Ptali jste se: Jaroslav Kyzlink

  1. 1
  2. 2

Dirigent Opery Národního divadla v Praze, Janáčkovy opery v Brně a šéfdirigent Slovinské národní opery v Lublani odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus 


Milý pane Kyzlinku, chtěla bych vám moc poděkovat za nádherný zážitek z Brna, kdy jste v rámci Janáčkova festivalu dirigoval závěrečný koncert na Stadioně na Kounicově. Glagolskou mši jsem slyšela mnohokrát, ale v tak krásném dramatickém provedení ještě nikdy. Vím, že se více věnujete opeře, ale nemohl byste častěji dirigovat i tato díla pro sbor a orchestr? Atmosféra byla nepopsatelná. Díky. (Nikola)

Moc děkuji a moc mě těší, že se vám koncert tak líbil. Dostal jsem nebývalé množství krásných ohlasů, všem moc touto cestou děkuji. Pro mě byl koncert rovněž silným zážitkem – atmosféra byla opravdu výjimečná: závěrečný večer festivalu, který jsem měl tu čest před deseti lety Janáčkovou Jenůfou zahajovat. Glagolská mše s vynikajícím obsazením ve všech složkách, navíc v místě původní premiéry. Jinak vokálně instrumentální díla diriguji velmi rád a často, mimo filharmonické řady a festivaly se vždy snažím je zařazovat také do dramaturgických plánů operních domů – považuji je vždy za vítaná a potřebná oživení operního repertoáru.

Dobrý den, pane Kyzlinku, jak hodnotíte současnou úroveň opery a také personální a organizační změny v Národním divadle a ve Státní opeře, které nastaly po nástupu Jana Buriana? Hodně úspěchů přeji. (Pavel Š.)

Na hodnocení je jistě brzy – všichni v divadle i celá divadelní veřejnost očekává, jaké kroky budou následovat a jaká vize organizace naší první scény bude realizována. Velmi důležitým bodem bude jistě řešení situace s plánovanou rekonstrukcí budovy Státní opery – to, jak bude organizován po jejím uzavření operní provoz v Praze, jistě mnohé napoví.

Dobrý den, zajímalo by mě, jestli můžete říct, kterou operu máte nejraději? Pokud ano, je to spojené s tím, kde jste tuto operu dirigoval, či s něčím úplně jiným? (Petr L.)

Děkuji za otázku… Velmi těžko by se mi vybírala jediná opera, je tolik skvělých děl, ke kterým se vždycky budu rád vracet. Samozřejmě velmi ctím a obdivuji operní díla Janáčka, Dvořáka nebo Martinů. Italskou operu jako základní stavební kámen tohoto žánru – i když jsou některé nejhranější kusy často hudebníky zatracovány – také velmi rád uvádím. A máte pravdu, jistá místa z některých oper mám navždy spojená s konkrétním místem či s něčím úplně jiným. 🙂

Dobrý den, pane Kyzlinku, všimla jsem si, že v únoru jste ve Stavovském divadle uveden u premiéry Kouzelné flétny, kde byl dřív napsaný pan Müller. Jste snad náhradník, nebo jak k této změně došlo? A hlavně jaká nová Flétna bude? (Viktor)

Ano, máte pravdu, připravuji nyní se souborem Opery Národního divadla a s režisérem Vladimírem Morávkem novou produkci této krásné Mozartovy opery. Byl jsem na poslední chvíli osloven uměleckým ředitelem, panem Kofroněm, zdali bych se tohoto úkolu ujal. Byl jsem rád, že jsem mohl nabídku přijmout – vyšlo to časově až zázračně, v ostatních měsících této sezony jsem plně vytížen jinde. Vůbec nechci hodnotit a spekulovat, proč se pan Müller na tomto projektu nepodílí – nechme prostor ke spekulacím jiným, ke světu opery to patří. Na novou Flétnu se moc těším, při zkouškách všichni znovu objevujeme krásné detaily tohoto díla a jak je důležité pro každý soubor Mozartovu hudbu pěstovat…

Pane Kyzlinku, zdá se mi, že pomalu mizíte z Brna, asi je to logické, ale je to škoda. Opery dirigovány vámi dodávaly Brnu lesk a výjimečnost. Vůbec nerozumím tomu, proč byla stažena třeba Madama – bylo to nádherné představení. Čeká vás v Brně nějaká premiéra v roce 2015? Přeji vše dobré a doufám, že budeme mít možnost vás zase více vídat. (Tom)

Janáčkovu operu stále považuji víceméně za svoji domovskou scénu, přes všechny změny a zvraty, které jsem se souborem zažil a zažívám. Diriguji v Brně pravidelně, mám tam řadu svých inscenací, ke kterým se rád vracím – vámi zmíněná Madama Butterfly není stažena, i když se hraje velmi málo, budete ji moct vidět v dubnu a květnu. Na květen je plánována také nová produkce Pucciniho opery Tosca, kterou spolu s novým šéfem – režisérem Jiřím Heřmanem – pro Brno připravujeme.

Dobrý den, dočetla jsem se, že jste šéfdirigentem v Lublani v opeře. Proč se neucházíte o podobné místo u nás, když dobrých šéfdirigentů je tak málo? Co všechno váš úvazek v Lublani obnáší a jaké opery tam dirigujete a budete dirigovat? (operní fanynka)

Ano, ve Slovinské národní opeře v Lublani jsem přijal místo šéfdirigenta, v letošní sezoně jsem s tamním souborem nastudoval Gluckova Orfea a Eurydice a na jaře ještě připravím novou produkci Carmen. Mimoto diriguji některá představení z repertoáru, podílím se na přípravě dramaturgického plánu a další běžné šéfdirigentské povinnosti. Je to pro mne po Praze, Bratislavě a Brně další zajímavá zkušenost, v mnoha věcech podobná, v řadě detailů jiná, v každém případě inspirující.Co říkáte úrovni Janáčkovy opery? Už skoro třicet let máme předplatné, ale zdá se nám, že kvalita jde stále dolů. Chtělo by to nové osobnosti typu pana Pinkase nebo Věžníka, nemyslíte? (Ševečkovi, Brno)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments