Pražští symfonikové pořádají koncert pro UNICEF. Zazní Vánoční oratorium Saint-Saënse a Sommerova světová premiéra

Pražští symfonikové každoročně věnují dva předvánoční koncerty na podporu organizace UNICEF. Ty letošní se odehrají 11. a 12. prosince a ponesou se ve znamení světové premiéry kantáty Pražský Betlém Lukáše Sommera. Zazní také část Koncertantní symfonie pro varhany a orchestr Josepha Jongena s varhaníkem Petrem Rajnohou a překrásné Vánoční oratorium Camille Saint-Saënse. Pěveckých sól se zhostí pěvecká elita: Simona Šaturová, Markéta Cukrová, Monika Jägerová, Richard Samek a Jiří Brückler. Vystoupí Český filharmonický sbor Brno a dva dětské sbory, Pueri gaudentes a Radost Praha.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: koncert pro UNICEF (foto Ivan Malý)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK: koncert pro UNICEF (foto Ivan Malý)

„Když jsem tedy loni obdržel zakázku FOK, ani na vteřinu jsem nepřemýšlel, koho oslovím. Během několika málo dnů přišel Vít Slíva s (pro mne zcela strhující) myšlenkou. Pojmout dílo jako pomyslnou cestu poutníkovu sněhovou závějí do Kostela sv. Panny Marie Sněžné. Vyobrazil poutníka jako člověka, který hledá víru, hledá kotvu ve svém životě,“ prozrazuje Lukáš Sommer. „Tento obraz následně způsobil něco, co jsem u komponování nového díla s takovou silou ještě nezažil. Skladba se drala z nekonkrétních obrysů na papír sama, jako bych ani já nesměl překážet rychlosti a ‚vařící jehle‘, s jakou se jednotlivé motivy ihned, napoprvé manifestují v partituře,“ přiznává.

Lukáš Sommer patří k předním představitelům mladé české kompoziční generace a předním českým kytaristům. V roce 2019 jako jediný český kytarista vystoupil sólově ve slavném Kennedy center ve Washingtonu a v roce 2022 debutoval v americké Carnegie Hall. Studoval hru na kytaru a kompozici v Českých Budějovicích a na Pražské konzervatoři, studium skladby na Akademii múzických umění v Praze absolvoval ve třídě Ivana Kurze. Jeho kompoziční tvorba zahrnuje skladby orchestrální, komorní i jevištní a mnohé skladby zazněly na řadě evropských pódií, v Japonsku i Kanadě.

Vánoční oratorium je dílem třiadvacetiletého Camilla Saint-Saënse, vzniklo téhož roku, kdy byl skladatel jmenován varhaníkem v pařížském Chrámu svaté Magdaleny. V této funkci setrval téměř dvacet let. Dílo bylo poprvé uvedeno 15. prosince 1858. Text sestavil skladatel z úryvků evangelií, žalmů a dalších biblických textů.

Belgický skladatel Joseph Jongen byl o generaci mladší než Saint-Saëns a stejně jako on byl klavíristou a varhaníkem. Od roku 1911 vyučoval na konzervatoři v rodném Lutychu, od roku 1920 na Královské konzervatoři v Bruselu a poté se stal jejím ředitelem. Jongenova hudba byla jeho současníky stavěna stylově mezi Césara Francka a Clauda Debussyho, patrný je také vliv Richarda Strausse, se kterým se Jongen osobně setkal při své cestě po Evropě. Koncertantní symfonie vznikla pro inauguraci varhan ve Filadelfii, ale nakonec byla premiérovaná na Královské konzervatoři v Bruselu roku 1928; americká premiéra se konala roku 1935 v Carnegie Hall.

Slovo dramaturga Martina Rudovského: „Tam, kde končí Vánoční oratorium Bachovo, začíná to Saint-Saënsovo. A to téměř doslova. Vždyť u preludia píše: ‚v Bachově stylu‘. A závěrečný chorál? Nu, však uslyšíte. A také uslyšíte, co ještě nikdo nikdy neslyšel: světovou premiéru. Vynikajícího skladatele Lukáše Sommera totiž vyzval dirigent koncertu Robert Kružík, aby složil novou kantátu Pražský Betlém, přičemž libreto na přání skladatele sepsal básník Vít Slíva. A protože Advent náleží také dětem, budou to právě jejich andělské hlasy, které přiodějí prostotu Přicházejícího.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments