ProART a Martin Dvořák: Leoš Janáček a Miloslav Ištvan

ProART Company připravuje novou tanečně-divadelní inscenaci v choreografii Martina Dvořáka a Isiry Makuloluwe String Quartets, jejíž premiérové uvedení je naplánováno na neděli 9. prosince do pražského Divadla Rokoko. Inscenace volně navazuje na předešlý projekt Beethoven-Tolstoj-Janáček: Kreutzer Sonata. Ten nový – String Quartets-  je inspirován literárními díly trojice autorů Lev Nikolajevič Tolstoj – Zdenka Janáčková – Jan Neruda, na pozadí tří smyčcových kvartetů Leoše Janáčka a Miloslava Ištvana. Multižánrové představení propojí současný tanec s živým hudebním doprovodem v interpretaci Graffova kvarteta a také s mluveným slovem. O novém projektu teď pár slov s jedním z choreografů, nezávislým tanečníkem, choreografem a uměleckým ředitelem ProART Company Martinem Dvořákem:

Premiéra vás čeká už tento týden. Jak je těžké zkombinovat život v zahraničí s přípravami v Čechách?

Tak tohle je ze všeho relativně nejtěžší. Projekt vzniká doslova na trase Praha – Vídeň – Brno – Linec, mezi tanečními sály a mým obývákem. Devět účinkujících, plus dva produkční, na mně je koordinovat a koordinovat… Ono to nakonec může věci prospět, ten adrenalin je i pohonem.

Proč jste si vůbec vybral téma Leoše Janáčka v kombinaci s Miloslavem Ištvanem?

Janáček je moje citová záležitost a tak jsem chtěl hned po prvním kvartetu (pozn. redakce: projekt Kreutzer Sonata) navázat i s jeho druhým. Ištvan do toho zapadl možná náhodou, ale ten jeho kvartet se nese v určitém janáčkovském duchu. Ištvan se narodil, když Janáček zemřel, takže je to určité převtělení :-)

Soubor ProART Company označujete za neoklasicky-moderní-současné taneční těleso. Jak moc klasický či současný tanec můžeme v rámci nového projektu čekat?

Tak klasický tanec diváci určitě neuvidí. Z pohledu škatulek je to současný tanec ve své modernistické podstatě. Více než jindy si hrajeme s různými koncepty a vytváříme nové reflexe té úžasné hudby. Milovníkům Šmokových adaptací Janáčka my asi odkryjeme nové perspektivy, ale pro nás s Isirou to bylo o setkání nového s tradičním. Nazíráme už na věci jinak, možná i kontroverzně…

Mezinárodní produkce –  je to i důvod, proč v rámci inscenace bude mluveným slovem nejen čeština, ale i další jazyky?

Čeština je něco, co k Janáčkovi i k nám patří. Dále angličtina, ta je pro nás odosobněná, až umělá. Dokážeme se za ní schovat, naznačit emoce, ale neukázat. A navíc je to jazyk mezinárodní a pro zahraniční uvádění nezbytný. A němčina je jazyk Zdenky Janáčkové, Ireny Bauer (pozn.redakce: členka ProART Company) a také můj druhý. Oscilujeme v tomto rozpětí, zatím…

Přejeme hodně úspěchů!

String Quartets
Námět: L. N. Tolstoj, Z. Janáčková, J. Neruda
Hudba: Leoš Janáček (I. smyčcový kvartet – Kreutzerova sonáta a II. smyčcový kvartet – Listy důvěrné) a Miloslav Ištvan (smyčcový kvartet – 1951)
Režie a choreografie: Martin Dvořák a Isira Makuloluwe
Kostýmy a scéna: Jindra Rychlá a Martin Dvořák
Světelný design: Martin Dvořák, Isira Makuloluwe a Roman Jajčík
Interpretace živé hudby: Graffovo kvarteto
Premiéra 9. prosince Divadlo Rokoko Praha
Účinkují: Irene Bauer, Martin Dvořák, Alena Pajasová, Mirka Prokešová a Robin Sobek

Více o projektu najdete zde

www.proart-festival.cz

Vizitka:
Martin Dvořák, choreograf a tanečník, vystudoval Taneční konzervatoř v Brně. První profesionální angažmá získal v Laterně magice v Praze, následovaly tři sezóny v Pražském komorním baletu / Baletu Praha. Za rok 2000 byl nominován na Cenu Thálie. Od roku 2001 byl dvě sezóny tanečníkem Volksoper Wien / Tanz Theater Wien (Rakousko), v sezóně 2003/4 členem Baletu Bern (Švýcarsko), v období 2004-6 tanečníkem Tiroler Landestheater Innsbruck (Rakousko), v letech 2006-9 sólistou Baletu Landestheater Linz (Rakousko) – dosud hostujícím sólistou. Od roku 2009 je svobodným umělcem – mj. spolupracoval s irským Fabulous Beast Dance Theatre na produkci Rite of Spring (ch. Michael Dolan) pro English National Opera v Londýně, v roce 2010 s Tanztheater Homunculus na produkcích Oedipus is Complex a Jennifer (ch. Nikolaus Adler) Od příštího roku je hostem tanečního souboru Staatstheater Kassel v produkci Johannese Wielanda a Chrise Haringa Readymade. Doposud pracoval s více jak 40 choreografy (mj. Ulrich, King, Vaculík, Šmok, Kylián, Lachambre, Renshaw, Dumeril, Celis, Stromgren,…) na více jak 60 choreografiích, sám jich vytvořil přes třicet. Je uměleckým ředitelem Mezinárodního workshop festivalu ProART a uměleckým šéfem ProART Company, pro kterou vytvořil řadu celovečerních představení. V roce 2011 ukončil studium Movement Research (zaměření na emoce v pohybu) na Anton Bruckner Privat Universität v Linzi.
Foto Martin Šandera a Marek Procházka

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na