Příběhu Máří Magdalény na zahájení 60. ročníku Beethovenova festivalu v Teplicích nechyběla něha ani niternost

Ve čtvrtek 22. května 2025 byl v severočeských lázních Teplice slavnostním koncertem zahájen šedesátý ročník Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena. Tento největší festival v regionu Ústeckého kraje potrvá až do 19. června letošního roku a v rámci jeho programu se uskuteční 22 koncertů. Záštitu nad festivalem převzaly významné osobnosti našeho veřejného života, Mgr. Martin Baxa, ministr kultury, Bc. Jiří Štábl, primátor statutárního města Teplice a Mgr. Richard Brabec, hejtman Ústeckého kraje. Z pověření statutárního města Teplice je pořadatelem festivalu Severočeská filharmonie Teplice.
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Petr Fiala, Jana Sibera, Václava Krejčí Housková, Petr Vronský, Tomáš Černý, Gustáv Beláček, Severočeská filharmonie Teplice, Český filharmonický sbor Brno (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Petr Fiala, Jana Sibera, Václava Krejčí Housková, Petr Vronský, Tomáš Černý, Gustáv Beláček, Severočeská filharmonie Teplice, Český filharmonický sbor Brno (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)

Tóny teplického festivalu budou znít po celém Ústeckém kraji

Krásná hudba však nebude znít jen v Teplicích, ale celkem v deseti lokalitách kraje s výjimečnou hudebně-historickou tradicí – ve věhlasném klášteře v Oseku, v přesunutém kostele Nanebevzetí Panny Marie v Mostě, na zámcích jako Jezeří, Velké Březno, Klášterec nad Ohří a dalších centrech, v Teplicích potom v Domě kultury, Krušnohorském divadle a Zahradním domě. Festivalová dramaturgie připravila programy v duchu bohaté nabídkové palety: symfonické a sborové koncerty či vystoupení předních sólistů a komorních souborů. Představí se též laureáti klavírní soutěže Beethovenovy Teplice a v pořadu Mládí s filharmoniky vystoupí společně se členy Severočeské filharmonie Teplice též žáci ZUŠ Ústeckého kraje a studenti Konzervatoře v Teplicích.

O+
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Petr Vronský, Severočeská filharmonie Teplice, Český filharmonický sbor Brno (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Petr Vronský, Severočeská filharmonie Teplice, Český filharmonický sbor Brno (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)

Massetovo oratorium se blyštilo hvězdným obsazením

Zastavme se nyní u zahajovacího koncertu festivalu, na jehož programu zaznělo v koncertním sále teplického Domu kultury zcela výjimečné dílo, oratorium Máří Magdaléna představitele francouzského romantismu Jules Masseneta, skladby napsané podle biblického příběhu na text Louis Galleta. Massenet patří ke skladatelům, kteří dosáhli velkého úspěchu již za svého života, poprvé v roce 1873 právě díky oratoriu Máří Magdaléna. Ačkoliv není v naší geografické oblasti příliš známým skladatelem, vytvořil rozsáhlé dílo, kde jej proslavily především opery, dále psal duchovní hudbu, balety a orchestrální tvorbu. Skutečně největší úspěch mu přinesla opera Manon, jeho další věhlasnou operou se stala opera Werther. Massenet působil jako profesor skladby na pařížské konzervatoři, a to od roku 1878 až do své smrti.

Teplické provedení Máří Magdalény se zaskvělo ve skvělém obsazení a nastudování. V sopránové roli Máří Magdalény se představila Jana Sibera, sólistka Opery Národního divadla v Praze a v současnosti nejžádanější sopranistka české operní i koncertní scény. Za ztvárnění Massenetovy Manon v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě získala v roce 2022 Cenu Thálie. Altistka Václava Krejčí Housková je sólistkou Janáčkovy opery Národního divadla v Brně, v Teplicích ztvárnila roli Marty, sestry Máří Magdalény. Tomáš Černý se ujal tenorového partu Ježíše, v zahraničí je považován za specialistu na oratorní repertoár, zejména na dílo Antonína Dvořáka. V roce 2000 obdržel Cenu Thálie za hlavní roli v Lehárově Zemi úsměvů.

Neméně věhlasným pěvcem je Gustáv Beláček, sólista Opery Slovenského národního divadla v Bratislavě, v Teplicích se představil v basové roli Jidáše. Všichni jmenovaní sólisté se vedle svých domovských pódií prezentují na dalších věhlasných českých i zahraničních operních scénách, spolupracují s renomovanými českými i zahraničními symfonickými orchestry a jsou zváni k účinkování na předních hudebních festivalech. V Teplicích se dále představil Český filharmonický sbor Brno, sbor vedený sbormistrem Petrem Fialou je zde ostatně častým hostem. Orchestrální složka byla dle očekávání svěřena Severočeské filharmonii Teplice se šéfdirigentem Petrem Vronským.

Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Petr Vronský, Petr Fiala, Jana Sibera (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Petr Vronský, Petr Fiala, Jana Sibera (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)

Oratorium zapůsobilo svou lyričností a melodičností

Massenet vybavil oratorium Máří Magdaléna celou šíří svého invenčního bohatství. Vrcholný biblický příběh mu poskytl množství náladových peripetií, kompozičně přímo ideálních pro operního skladatele. Tento mistr lyrické opery zde pracoval jakoby ve sledu nedlouhých obrazů vybavených krásou melodičnosti, zejména v duchu Magdaléniny lásky a oddanosti k Ježíšovi, mollové nálady smutku z Ježíšovy bolesti a ukřižování či efektního fortissima vítězství při jeho zmrtvýchvstání. Bohatá instrumentace často využívá krátkých nástrojových sól k vykreslení atmosféry okamžiku.

Skladba je rozdělena do tří jednání. Již první dějství Magdaléna u studny začíná krásně harmonickou introdukcí především dřevěných dechových nástrojů, následně vstupuje ženský sbor v jednoduché vokální lince a dále dramatičtěji pojatý mužský sbor, evidentně ve smyslu lidových scén. Pokračuje sólový hlas v hluboce poeticky procítěně podané árii Magdalény, v častém souznění s nástrojovými sóly v orchestru, zejména s klarinetem a harfou. Dramaticky melodickou árii Jidáše sugestivně doplňují hluboké tóny pozounů, tedy atmosféra anticipující zradu Jidáše. Následuje sugestivně koncipovaný „sbor urážek“ s netradičně využívanými pouze úsečnými slovními částmi v pianissimu, směřujícími do celkového fortissima, též s ostrými tóny pikoly. Skladba vstupuje do oblasti ansámblových výstupů, dějství zakončuje finále – Ježíš, Magdaléna, Jidáš a sbor.

Ve druhém obraze Ježíš u Magdalény se k sólistům připojuje altistka, doplňující paletu sólistů o temnější témbr svého hlasu. Po introdukci vstupuje na scénu „sbor služebnic“ s krásnými sóly dřevěných dechových nástrojů. Následují tři skutečně krásné duety. Zpěv Magdalény a Jidáše okouzluje barevností krásy dvojzpěvu a dramatičností směřující až ke koloratuře, duet Magdalény a Marty vrcholí v pouze sólovém zpěvu sólistek „Alléluia“ se vstupem sólového violoncella, duet Magdalény a Ježíše zaujme jeho vroucí něhou.

Oratorium dramaticky vrcholí ve třetím dějství s názvem Golgota. Orchestr je obohacen o další nástroje, dosavadní dvojici trubek posilují ještě další dvě trubky, strhující závěrečná dramatičnost je povýšena zařazením varhan. Ze sólistů dějově zůstávají již jen Magdaléna a Ježíš. Postup biblického příběhu vstupuje do oddílu Ježíšův hrob a zmrtvýchvstání, kdy v niterném zpěvu Magdalény a ženského sboru prostupuje smutek podtržený flétnovým sólem a celkovou dynamikou v pianissimu. Závěrečné finále Zjevení a sbor křesťanů (Magdaléna, Ježíš a sbor) uzavírá celé oratorium vítězným zpěvem radosti z Kristova vítězství nad zlem.

Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Jana Sibera, Václava Krejčí Housková, Petr Vronský, Tomáš Černý, Gustáv Beláček (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Jana Sibera, Václava Krejčí Housková, Petr Vronský, Tomáš Černý, Gustáv Beláček (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)

Massenet v Teplicích sklidil úspěch

Téměř vyprodaný koncertní sál teplického Domu kultury po zásluze odměnil účinkující bouřlivými ovacemi. Sólisté byli výborní, přesto nutno zvláště ocenit výkony Jany Sibery a Gustáva Beláčka za hlasově barevně a dramaticky hluboce procítěné projevy. Český filharmonický sbor Brno zpíval skvěle, ve všech výrazových partiích a rovinách, nutno ocenit odborné umělecké vedení Petra Fialy.

Závěrem nutno rovněž kladně ohodnotit výkon Severočeské filharmonie Teplice, zejména sólisty z řad hráčů na dřevěné dechové nástroje. Šéfdirigent Petr Vronský přehledným gestem řídil veškeré interpretační situace, a výrazně se tak zasloužil o sugestivně krásné provedení uvedeného Massenetova oratoria Máří Magdaléna i o důstojné zahájení Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena v Teplicích.

Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Petr Fiala, Jana Sibera, Václava Krejčí Housková, Petr Vronský, Tomáš Černý, Gustáv Beláček, Severočeská filharmonie Teplice, Český filharmonický sbor Brno (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)
Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert, 22. května 2025, Dům kultury, Teplice – Petr Fiala, Jana Sibera, Václava Krejčí Housková, Petr Vronský, Tomáš Černý, Gustáv Beláček, Severočeská filharmonie Teplice, Český filharmonický sbor Brno (zdroj Hudební festival Ludwiga van Beethovena)

Hudební festival Ludwiga van Beethovena: Zahajovací festivalový koncert
22. května 2025, 19:00 hodin
Dům kultury, Teplice

Program
Jules Massenet: Máří Magdaléna (drama o třech dějstvích na text Louis Galleta)

Účinkující
Máří Magdaléna: Jana Sibera
Marta: Václava Krejčí Housková
Ježíš: Tomáš Černý
Jidáš: Gustáv Beláček

Severočeská filharmonie Teplice
Petr Vronský – dirigent

Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře