Případ Figarova svatba aneb Harry Potter dvě. Mozartova opera od studentů HAMU

Mozartova Figarova svatba i její literární předloha – Beaumarchaisova komedie jsou díla notoricky známá a diváky oblíbená. Melodie z Mozartovy opery si často pobrukují i ti, kteří opernímu žánru neholdují. Árie a ansámbly z „Figarky“ s názvem Případ Figarova svatba zazněly v podání posluchačů katedry zpěvu a operní režie pražské HAMU ve čtvrtek v premiéře v komorním prostoru divadla Inspirace. A nebylo to jen tak ledajaké inscenační provedení známých čísel, která se začínajícími zpěváky pečlivě nastudoval posluchač katedry dirigování Vít Spilka.
Wolfgang Amadeus Mozart: Případ Figarova svatba – HAMU Praha 2016 (foto Dorothea Bylica)

Pod režijním vedením Veroniky Loulové a díky průvodnímu slovu Pavla Klusáka se zrodilo zcela svébytné dílko, které vtipnou satirou, ironií a s potřebnou dávkou studentské recese rozebírá a humorně glosuje operní nelogičnosti a s neodolatelnou parodií karikuje i režiséry či operní „experty“ samotné. Vzniklo zhruba hodinu a půl trvající představení, které má jiskru.

Celek je koncipován jako přednáška hudebního vědce, který přítomným hostům pouští ukázky z inscenace Figarovy svatby a s humornou nadsázkou si přitom bere na paškál Beaumarchaise, režiséry i publikum. Tento výborný nápad umožnil spojit na přeskáčku árie a výstupy Figarovy svatby v jeden celek s logickým vývojem. A zapojit také do představení i Rossiniho Lazebníka sevillského. Citujeme-li vědce v neodolatelném podání člena Činoherního studia v Ústí nad Labem Jaroslava Achab Haidlera, pak „Figarova svatba je takový Harry Potter dvě“.

Na scéně Marka Špitálského, dobře řešené z hlediska akustiky i dispozic prostoru, a v kostýmech dvacátého století Justiny Urbanové a Lenky Křehové dokázala režie rozehrát ansámbly i známé árie. Mladí zpěváci se pohybovali na jevišti zcela přirozeně a volně, dobře vedeni k pojetí rolí odpovídajícímu satirickému vyznění celku, aniž by sklouzli ke zbytečnému přehrávání či příliš „tlačili na pilu“. A zpěváci si své role jak se patří užili a vyrovnali se s nimi dobře i po pěvecké stránce. Bylo zřejmé, že hrají a zpívají s radostí, že se sami baví.

Na čtvrteční premiéře vystoupil jako Figaro Jakub Hliněnský, půvabnou partnerkou mu byla v roli Zuzanky Tereza Nováková. Zhrzenou Hraběnku ztělesnila graciézní Lucie Vagenknechtová a Hraběte Daniel Klánský, který zaujal krásným znělým hlasem. Marcellinu ztvárnila Jana Prouzová, neodolatelná v „hádavé“ scéně se Zuzankou, Bartola, převážně usazeného na vozíku, představoval Jan Janda. Sympaticky klukovským Cherubínem byla Eliška Mourečková, Basiliem se slepeckou holí Otakar Souček. Barbarinu, hledající ztracenou sponu či „kdo ví, co to tak mohla ztratit“, ztělesnila Annemari Krčková. A díky připomínce Lazebníka sevillského se na jevišti objevila i rozverná Rosina jako obraz veselého děvčete, které se „pouhé tři roky po svatbě tak změnilo“! Její árii provedla s potřebným šarmem Kateřina Oplová.

Taktovku držel ve čtvrtek Vít Spilka. Provedení se mu vydařilo a zaujalo přesností ansámblů. Orchestrální part citlivě zahrál na klavír Jan SnítilPřípad Figarova svatba je zábavné představení plné studentského elánu, nekonvenčního a chytrého přístupu, provedené se vkusem i odvahou a bezprostředností, které přítomné publikum snadno propadlo. Následující reprízy to nepochybně potvrdí.

 

Hodnocení autorky recenze: 85 %

Wolfgang Amadeus Mozart:
Případ Figarova svatba
Hudební nastudování: Vít Spilka
Dirigent: Vít Spilka (alt. Kristina Šalšová)
Režie: Veronika Loulová
Scéna: Marek Špitálský
Kostýmy: Justina Urbanová, Lenka Křehová
Klavírní doprovod: Jan Snítil
studenti katedry zpěvu a operní režie HAMU
Premiéra 15. prosince 2016 divadlo Inspirace Praha

Figaro – Jakub Hliněnský (alt. Daniel Kfelíř)
Basilio – Otakar Souček (alt. Daniel Matoušek)
Zuzanka – Tereza Nováková (alt. Varine Mkrtchyan)
Marcellina – Jana Prouzová (alt. Petra Vondrová)
Hrabě – Daniel Klánský (alt. Jaroslav Šimůnek)
Barberina – Annemari Krčková (alt. Michaela Steinbauerová / Stefani Dudikj)
Hraběnka – Lucie Vagenknechtová (alt. Alena Vacíková / Tereza Růžičková / Katarína Mikšíková)
Bartolo – Jan Janda (alt. Josef Kovačič)
Cherubín – Eliška Mourečková (alt. Elmaz Kadyijeva / Kateřina Oplová)
Rosina – Kateřina Oplová (alt. Hana Dobešová)
Vědec – Jaroslav Achab Haidler

www.hamu.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: Případ Figarova svatba (HAMU Praha 2016)

[yasr_visitor_votes postid="235988" size="small"]

Mohlo by vás zajímat