Pražský filharmonický sbor objevuje na novém albu magii lidových písní a rituálů

Janáček a o generaci mladší Bartók a Stravinskij tvoří významnou trojici skladatelů 20. století, kteří byli výrazně ovlivněni lidovou hudbou a integrovali ji do svého hudebního myšlení. A právě jejich skladby si pro své nové album Village Stories vybral Pražský filharmonický sbor vedený Lukášem Vasilkem. Stravinského Svatba, Janáčkova Říkadla a Bartókovy Tri dedinské scény ožívají v nových nahrávkách i díky celé plejádě vynikajících sólistů, které si Lukáš Vasilek do nahrávacího studia přizval – jsou mezi nimi například sopranistka Kateřina Kněžíková, mezzosopranistka Jana Hrochová, tenorista Boris Stěpanov, barytonista Jiří Brückler, klavíristé Zoltán Fejérvári, Kiril Gerstein a také Zemlinsky Quartet a Belfiato Quintet a další. Album vydává Supraphon 27. října 2023 na CD i v digitálních formátech.
Lukáš Vasilek (foto Petra Hajská)
Lukáš Vasilek (foto Petra Hajská)

Výzvy, kterou album Village Stories představuje pro interprety, se skvěle chopil Pražský filharmonický sbor s Lukášem Vasilkem. Album navazuje na vysoce oceňované nahrávky: Kantáty Bohuslava Martinů (Gramophone Editor´s Choice, nominace na BBC Music Magazine Award) a Martinů Madrigaly, které Vasilek nahrál s Martinů Voices v roce 2018 (Gramophone Editor’s Choice, Diapason d´Or, Presto Classical či tuzemský Tip Harmonie).

Lukáš Vasilek k dramaturgii nového alba poznamenal: „Na začátku byla Stravinského Svatba – chtěli jsme zachytit naše nastudování a interpretaci. A ke Svatbě jsme pak hledali podobně originální díla vycházející ze slovanského folkloru. Volba Janáčkových Říkadel byla v podstatě jasná, ke Stravinskému perfektně sedí, ovšem třetí skladbu jsem hledal delší dobu. Na Bartókovy Tri dedinské scény, které jsem vůbec neznal, jsem narazil vlastně náhodou. A myslím, že to byla trefa. Spojení těchto tří skladeb je podle mě dokonalé.“

Janáček a Bartók se lidovou písní intenzivně zabývali i teoreticky a prováděli terénní sběr, Stravinskému pak učarovaly především lidové rituály. Jeho Svatba ve čtyřech tanečních scénách na ruské lidové texty zobrazuje vesnické svatební obyčeje. Také dětská Říkadla, která jednasedmdesátiletý Janáček psal v těsné návaznosti na operu Věc Makropulos, uspokojila skladatele až ve druhé instrumentaci, v níž okouzlení tvorbou Stravinského nelze přeslechnout. Bartók ve svých Dedinských scénách pro ženské hlasy s komorním orchestrem vychází přímo z lidových písní, které sám posbíral v okolí slovenského Zvolena. A také Bartók se tu zřejmě vyrovnává se silnou Stravinského inspirací. K tomu sbormistr a dirigent Vasilek dodává: „Všechny tři skladby jsou mimořádně náročné a vlastně i docela choulostivé, navíc ve velmi bizarních instrumentálních obsazeních. Nahrávání se neslo ve znamení obrovského nasazení všech – nutno říct nejen zpěváků a muzikantů, ale i hudebního režiséra, zvukového mistra a produkce. Všichni jsme chápali náročnost skladeb a připravovali jsme se velmi pečlivě.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments