Pocta Cunninghamovi

  1. 1
  2. 2

Na jeviště z postranních výkrytů postupně po jednom, po dvou i s menším odstupem ve skupinkách nastupují tanečníci – ženy i muži. Mají bosé nohy a překrývají je zlehka bílé lehké košile s dlouhými rukávy, které pohyb paží částečně dohrávají. Jen jeden tanečník má civilní šaty a bekovku.Každý má svoji profilovou cestu – ulici, po které tančí, pohybuje se v intencích chladně kalkulovaných a technicky často velmi obtížných variací. Cunninghamova technika nechává podobně jako v baletní technice velký rozsah v končetinách a práce kyčlí může být ve vytočené i vtočené fázi, což je také uplatňováno. Rotace, tedy točky jsou podobně aplikovány na místě i v prostoru, chainés bez pomoci paží, temps levé na místě v rotaci do zabalených piruet skoky, podobně sissonnes a jetés, běhy, kroky přešlapy, vše svým způsobem náročně podobně vyznívá, avšak Cunningham používá jiné směrování trupu vůči bokům, nohám a především vzhledem k prostoru.

Prostorové myšlení bylo u něj zcela originální a nové. Avšak člověk a lidský faktor byl potlačen. Pryč s emocemi a výrazem, tanečník je subjekt sám, již zmíněný výtvarný artefakt, jednotka v prostoru, osobnost v prostoru, ale do prostoru rozdělená jako světelné paprsky. Tím spíš si divák všímá jiných detailů, více výtvarných, ale záměrně odlidštěných.

Tuto iluzi choreograf Daniel Squire přinesl dost výstižně a ostravští tanečníci v třicetiminutovém maratónu byli výborní. Jen není jasné, proč alespoň jedno dílo nebylo přímo z originální Cunninghamovy autorské dílny?! Šlo o těžce dostupné tantiémy, nebo by si to Merce Cunningham Dance Company nepřála?

Pro vzpomínané výročí hostování slavných Američanů by bylo ještě dobré vzpomenout, že Merce Cunningham by slavil letos devadesáté páté narozeniny a zároveň uběhlo již pět let od jeho smrti.

Hodnocení autorky recenze: 70 % 

Pocta Cunninghamovi
Merce Cunningham, John Cage & Robert Rauschenberg 1964 v Praze a Ostravě
Koncept a idea projektu: Petr Kotík, Jiří Nekvasil
Hudba: John Cage, Toshi Ichiyanagi, Christian Wolff
Choreografie: Daniel Squire
Dirigent: Petr Kotík
Ostravská banda
24. září 2014 Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava
28. září 2014 Nová scéna Praha
(psáno z představení 28. 9. 2014)

program:
у/я
Hudba: Christian Wolff: Music for Merce Cunningham (1959)
Choreografie: Daniel Squire
Tanečníci: Nicole Morel, Daniel Squire

These then were the perverse – perverse’s the werd – steps he deveyesed
Hudba: Toshi Ichiyanagi: Activities for Orchestra (1961)
Choreografie: Daniel Squire
Tanečník: Daniel Squire

Anyroad
Hudba: John Cage: Concert for Piano and Orchestra (1958)
Choreografie: Daniel Squire
Tanečníci: Isabelle Ayers, Giordano Bozza, Macbeth Kaněra, Nicole Morel, Brigida Neves, Markéta Pospíšilová, Filip Staněk, Barbora Šulcová, Patrick Ulman

www.ndm.cz
www.narodni-divadlo.cz

Foto Mark Seliger, NDM Ostrava

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Pocta Cunninghamovi (NDM Ostrava/ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="126735" size="small"]

Mohlo by vás zajímat