Ptali jste se: Jana Sibera

Sólistka Opery Národního divadla odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus 


V nové Kouzelné flétně máte k mé velké radosti opět dělat Královnu noci. Zpíváte ji ráda, a kolikátá to už bude? Jaké další nové role vás čekají? (Milada K., Praha)

Dobrý den, paní Milado, já jsem také ráda, že jsem obsazená do nové inscenace. Bude to mé čtvrté nastudování Královny noci. Tato role je určitě povinná pro každou koloraturní zpěvačku a já ji beru jako své pěvecké kondiční cvičení. Každé představení si nahrávám a snažím se být stále lepší. Preferuji role, kdy můžu být co nejvíce na jevišti a užívat si vývoj charakteru role, toto Královna noci neumožňuje, ale zase to vynahradí nadšení publika při děkovačce. 🙂

V příští sezoně mě čeká spousta krásné práce, z nových rolí kromě Královny noci můžu uvést trojroli Málinka-Etherea-Kunka v Janáčkových Výletech pana Broučka v Ostravě, Adéla z Netopýra v novém hudebním nastudování  ve Státní opeře a role Mařenky v Perníkové chaloupce taktéž ve Státní opeře Praha.

Dobrý den, jak probíhalo sbližování s vaším manželem? Přímo na jevišti? Zpíváte si spolu někdy doma, a jakou hudbu v soukromí posloucháte? Máte stejný hudební vkus? (Jana)

Dobrý den Jano, s manželem jsme se seznámili již během studií na pražské státní konzervatoři. Doma spolu určitě nezpíváme a přiznám se, že i naše děti umějí písničky hlavně od dědečka a babičky. Doma operu posloucháme jen ze studijních důvodů, a to pouze do sluchátek. 🙂 Jinak si s chutí pouštíme hudbu ve stylu Norah Jones, Michael Bublé, Katie Melua, Yvonne Sanchez… Vkus máme naštěstí téměř na vše stejný.

Dobrý den, měla jsem moc ráda vašeho tatínka. Chodívala jste s ním jako malá do divadla? A zazpívali jste si spolu v nějakém představení? Přeji vám hodně dalších úspěchů a srdečně zdravím! (Oldřiška Mašková)

Vážená paní Oldřiško, na tatínka jsme se chodili dívat od mých čtyř let, a dokonce jsem s ním vystupovala v Madama Butterfly v Janáčkově opeře v Brně, on v roli Pinkertona a já v roli dítěte. Mám pocit, že v té době jsem opeře propadla. Poté jsme se potkávali na jevišti Státní opery Praha i Národního divadla v Jakobínovi, kdy tatínek zpíval Jirku a já školní dítě v Kühnově dětském sboru. Proto mám teď velikou radost, že vstupuji do role Terinky v Národním divadle, takže od sezony 2014/2015 se na jevišti potkáme jako Terinka a Benda. Troufám si říct, že budeme snad první opravdový otec s dcerou v této opeře na prknech Národního divadla. V minulých sezonách jsme spolu také zpívali v Plzni v opeře Tajemství (Skřivánek a Blaženka).Máte nebo měla jste v Národním divadle nějaký vzor? A kterou z vašich současných rolí považujete za nejlepší? (Eva Z.)

Dobrý den, Evo, asi vás zklamu, že nebudu konkrétní, ale snažím se od každého inspirovat tím dobrým, co produkuje, a vyvarovat se nebezpečí, které jiným ublížilo. Mými velkými vzory jsou paní Edita Gruberová, Lucia Popp, Sumi Jo, Diana Damrau a určitě i Anna Netrebko, na které obdivuji dokonalé souznění zpěvu a herectví. Je těžké posuzovat sama sebe, v čem jsem nejlepší, ale v současné době mému hlasu i zjevu nejvíce „sluší“ asi role Gildy. Moc mě mrzí, že už se nehraje Lucia di Lammermoor, protože se mi zpívala i hrála moc dobře. Měla jsem pouze pět představení a byl to opravdu pro mě niterný zážitek. Moc doufám, že budu mít ještě šanci tuto roli někdy zpívat.

Zdravíme vás, paní Sibero, moc rádi chodíme na operu do pražské Šárky a vy k tomu již neodmyslitelně patříte. Na které z tamních představení nejraději vzpomínáte a co budete zpívat letos? (Kolaříkovi)

Milí Kolaříkovi, i já jsem ráda, že patřím do společnosti, která znovuzrodila šárecká představení, a jsem opravdu pyšná, že mám nulovou absenci. Moc ráda vzpomínám na roli Jitky v opeře Dalibor, velmi dobře se mi zpívala a doufám, že se s ní ještě někdy potkám. V Šárce je vždy milá atmosféra, počasí nám zatím vždy přálo, tak doufáme, že tomu bude tak i letos. Dne 6. září 2014 se můžete těšit na operu Čert a Káča. Pro koloraturní soprán žádná sláva, ale abych si nepokazila absenci, budu vystupovat v roli Komorné. 🙂

Dobrý den, koloraturní obor mívá z operních hlasů nejkratší životnost, to je známá věc. Máte už představu, k jakým typům rolí a v jakém časovém horizontu se chcete posunout? Držím palce! (Jarda)

Dobrý den, Jardo, doufám, že pracovitostí na své technice si životnost prodloužím, jak nejdéle to půjde. Zatím se ve svém oboru cítím moc dobře, ale sama jsem zvědavá, jak se věkem i zkušenostmi hlas časem vyvine. Věřím, že bych se později mohla věnovat rolím lyričtějšího charakteru, ale to je opravdu hudba budoucnosti. Zatím zpívám ráda vysoko i rychle. 🙂U čeho si dokážete nejlíp odpočinout a jaké koníčky máte? (Blanka K., Praha)

Milá Blanko, nejlépe si odpočinu na podařeném cyklovýletě se svojí rodinou. Krásný letní den, rovná polní cesta lemována vlčími máky, šťastné děti a příjemná hospůdka na konci cesty – to je ráj. 🙂 Moc ráda také cestuji a objevuji nové krajiny (kolegyně by určitě dodaly „hlavně nové obchody“ ). 🙂

Dobrý den, rád bych se zeptal, ve kterém divadle se vám zatím zpívalo nejlíp? Je to Státní opera v Praze? Děkuji a přeji vše dobré! (Jarek)

Uhádl jste, Jarku, ve Státní opeře zpívám pravidelně od roku 2000 a její akustiku zatím nic nepřekonalo. Jedině možná, skvěle vybavené a zařízené moderní sály v Japonsku. Ale to se nedá srovnávat s klasickým operním domem. Pokud je ještě šikovná dekorace, jako například v Traviatě ve Státní opeře Praha, je to opravdu slast.Máte před představením nějaký svůj rituál? (OS)

Nejsem nijak pověrčivá, takže žádné talismany ani rituály u mě nenajdete. Na co si ale potrpím, je alespoň hodinový spánek odpoledne před představením. Naštěstí už je na to moje rodina zvyklá a nechají mě v klidu odpočinout. Večer před představením se snažím být v dobré psychické pohodě a většinou se na jeviště moc těším.

Dobrý den, paní Jano, moc jste se nám líbila ve Vinoři jako Johanka z Arku, neměla byste chuť si ji zazpívat celou na jevišti? A připravujete něco podobného dalšího? (Hnízdilovi)

Milí Hnízdilovi, jsem ráda, že se vám Johanka z Arku líbila. Je to veliká zásluha vinořského patrona pana Roberta Rytiny, že toto neznáme dílo, stejně jako Pucciniho písně předloni, představil nám i publiku. Johanka z Arku mě velmi oslovila a na jevišti bych ji ztvárnila moc ráda. Velmi si užívám studium a poté vystoupení dramatických hrdinek jako například Lucia či Violetta. Johanka by se k těmto dámám moc hodila. Jen je škoda, že Verdiho Johanka zahyne v boji a ne na hranici. Pro režiséry by to byla určitě výzva.

Působíte velmi optimistickým a radostným dojmem. 🙂 Jste taková i ve skutečnosti a jaký recept na dobrou náladu máte? (Jarda)

Milý Jardo, děkuji za kompliment. Je to otázka spíš pro mé blízké… Já děkuji svým rodičům, že nás se sestrou v tomto duchu vychovali – z ničeho nedělat velkou vědu a dívat se na svět optimistickýma očima. Radostná jsem, mám šťastnou rodinu a dělám práci, kterou jsem si vysnila, takže to jde celkem snadno. 🙂 Snažím se být připravená vždy na sto dvacet procent, abych si představení mohla užívat a nemusela se zbytečně stresovat a nervovat. Asi proto, že jsem v soukromí šťastná, mě moc baví na jevišti trpět. Scéna šílenství a následná sebevražda v Lucii z Lammermoor, to mě strašně bavilo. 🙂 Ale vzhledem k mému hlasu a typu je těch tragických hrdinek jako šafránu. Tak držte palce, ať si v budoucnu na jevišti ještě pořádně zazoufám. 🙂

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za všechny odpovědi.Vizitka:
Jana Sibera (1979) vystudovala Pražskou konzervatoř (2000) a HAMU (2005).

Již od roku 1995 hostovala v Národním divadle a od roku 2000 v tehdejší Státní opeře Praha, kde od roku 2002 přijala angažmá.

Od 1. ledna 2012 je sólistkou Opery Národního divadla.

V inscenacích Státní opery a Národního divadla se představila jako Mozartova Zerlina (Don Giovanni), Zuzanka (Figarova svatba), Papagena a Královna noci (Mozart: Kouzelná flétna) a Despina (Così fan tutte), Lucia (Donizetti: Lucia di Lammermoor), Verdiho Violetta (La traviata), Gilda (Rigoletto) a Oscar (Maškarní ples), Musetta (Puccini: Bohéma), Adéla (Strauss: Netopýr), Philine (Thomas: Mignon), Frasquita (Bizet: Carmen), Kuchtík a první žínka (Dvořák: Rusalka), Clarisse (Weber – Mahler: Tři pintové), Cunegonde (Bernstein: Candide), v trojroli Číšníček-Zázračné dítě-Žák v Janáčkově opeře Výlety páně Broučkovy pod taktovkou Charlese Mackerrase, Karolina (Smetana: Dvě vdovy) a dalších.

Ve svém repertoáru má také role Noriny (Donizetti: Don Pasquale), Blondy (Mozart: Únos ze serailu), Fiorilly (Rossini: Turek v Itálii) a Blaženky (Smetana: Tajemství), které nastudovala pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni.  Účinkovala ve více než čtyřiceti reprízách Dona Giovanniho v letní stagioně Opery Mozart ve Stavovském divadle. V Národním divadle moravskoslezském hostovala jako Verdiho Violetta, Eurydika (Offenbach: Orfeus v podsvětí) a Anina (Strauss: Noc v Benátkách).

V červnu 2008 se stala finalistkou Mezinárodní pěvecké soutěže Barbary Hendricks ve Štrasburku.

V roce 2011 a 2012 hostovala jako Violetta v Gdaňsku. Účastnila se také turné Opery Národního divadla v Japonsku a Koreji.

K velkému úspěchu patří spolupráce s tenoristou Jonasem Kaufmannem na jeho profilovém CD pro firmu Decca. Spolupracovala s dirigenty, jako jsou Marco Armiliato, Sir Charles Mackerras, Jiří Bělohlávek, Jan Latham-Koenig, Guillaume Tourniaire a Enrico Dovico.

(Zdroj: webové stránky Jany Sibery)

www.janasibera.cz

Foto archiv Jany Sibery

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat