Pocta těreminu se světovou premiérou
Záhy se ukázalo, že Pocta těreminu je spíše podivnou dramaturgickou směsí skladeb a interpretů bez těreminu, až na dvě skladby, kde se tato interpretka objevila. Slyšeli jsme kvarteto, sólový klavír, ansámbl s těreminem a s dirigentem, skladby od Haydna přes Martinů k novince Jakuba Rataje… Docela kostrbatá jízda.
Zahajovalo se Haydnovým Smyčcovým kvartetem G dur op. 17, se zajímavým disonantním menuetem, krásně zpěvným a přesným Adagiem, kde sólové nástroje promlouvají téměř operní řečí, melodie formulované jako recitativy, které nám naléhavě něco sdělují, vyprávějí příběh.
Skok do progresivního stylu Třetího smyčcového kvartetu, H 183 Bohuslava Martinů s převážně disonantními hlasy, z nichž se jen občas vyloupne ztišující harmonie, byl sice po Haydnovi brutální, ale vyvážila to přesvědčivost a dokonalé nastudování skvělého Bennewitzova kvarteta. Jejich technická vyspělost, promyšlený výraz, absolutní souhra i v nejmenších rytmických detailech a v rychlosti, je obdivuhodná. Předvedli výkon hodný světových festivalů.
Následovala světová premiéra jednověté skladby pro těremin, hoboj, smyčcové kvarteto a klavír oether. Ansámbl dirigoval Petr Louženský. Novinka Jakuba Rataje, která vznikla na objednávku Pražského jara, mě překvapila nejvíce tím, jak je stará – opravdu se takto komponuje i dnes? Takový ten agresivní, těžce experimentální, provokující přístup, clustery, ruchy a zvuky, ježdění pěstmi po klaviatuře? Měla jsem dojem, že mladší generace autorů, od minimalismu a různých neo- stylů dál, se již více orientuje na přístupnost a vstřícnost k posluchači. Samotné zapojení těreminu, jehož elektronický zvuk dává široké možnosti, bylo minimální, a instrumentace jako celek velmi fádní. To vyniklo především ve srovnání s Martinů Fantazií pro těremin, která zazněla ve stejném obsazení nástrojů v druhé polovině večera.
Předtím jsme ještě vyslechli Tři kusy pro klavír Motýli a rajky Bohuslava Martinů v podání Karla Košárka, zahrané brilantně, lehkým a měkkým úhozem a s francouzským šarmem.
Carolina Eyck dostala příležitost prezentovat plnohodnotně svůj nástroj až v poslední skladbě, již zmíněné Fantazii pro těremin, hoboj, smyčcové kvarteto a klavír, H 301 Bohuslava Martinů. Je škoda, že se dílo z roku 1944 nehraje častěji, je totiž nádherné. Je to Martinů ve své zralé a nejjímavější podobě, jeho teskně rozevláté melodie a všechny jeho krásné harmonie jsou koncentrovány do této poměrně malé plochy. Těremin je zpěvný a krásně se snoubí s houslemi, občas zní záhadně duchařsky, jindy jako zpívající lidský hlas nebo jako flétna. Pozorovat u hry dlouhovlasou Carolinu Eyck je opravdu zážitek, člověka neomrzí ten fascinující pohled na ruce čarující v prázdném prostoru, nad silovým polem nástroje, jak vybírají a nacházejí neviditelná místa a pozice tónů. Její hra byla přesto intonačně přesná a ladící s ostatními nástroji, měla i příjemnou dynamiku, přirozené vibrato a výraz, což se liší od běžné představy o chladném strojovém zvuku elektronických nástrojů.
Hodnocení autorky: 70%
Pocta těreminu
Pražské jaro, Rudolfinum – Dvořákova síň 24. května 2019
Joseph Haydn: Smyčcový kvartet G dur op. 17/5 Hob. III:29
Bohuslav Martinů: Smyčcový kvartet č. 3 H 183
Jakub Rataj: æther (světová premiéra skladby na objednávku Pražského jara)
Bohuslav Martinů: Motýli a rajky H 127
Bohuslav Martinů: Fantazie pro theremin, hoboj, smyčcové kvarteto a klavír H 301
Carolina Eyck – těremin
Alžběta Jamborová – hoboj
Karel Košárek – klavír
Bennewitzovo kvarteto
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]