonem (Falstaff), nyní se všichni, kteří jsme vyletěli  z tohoto teplého hnízda,  potkáváme všude po světě a rádi na to vzpomínáme. Alexander Pereira vždy říkal: „Hlasy se musí láskyplně dopěstovat až tam, kde rozkvetou.“ A to se mu nádherně u nás všech podařilo.

Dobrý den, paní Janková, mohu se zeptat, jaké nové role chystáte a jaké máte zatím na seznamu těch, které byste si jednou ještě ráda zazpívala? Přeji vám mnoho dalších úspěchů! (opera fan)

Chystám Melisandu, Eurydiku a ráda bych si zazpívala Poppeu.

Dobrý den, které místo považujete za svůj domov? A prozraďte prosím něco o vaší rodině, o svých zálibách a koníčcích… Děkuji a posílám pozdrav. (P.)

S mým manželem a synem žijeme v předměstí Bernu, které je již branou do Emmentálského údolí, a rádi čteme, cestujeme, chodíme po horách a lyžujeme.

Nepřemýšlela jste také o pedagogické dráze? Myslím, že o studenty byste neměla nouzi 🙂 (Katka Matyášová)

Ano, a mám v úmyslu, po skončení mé aktivní činnosti na scénách, se podělit s mladými o všechny ty nádherné zkušenosti, kterých se mi dostalo.

Dobrý den, zajímalo by mě, zda vůbec v zahraničí existuje nějaké povědomí o české opeře – myslím tím úroveň našich současných souborů a zpěváků. S jakými reakcemi se v tomto ohledu jako Češka v zahraničí setkáváte? (Eva Salvetová, Ostrava)

Tak například právě v milánské La Scale jsem byla svědkem úžasného úspěchu pana dirigenta Jakuba Hruši či na Salcburském festivalu vřelého přijetí našeho Václava Lukse, z čehož mám obrovskou radost.

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!

Vizitka:
Čechošvýcarka Martina Janková se narodila v roce 1972 v Orlové. Působila po vystudování Ostravské konzervatoře a univerzity, Bazilejské Hudební akademie a Curyšského mezinárodního operního studia, čtrnáct let v ansámblu Curyšské opery, kde spolupracovala s významnými dirigenty, jako Nikolaus Harnoncourt, Franz Welser-Möst, William Christie, Marc Minkovski, Christopher Hogwood, Ádám Fischer, Ingo Metzmacher a dalšími v nejkrásnějších rolích svého oboru, například Zuzanka (Le nozze di Figaro/ Zerlina), (Don Giovanni/Despina), (Così fan tutte/Pamina), (Die Zauberflöte/Celia), (Lucio Silla/Aminta), (Il re pastore/Angelica), (Orlando/ Nanetta), Fallstaff, (Hänsel und Gretel/Gretel), (Příhody Lišky Bystroušky/Liška Bystrouška), (Fidelio/Marzelline), (Palestrina/Ighino) a jiné. Dnes patří k nejžádanějším mozartovským interpretkám. V roce 2000 debutovala na Salzburgském festivalu, kde od té doby zpívala již v jedenácti produkcích, velké úspěchy slavila především Mozartovými rolemi jako Cherubín, Aminta (Il re pastore), Despina a naposledy jako Susanna (2015). Rovněž v létě 2016 bude hostem tohoto festivalu.

Další angažmá ji zavedla do pařížské Champs-Elysée (Marzelline/Leonore), pražského Národního divadla (Sophia/Il signor Bruschino), Pražské Státní opery (Despina/Così fan tutte), Stavovského divadla (Ilia/Idomeneo), Grand Théatre de Genéve (Liška Bystrouška/Příhody Lišky Bystroušky), (Drusilla a Fortuna/L´incoronazione di Poppea), stejně jako na festival Vídeňské týdny do divadla Na Vídeňce (Celia/Lucio Silla). Působila také ve velmi úspěšné Mozartovské Da Ponteho trilogii a jako Liška Bystrouška s Clevelandským orchestrem s Franzem Welserem-Möstem v USA. Na festivalu Styriarte vystoupila ve scénickém provedení Purcellovy Fairy Queen s Nikolausem Harnoncourtem.

Souběžně s operní činností je Martina Janková žádanou koncertní pěvkyní. Spolupracovala s nejlepšími evropskými orchestry, jako Vídeňskou, Berlínskou či Mnichovskou filharmonií. Rozhlasovými orchestry Berlín, Frankfurt, Německým symfonickým orchestrem, Izraelskou a Českou filharmonií, vídeňským Concentus Musicus, Mahlerovským orchestrem mladých, Mahlerovým komorním orchestrem, curyšským Tonhalle orchestrem a orchestrem La Scintilla, La Cetra, Budapeštským festivalovým orchestrem, Orchestrem Champs-Elysée, lipským Gewandhaus-orchestrem a jinými, pod vedením dirigentů, jako Ivor Bolton, Riccardo Chailly, Daniele Gatti, Franz Welser-Möst, Nikolaus Harnoncourt, Iván Fischer, Wolfgang Sawalisch, John Eliot Gardiner, Charles Mackerras, Andrea Marcon, Neville Marriner, Simon Rattle, Roger Norrington, Ingo Metzmacher, Marc Minkowski, Philippe Herreweghe…

Jako písňová interpretka se Janková mimo jiné představila v londýnské Wigmor Hall, na festivalech v Salzburgu, Styriarte v Grazu, Pražském jaru, Reingau festivalu, ženevském Musik en Été a zpívala několik recitálů v curyšské opeře.

Plánovaná jsou vystoupení jako Belezza v Händlově Il Trionfo del Tempo e del Disinganno pod vedením D. Fasolise v Teatro alla Scala v Miláně, turné s W. Christiem a jeho Les art florissants po Evropě s Mozartovým Il re pastore, písňový recitál na Pražském jaru 2016 a Bachovy Matoušovy pašije s Trevorem Pinnokem s Gewandhaus Orchestrem v Lipsku. V létě 2016 bude opět hostem Salzburgského festivalu.

Na CD právě vyšly Janáčkovy písně Moravská a Ukvaldská lidová poesie v písních, které natočila s pianistou Ivo Kahánkem a barytonistou Tomášem Králem pro Supraphon, kde již takto vychází její čtvrté CD. Rovněž právě nyní vyšlo nové DVD Mozartovy opery Così fan tutte z produkce Salcburského festivalu.

Na CD natočila Martina Janková Bachovy kantáty pod vedením Johna Eliota Gardinera i Václava Lukse, písňové recitály s Gerardem Wyssem, Strausova Simplicia s Franzem Welserem-Möstem a Mahlerovu Čtvrtou Symfonii s H. Wulffem.

Na DVD Mozartovy opery Così fan tutte, Le nozze di Figaro, Don Giovanni, Die Zauberflöte s Franzem Welserem-Möstem a Christophem Eschenbachem, Händlova Orlanda s Williamem Christie, Monteverdiho Il Ritorno d´Ulisse in patria s Nikolausem Harnoncourtem, Straussova Simplicia a Wagnerova Tanhäusera s Franzem Welserem-Möstem a Händlovo Resurezzione s Václavem Luksem.
(Zdroj: martinajankova.com)

www.martinajankova.com

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat