Premiéra Pražského komorního baletu se kvůli vážnému zranění a onemocnění přesouvá
Pražský komorní balet uvede jako první premiéru sezony večer nazvaný Zabiják život. Skládá se z choreografie Marka Svobodníka a Petra Zusky, kteří tvořili na hudbu českých skladatelů Josefa Suka a Antonína Dvořáka. Premiéra se měla konat 24. října 2021 v Divadle na Vinohradech, ale kvůli vážnému zranění a onemocnění v souboru je Pražský komorní balet nucen udělat několik změn v říjnovém programu. Premiéra představení Zabiják život se přesouvá na termín 14. listopadu 2021. Druhá premiéra, která měla proběhnout 31. října v Mostě, musí být přesunuta na termín 23. ledna 2022.
Sólistka Pražského komorního baletu Tereza Hloušková nebude moci kvůli nedávnému zranění v premiérovém uvedení choreografie vystoupit. V hlavní roli Epitafu ji bude alternovat Francouzka Julie De Meulemeester, sólová tanečnice německého souboru Stadttheater Giessen.
Člen Baletu Národního divadla Marek Svobodník je autorem satirické taneční komedie Když nevíte coby, kupte si dva hroby. Černá groteska s detektivní zápletkou vznikla na motivy příběhu Agathy Christie. Na hudbu Sukovy Serenády Es dur se odehrává příběh zámožné rodiny, v níž nečekaně skoná její nejstarší člen. Příběh je satirickým skečem rodinných sporů, ve kterých smutek nad zesnulým rychle střídá vzájemná zášť, podezření a touha po dědictví.
Petr Zuska se pro své dílo Epitaf inspiroval hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem a britskou violoncellistkou Jacqueline du Pré. “Inspirací, jak přistoupit ke koncertu h moll pro violoncello a orchestr, se mi stal jednak Antonín Dvořák sám, respektive jeho vztah k Josefíně Kounicové – lásce z mládí, jejíž nemocí a smrtí je toto dílo hluboce ovlivněno,” vysvětlil Zuska.
“Druhým a zásadním želízkem v ohni se mi pak stala další žena. Fenomenální britská cellistka Jacqueline du Pré, jejíž interpretaci jsem si vybral. Strmá kariéra ji začala opouštět už v 25 letech, kdy přestávala cítit prsty na rukou. S roztroušenou sklerózou a připoutána na vozík posléze velice předčasně zemřel,” uvedl dál Zuska.
Dodal, že violoncello považuje za hudební nástroj, který je schopen mluvit. “A pokud dojde k zázračnému propojení génia-skladatele s kongeniálním interpretem, jsou jeho slova o to jasnější a naléhavější. To je případ dvojice Dvořák–du Pré. V čase a prostoru se sice minuli, ale setkávají se nadále někde v mnohem podstatnější dimenzi,” popsal Zuska.
“V čase pandemického ticha se nám sice povedlo inscenaci natočit a úspěšně odvysílat na internetu, zhlédlo ji tehdy několik tisíc lidí, ale živému divadlu a premiérové atmosféře se sebelepší stream samozřejmě stejně nevyrovná,” uvedla k premiéře ředitelka Pražského komorního baletu Ladislava Dunovská Jandová.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]