Proti poklesu návštěvnosti chce Met bojovat zlevněním vstupného

Met sníží ceny vstupenek 
(The New York Times – 26.2.2013 – Daniel J.Wakin) 

Návštěvnost Met se v této sezóně snižuje a její vedení to uznává jako svoji vlastní chybu. Návštěvu opery příliš zdražilo.

Takže díky jedinečnosti a exkluzivitě světa živého umění – uvádí Met – se budou vstupenky v příští sezoně zlevňovat. Průměrné vstupné se sníží o 10 procent, tedy na 156 dolarů z původních 174 dolarů, uvedl Peter Gelb, šéf operního domu, v nedávném rozhovoru.Ke snížení cen dojde v sezoně 2013-2014, která po dvouleté přestávce zařadila do programu návrat hudebního šéfa Met Jamese Levina do čela orchestru; dále neobvyklé znovuobjevení se ženy – dirigentky Jane Glover; a překvapivě i debut ruské divy Anny Netrebko, která se v Met pustí do nastudování jedné z nejslavnějších ruských operních rolí.

Všechny tyto zážitky sice stále nebudou levné, ale nová cenová politika zmírní tento vytrvalý útlum. Například místa v přízemí z původních 360 dolarů zlevní na 330 dolarů, a místa na druhém balkoně budou za 180 místo 195 dolarů. A navíc, více než 2000 míst budou na každé představení stát méně, uvádí Met. Jedinou výjimkou budou místa v nejvyšším patře hlediště (family circle), která budou za 20 dolarů, tedy jejich cena vzroste o 5 dolarů. Met bude i nadále pokračovat v programu výprodejů zbylých vstupenek a v bezplatném programu možnosti návštěv zkoušek.

„Myslíme, že to povede ke zvýšení návštěvnosti,“ říká o snižování cen pan Gelb a poznamenává, že více vstupenek ve výprodeji vyrovná ztráty celkových tržeb způsobené sníženými cenami. „Alespoň se to zlepší,“ dodal.

Peter Gelb řekl, že se letos ceny „dramaticky zvýšily“ téměř o 10 procent. „Neměli jsme pocit, že by to snad bylo až tak nezdařilé,“ řekl Gelb o zdražení.

Na snížení návštěvnosti samotných představení Met se podle Gelba podílí i návštěvnost Met in HD produkcí, na kterých obecenstvo „kanibalizuje“ v kinosálech. Návštěvnost Met se v této sezoně očekává v průměru 81 procent kapacity hlediště ve srovnání s 84 procenty v sezoně minulé. Předpokládá se, že příjmy ze vstupného budou o 4 miliony dolarů nižší, než tomu bylo v sezoně minulé s 94,4 miliony dolarů; rušení představení způsobené hurikánem Sandy se podepsalo na polovině tohoto propadu, zbytek je přičítán snížení podpory výprodeje vstupenek dřívějšími dárci.Met také vydala podrobný program na příští rok. Zahrnuje šest v tomto operním domě nových produkcí, mezi jinými Borodinova Knížete Igora, kterého bylo možné v Met naposledy slyšet v roce 1917 a který je především známý Poloveckými tanci; dále Čajkovského Evžena Oněgina, ve kterém zazáří Anna Netrebko jako Taťána, bude to první ruská role po jejím debutu v Met, tehdy v Prokofjevově Vojně a míru v roce 2002; dále bude nový Netopýr v angličtině s nedávno napsanými zpěvními texty Jeremy Samse; a konečně Massenetův Werther s Jonasem Kaufmannem v titulní roli.

Deborah Warner bude jako svůj debut režírovat Oněgina. V obsazení se objevují stálí hosté Met Mariusz Kwiecien a Piotr Beczala, Marina Poplavskaja po Anně Netrebko převezme pak další představení. Valery Gergiev, který býval držitelem titulu hlavního hostujícího dirigenta v Met, bude toto představení dirigovat, naposledy se v Met objevil v sezoně 2010-11. Premiéra inscenace 23. září bude současně zahájením nové sezony.

Dmitri Černiakov bude v Met režírovat také svoji první zdejší operu – Knížete Igora. Inscenace, jak říká Peter Gelb, bude bez obvyklé středověké pompéznosti a posune Knížete Igora více do psychologické roviny.

Netopýr bude poprvé uveden na Silvestra a vrátí se ke tradičnímu podání. Jeremy Sams, který napsal text i pro barokní pasticcio The Enchant Island, bude Netopýra režírovat. Jeho zpěvní texty se sice budou držet původního příběhu, ale budou zkráceny; Douglas Carter Beane, broadwayský autor, napsal nové dialogy.

Je to opereta,“ zdůrazňuje Peter Gelb: „Můžete se uvolnit. Nemá nic společného s Wagnerem.“

Po přestávce se do Met vrátí zkrácená verze Kouzelné flétny v angličtině, kterou bude dirigovat Jane Glover, která, jak říká mluvčí Met, bude teprve třetí ženou, která bude v Met dirigovat; a to poprvé od roku 1998, kdy Simone Young řídila Offenbachovy Hoffmannovy povídky. První dirigentkou v Met byla Sarah Caldwell, která debutovala s Verdiho Traviatou v roce 1976.

Jak bylo oznámeno již dříve, premiéry příští sezony zahrnují i operu Nico Muhlyho Dva chlapci (Two boys) o nečestnosti a o identitě na internetu. Opera toto téma „rozvádí“, popisuje Peter Gelb; poprvé byla provedena v Anglické národní opeře v roce 2011.

Dalším novým nastudováním jeVerdiho Falstaff, který vystřídá inscenaci Franca Zefirelliho z roku 1964. Režírovat jej bude Robert Carsen a bude to jedna z prvních tří oper, řízených v příští sezóně Jamesem Levinem, který v Met kvůli zdravotním potížím nedirigoval od května 2011. Levinovo první vystoupení v čele orchestru je naplánováno na 19. května, kdy bude dirigovat hudebníky Met na koncertě v Carnegie Hall.

James Levine bude také dirigovat nové nastudování Mozartových Cosi fan tutte a Bergova Vojcka se dvěma hvězdnými veterány Met, kteří v něm přijali hlavní role: s Deborah Voigt a Thomasem Hampsonem.

James Levine ohlásil svůj návrat v říjnu poté, co se zotavil z problémů s míchou a z operace zad. Začíná znovu chodit, jak řekl „s námahou a pomalu.“

„Pořád se to zlepšuje,“ řekl v jednom rozhovoru. „Stále dělám v léčbě pokroky. Uzdravování nervů jako v mém případě je pomalé.“

James Levine řekl, že očekává, že už jen pouhý fakt, že bude dirigovat orchestr, mu k uzdravení pomůže.

„Vracím se poté, kdy jsem absolutně neměl představu kdy a jestli se vůbec vrátím zpátky k práci, a nyní jsem toho schopen,“ dodal. „Ten čas je už skoro tady.“
(Překlad Zdena Plachá)

O podrobném obsazení jednotlivých inscenací Met v nové sezoně jsme psali zde

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
13 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments