Příjmy hudebního průmyslu v ČR loni vzrostly na 1,866 miliardy Kč
Příjmy z fyzických nosičů, tedy zejména CD a vinylů, stagnovaly na asi 222 milionech korun. Pokračuje tak nárůst zájmu o digitální konzumaci hudby, přičemž poměr digitálních prodejů a fyzických nosičů je asi 84 ku 16. Za to může podle Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) cenová dostupnost a intuitivní ovladatelnost streamingových hudebních služeb. “Je potěšující, že navzdory nízkému výkonu české ekonomiky je meziroční nárůst velmi uspokojivý,” uvedla česká IFPI. Příjmy z provozovacích práv loni klesly o 13 procent na 485 milionů korun. Oborová federace to zdůvodnila předloňským jednorázovým zvýšením kvůli vyrovnání s poskytovateli satelitních služeb. V oblasti digitálních prodejů klesají příjmy za download (stahování hudby), loni to bylo jedno procento, meziročně asi dvakrát méně.
Z celkových příjmů za streaming obstaraly asi 71 procent placené účty, zbytek přehrávání hudby spojené s reklamou. Podle kvalifikovaného odhadu oborové federace počet platících uživatelů streamingových služeb v ČR vzrostl loni o 300.000 na asi dva miliony. “Streamingové prodeje pomáhají již několik let našemu odvětví dosahovat růstu, z čehož profitují jak umělci, tak vydavatelé. Vyšší příjmy nám umožňují významně investovat do rozvoje nových talentů a do podpory lidské kreativity, což v době rozvoje umělé inteligence považujeme za zvláště důležité,” uvedl ředitel české pobočky Universal Music Tomáš Filip.
Vedoucí pozici na českém hudebním trhu v roce 2023 obhájilo vydavatelství Universal Music, na druhém místě skončila firma Warner Music, třetí příčku zaujímá Sony Music. Pozici největšího domácího vydavatele si dále drží Supraphon, celkově na čtvrtém místě.
Od konce roku 2022 je do české legislativy převedená směrnice o autorském právu na jednotném digitálním trhu, která mimo jiné zavádí odpovědnost internetových úložišť za obsah chráněný autorským právem. “V roce 2023 ukončila svou činnost dvě velká úložiště parazitující dlouhodobě na autorskoprávně chráněném obsahu, Uložto a Hell-Share/HellSpy. On-line trh s hudbou se tak stává férovějším prostředím, ve kterém mohou legální služby zlepšovat svoji nabídku,” uvedla vedoucí české IFPI Petra Žikovská.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]