Premiéra Verdiho opery Don Carlos na programu Národního divadla Brno
“Fakt, že milující nemohou dojít naplnění svého citu (mileneckého, manželského, rodičovského) je motorem mnoha oper. Naše postavy jsou ovšem kromě svých osobních dramat vystaveni tlaku, aby splnili svou povinnost vůči společnosti. A to je dnes velmi rezonující téma. Kde končí hranice mé osobní svobody a začíná odpovědnost vůči společnosti? A naši hrdinové ve vypjatých situacích řeší, zda ve prospěch celku, společnosti, řádu nebo ideje obětovat lásku nebo dokonce i život. Je to fascinující tím spíš, že sledujeme drama těch nejvýše postavených. A vidíme, že král Filip, královna Alžběta i princ Carlos mají z hlediska těch nejelementárnějších a zároveň pro život nejdůležitějších věcí práva menší, než prostý smrtelník,” uvedl Glaser.
Politické intriky, náboženství a zakázaná láska – tak by se dalo ve stručnosti shrnout jedno z vrcholných děl italského mistra Giuseppa Verdiho Don Carlos. Dílo inspirované dramatem německého básníka F. Schillera bylo pro skladatele završením umělecké etapy směřování k uzavřenému dramatu nejvyšších divadelních kvalit. Don Carlos je často označováno jako velká opera, ale jeho centrem je mistrovsky propracované komorní drama několika lidí, kteří se ocitnou uprostřed politické hry ovládané mocí mimo jejich dosah. I když se volně inspiroval historickými událostmi jako u všech Verdiho vrcholných děl je historie pouze rámcovým pozadím a na prvním místě se ocitá nadčasový příběh, psychologická propracovanost postav a mistrovské hudební zachycení jejich nejhlubších emocionálních stavů.
Opera vznikla na objednávku z Paříže v rámci připravované Světové výstavy. Z nabízených námětů padla volba na hru německého dramatika Friedricha Schillera Don Carlos, Libreto začal psát francouzský dramatik Joseph Méry a po jeho smrti jej dokončil Camille du Locle. Libretisté z hry zachovali vše podstatné a přidali pro lepší pochopení první dějství – scénu ve Fontainebleau, kde je vylíčena láska Elisabetty a Carlose, kteří spolu byli původně zasnoubeni. Jejich dílem je také scéna autodafé ve třetím dějství. Rovněž změnili konec, neboť jestliže Schillerova hra končí slovy Filipa „Vykonal jsem svou povinnost. Nyní konejte vy svoji!“ poté, co předá Carlose do rukou inkvizice, v opeře se ještě zjevuje mnich – císař Karel V. – a unáší Carlose ze spárů inkvizice.
Premiéra se konala v březnu 1867, to však pro skladatele zdaleka nebyl konec práce na tomto díle. Verdi se k Donu Carlosovi ještě několikrát v následujících sedmnácti letech vrátil, aby jej upravil pro italskou scénu. V naší inscenaci zazní ta verze, kterou Verdi sám považoval za konečnou – italská verze z roku 1886 o pěti aktech zahrnující scénu ve Fontainebleau.
Hlavním scénografickým prvkem Glaserovy inscenace jsou desítky sloupů. Autorem návrhu scény je Pavel Borák. Podle dirigenta Jaroslava Kyzlinka je opera pěvecky náročná a Verdi ji opatřil bohatě prokomponovanou partiturou. “Verdi používá i řadu vedlejších nástrojů, kterými hledá různé barvy, hluboké, temné, kterých je v této opeře mnoho,” popsal Kyzlink.
V basové úloze Filipa II, krále španělského, budou alternovat Jiří Sulženko a Federico Sacchi. Jako Don Carlos, infant španělský, se představí tenoristé Luciano Mastro a Arturo Martín. Sopránovou úlohu Alžběty z Valois studují Charlotta Larsson a Linda Ballová, která operu pro její pěveckou náročnost připodobnila k maratonu s nejtěžší árií na konci.
Premiéra bude 2. února 2019 v Janáčkově divadle. Reprízy v rámci této sezóny se konají 3., 14., 23, a 24. února, 2. března, 7. dubna 2019.
Giuseppe Verdi: Don Carlos
Opera o 5 dějstvích
Libreto: Joseph Méry a Camille du Locle
Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink
Dirigenti: Jaroslav Kyzlink, Ondrej Olos
Režie: Martin Glaser
Scéna: Pavel Borák
Kostýmy: Markéta Sládečková-Oslzlá
Světelný design: Martin Špetlík
Sbormistr: Pavel Koňárek
Osoby a obsazení
Filip II.: Jiří Sulženko, Federico Sacchi
Alžběta z Valois: Linda Ballová, Charlotta Larsson
Don Carlos: Luciano Mastro, Arturo Martín
Rodrigo, markýz z Posy: Jiří Brückler, Svatopluk Sem
Princezna Eboli: Veronika Hajnová-Fialová, Michaela Šebestová
Velký inkvizitor: Martin Gurbal’, Ondrej Mráz
Tebaldo: Andrea Široká, Eva Štěrbová
Hrabě z Lermy: Zdeněk Nečas, Martin Pavlíček
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]