Čtyři vynikající violoncellisté, o kterých již v minulosti Opera Plus psala v souvislosti s jejich uměleckými úspěchy, založili v roce 2006 mimořádný soubor. Kvartet přináší inteligentní humor plný vkusné zábavy, virtuozity, vášnivého nadšení, instrumentální akrobacie i šarmu, který uchvátí publikum každého věku. Všichni violoncellisté studovali na půdě pražské HAMU ve třídě prof. Miroslava Petráše. Jeho rukopis je zcela zřetelný a tónové kvality umocňují i nástroje z dílny Tomáše Haškovce. „Petrášovi chlapci“ hrají ve složení: Ivan Vokáč (člen České filharmonie), Petr Špaček (stipendista Orchestrální akademie České filharmonie), Jan Zemen (profesor Konzervatoře Pardubice) a Jan Zvěřina (člen Doležalova kvarteta). Inspirací k založení souboru, dle vyjádření zakladatele Petra Špačka, byla činnost na populární scéně známého 4TETa s Jiřím Kornem. Včerejší koncert byl proto také ozdoben třemi, do programu adekvátně zapadajícími písněmi v podání krásného barytonu Jiřího Škorpíka.
Inspirací k založení souboru, dle vyjádření zakladatele Petra Špačka, byla činnost na populární scéně známého 4TETa s Jiřím Kornem. Včerejší koncert byl proto také ozdoben třemi, do programu adekvátně zapadajícími písněmi v podání krásného barytonu Jiřího Škorpíka.
Je obdivuhodné při posuzování tohoto vystoupení, že veškeré úpravy skladeb pocházejí od členů samotných. Úpravy skladeb jsou vypracovány s velkým smyslem pro krásu tónu, technické i barevné možnosti nástrojů, s využitím velkého rozsahu dynamiky a bez použití zesilovací techniky. Při srovnání se zvuk dvanácti cellistů Berlínské filharmonie zdá unylý.  Je velmi dobré, že Prague Cello Quartet nekopíruje často velmi hrubé a nevkusné žertování dua Aleksey Igudesman/Hyung-ki Joo, ani nenapodobují styl podobného německého dívčího kvarteta Salut Salon. Koncert byl plný překvapení a okamžité inspirace, která hráče přímo unáší. Takové fluidum srší z vystoupení Danny Kaye nebo Viktora Borge. Od prvního taktu Prokofjevovy hudby nenechají publikum odpočinout. Tato čtveřice umí diváky pořádně nadchnout. Nástroje i party ovládají sebevědomě, s úsměvem a sebeironií. Všichni hráči jsou bezkonkurenční sólisté i skvělí jako soubor. Není divu, že sedí na první židli v České filharmonii, učí na konzervatoři nebo hrají v kvartetu.
Je velmi dobré, že Prague Cello Quartet nekopíruje často velmi hrubé a nevkusné žertování dua Aleksey Igudesman/Hyung-ki Joo, ani nenapodobují styl podobného německého dívčího kvarteta Salut Salon. Koncert byl plný překvapení a okamžité inspirace, která hráče přímo unáší. Takové fluidum srší z vystoupení Danny Kaye nebo Viktora Borge. Od prvního taktu Prokofjevovy hudby nenechají publikum odpočinout. Tato čtveřice umí diváky pořádně nadchnout. Nástroje i party ovládají sebevědomě, s úsměvem a sebeironií. Všichni hráči jsou bezkonkurenční sólisté i skvělí jako soubor. Není divu, že sedí na první židli v České filharmonii, učí na konzervatoři nebo hrají v kvartetu. Když vystoupení okořeněné dramatickou scénkou se sportovní tématikou končí, publikum zuří jako na nějakém rockovém koncertu. Pokud chcete mít také úsměv na tváři a dobrou náladu, podívejte se na střihový záznam z jejich vystoupení (najdete v závěru). Budete se úžasně bavit, tak jako já.
Když vystoupení okořeněné dramatickou scénkou se sportovní tématikou končí, publikum zuří jako na nějakém rockovém koncertu. Pokud chcete mít také úsměv na tváři a dobrou náladu, podívejte se na střihový záznam z jejich vystoupení (najdete v závěru). Budete se úžasně bavit, tak jako já.
Douška na konec: Benefiční koncert se konal na podporu Salesiánského střediska a jeho činnosti s mládeží. Neváhejte navštívit i další, který se koná 18. května 2015. A navíc: starat se o děti a pomáhat jim je i v dnešní době velice potřeba. Pomáhají tak jako Prague Cello Quartet i jiní umělci klasické hudby?
Hodnocení autora recenze: 90 %
Benefiční koncert Prague Cello Quartet
Prague Cello Quartet
– Petr Špaček
– Ivan Vokáč
– Jan Zemen
– Jan Zvěřina
Host: Jiří Škorpík (baryton – 4TET)
13. dubna 2015 Salesiánské divadlo Praha
program:
 – Sergej Prokofjev: Pochod z opery Láska ke třem pomerančům
 – Django Reinhardt: Belleville
 – Antonín Dvořák: Humoreska
 – Bedřich Smetana: Vltava
 – Jaroslav Ježek: Nikdy nic nikdo nemá
 scénka „Cellimpiáda“
 – Claude Debussy: Svit luny
 – Andrew Lloyd Weber: Hudba z muzikálu Fantom opery
 – Queen: Bohemian Rhapsody
 – Elvis Presley: Love Me Tender
 – Jiří Škorpík: 2 písně
 – Petr Hapka/Miroslav Horáček: Balada
 – Paull Ballard: Mr. Sandman
 – Glen Hansard/Markéta Irglová: Falling Slowly
 – Dick Dale: Misirlou
 přídavky:
 – Hans Florian Zimmer: Hudba z filmu Pirates of the Caribbean
 – Alan Anthony Silvestri: Hudba z filmu Forrest Gump
 – Vittorio Monti: Czardas
Foto Adam Nedvídek

 
								 
					 
			 
                               