Premiéra v ND: Don Carlo

  1. 1
  2. 2

Giuseppe Verdi se v Paříži prosadil hned zkraje své kariéry, v roce 1847 přepracoval svoji čtvrtou operu I Lombardi alla prima crociata (Lombarďané na první křížové výpravě) a pod názvem Jérusalem ji 26. listopadu 1847 uvedla pařížská Opera. Na objednávku Opery napsal Verdi svoji první původní operu pro Paříž, byly jí Les vêpres siciliennes (Sicilské nešpory). Premiéra byla 13. června 1855, v době Světové výstavy (Exposition universelle de 1855), v Théâtre Impérial de L’Opéra, výrazného úspěchu ale provedení nedosáhlo. Tato skutečnost a zejména komplikace provázející přípravy způsobily o deset let později Verdiho váhání s přijetím nabídky ředitele Opery Emila Perrina na novou operu. Ta měla být opět uvedena v období Světové výstavy umění a průmyslu (Exposition universelle d’Art et d’industrie 1867). Skladatele musel přemlouvat i jeho pařížský agent a přítel Léon Escudier. Ovšem prestiž Opery i její finanční možnosti Verdiho přiměly k úvahám o námětu nového díla. Na výběr mu byly předloženy tři předlohy: Kleopatra, Král Lear a Don Carlos. Zaujal ho Shakespearův Král Lear, jeho krásou, vznešeností i patosem, ale měl za to, že by neměl dost scénického lesku pro Operu. Nakonec zvolil hru Friedricha Schillera (1759-1805) Don Carlos, infant španělský z let 1782-1787. Z díla tohoto německé dramatika nevyšel poprvé, podle jeho dramat již zkomponoval Janu z Arku, Loupežníky, Luisu Millerovou a scénu z Valdštejnova tábora použil v Síle osudu. Volbu Perrinovi zdůvodnil v dopise z 21. července 1865: „Don Carlos je vynikající drama, ale chybí mu potřebné efekty. Ale výstup Karla V. je vynikající nápad, stejně jako část odehrávající se ve Fontainebleau. Rád bych měl – stejně jako u Schillera – malou scénu mezi Filipem a slepým, velmi starým inkvizitorem. Pan Escudier Vám mé důvody vysvětlí ústně. Kromě toho si přeji duet mezi Filipem a Posou. Co se týká Krále Leara – měl byste potíže s vhodným obsazením rolí; bylo by prakticky nemožné najít Cordelii. Navíc ani toto drama nemá dostatek scénických efektů, nicméně právě Král Lear je jedinečná látka a hluboce ji obdivuji.“ 

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Don Carlo (ND Praha)

[Celkem: 3    Průměr: 2.3/5]

Mohlo by vás zajímat


9
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
6 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Dan

Bohužel další děsivě obludná premiéra ND. Šilená jak pěvecky, tak zcela zbastlenou pseudo moderní a přeci tradiční inscenací, šílenými kostýmy, nekvalitním výkonem orchestru.

jaja

Clovece Dane, tys to psal vic jak pul hodiny pred koncem opery..:)
Jinak ano, dalsi koprodukcni nesmysl v podani dramaturgie ND.

Dan

Clovece jajinko, ty jako zpěvačka jistě víš, ze jsou zkoušky :-) A premiéra se od generálky uz nijak zásadně neliší. Az na pěvecké výkony a kvůli nim jsem z premiéry odešel.

Milan Červeň

Někdo na zkoušky chodil a bylo to slyšet :-) a někomu stáčí, že se svoji roli naučil, když mu bylo 20 a na zkoušky nechodí a taky to bylo slyšet :-( Podle toho vypadala premiéra. Ostatně Dane, pokud jste měl možnost, coby zaměstnanec ND, být na Generálce, mohl jste dát svého volňáska někomu, kdo měl zájem jít. Stačilo ho nabídnout někomu, kdo má lístek někam v podkroví nejvyššího balkónu… Otázka “od čeho jsou zkoušky”je zcela na místě, ale měl by jste ji pokládat jiným, než zde paní Jájince… Nebyl jste jediný co prchal. V průběhu závěrečného aplausu zdrhla celá kritická… Číst vice »

jaja

Pane Cerveni, musim se zastat Dana. On me nepoklada otazku “od ceho jsou zkousky”. On jen vysvetluje ten casovy lapsus, ze na O+ psal svuj komentar snad jeste v satne. Prectete si to jeste jednou… Neda mi se tu nezminit jeste o jedne veci, ktere si snad nikdo, vcetene kritiku, nevsiml. V prubehu zkousek jsem si vsimla, ze pan dirigent Kyzlink asi pojal nejake vize a pokusil se dost zasadne prestavet posazeni orchestru. Nevim, ale moc se mu to nepovedlo, soude podle komentaru o hlucnem orchestru. Nicmene vim, ze velmi zalezi, kde v SO sedite. Od toho se odviji, co… Číst vice »

Viola

Jaký časový lapsus?
Premiéra byla 28.3. a příspěvek Dana byl psán 29.3.

Dan

Máte pravdu, i přesto jsem ale z premiéry odešel :-) Nedalo se to přežít.

kuba

Dan mě pobavil .-) Možná by měl něco narežírovat? Třeba i odzpívat všechny role – když je tak skvělým odborníkem :-)
Kritizovat něco a někoho, je hrozně snadný.
Osobně cítím nevoli, proboha, si uvědomte jaký sračky (s prominutím) se ládujou do lidí jinde, a co třeba “muzikály” jako Aida, Carmen a podobně..

Dan

To máte trochu pomíchané, ne? Muzikály jako Aida, Carmen a regulérní nastudování opery v Národním divadle, které by mělo být výkladní skříní opery u nás? Nicméně, protože bych to zřejmě zvládl zrežírovat stejně blbě jako jakýsi Manfred Švejkofler :-), neživím se tím. I přesto kritizovat něco a někoho zcela jistě můžu, a to i přesto, že Dona Carlose nezazpívám, stejně jako to může udělat kdokoliv jiný včetně R. Hrdinové, H. Havlíkové, V. Drápelové a spol., které kupodivu mají v zásadě stejnýě kritický názor já, jen ho vyjádřily více slovy a zaobaleně :-) :-) (a ani jedna z nich by nezrežírovala… Číst vice »