Ptali jste se: Jiří Kodym

  1. 1
  2. 2

V Čechách tato profese nebyla, není a bohužel asi nikdy nebude adekvátně ohodnocena. Vážně bych si to ale pro všechny tanečníky přál. Díky politickým hrám nefunguje téměř nic, natož řešení podmínek umělců v kultuře.

Těšíte se na Vánoce?:-) Co si přejete? 🙂 (Zuzka)

Vánoce nejsou mé oblíbené svátky a nikdy se na ně netěším. Štědrý den si však dokážu vychutnat i užít. Jsem nejšťastnější, když je po svátcích. Sobě a všem přeji hlavně zdraví a pohodu.

Dobrý den pane Kodyme, se kterým choreografem se vám spolupracovalo zatím nejlíp? A jak rád děláte s Petrem Zuskou? (Anna Burešová)

Vždycky mi chvilku trvá, než se na daného tvůrce naladím. S každým choreografem pochopitelně přichází jiný způsob práce i energie. Nejvíce mi však vadí stres z neznámého… Ve výsledku se mi dobře pracovalo s Jiřím Kyliánem, Yourim Vámosem, Liborem Vaculíkem i Petrem Zuskou.

Jaká je ideální výška tanečníka? Kolik měříte? Je lepší, když je tanečník větší nebo menší? (Pavel)

Měřím asi 183 cm. Každopádně je ideální mít k sobě adekvátní taneční partnerku.

Se kterou z tanečních partnerek se vám nejlépe tančí? Máte nějaký sen, s kým byste si chtěl zatančit? Třeba se Světlanou Zakharovou? 🙂 (Martina)

Vysněnou taneční partnerku nemám. Měl jsem to štěstí tančit s různými partnerkami i předními sólistkami. Pro mne je však rozhodující lidská stránka více než hvězdný statut.

Jak si představujete ideální den? Jak relaxujete? Sportujete, dá-li se to vedle baletu stíhat? 🙂 (Jan Koudela)

Ideální den je, když není žádný shon, starosti a je dobrá nálada. Pokud mám pouze jeden den volna, tak nicnedělání a spánek je pro mne ideální relax. Sportovní aktivity si nechávám na prázdniny.

Dobrý den, prozradíte svoji největší nectnost? (OS)

Kouření, jinak samé klady :-).

Za všechny čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!+++

===

Vizitka:
Jiří Kodym – se narodil v únoru 1979 v Praze. V letech 1989–1997 studoval pražskou Taneční konzervatoř a po jejím ukončení absolvoval stáž v Kolíně nad Rýnem. V roce 1997 se stal členem Baletu Národního divadla v Praze a jako sborista dostoupil do celého tehdejšího repertoáru. Po čase začal dostávat i sólové příležitosti jako například Pas de trois v Labutím jezeře, Francouzská loutka v Louskáčkovi, Kavalír a Kocour v Šípkové Růžence nebo Colin v Marné opatrnosti.

Na jaře roku 2002 byl jmenován sólistou. Elegantní zjev, kultivovaný jevištní projev a technická připravenost ho předurčily k rolím klasického repertoáru. K jeho největším úspěchům patří Romeo v baletu Romeo a Julie L. Vaculíka, Jean de Brienne v Raymondě J. Grigoroviče, Princ v Labutím jezeře, Lucentio ve Zkrocení zlé ženy J. Cranka, Albert v Hampsonově Giselle, Princ v baletu Louskáček – Vánoční příběh Y. Vámose.

Z moderního repertoáru zatím vzbudily největší pozornost jeho výkony v choreografiích J. Kyliána Dítě a kouzla, Sinfonietta, Návrat do neznámé země, Polní mše, Petite Mort a Last Touch, G. Tetleyho Sphinx (Oidipus), P. Zusky Mezi horami, Ways 03, Ibbur aneb Pražské mystérium, Requiem, Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři, D.M.J. 1953–1977 a A Little Extreme, v tanečně-výtvarném projektu Terezy Podařilové a Jana Kunovského Sirael nebo ve složených baletních večerech Amerikana II, Motýlí efekt a Rodinné album. V komponovaném večeru s názvem Baletománie tančí Konráda v Korzárovi (Pas de trois) a v choreografii G. Balanchina Čajkovskij, Pas de deux.

V roce 2005 připravil Balet Národního divadla premiéru inscenace Oněgin v choreografii světoznámého tvůrce Johna Cranka, kde Jiří Kodym společně s Terezou Podařilovou ztvárnili hlavní role. Jeho výkon doslova uchvátil jak diváky, tak i odbornou kritiku a byl za tuto roli nominován na Cenu Komerční banky, získal Cenu Thálie a ve stejném roce obdržel i cenu Philip Morris Ballet Flower Award za nejlepší taneční výkon v sezoně 2005–2006.

Zatím jako jediný tanečník v historii dostal tato dvě prestižní ocenění v jednom roce. Další významnou a výraznou rolí, ve které zazářil a také byl za ni nominován na Cenu Komerční banky, je Tybalt v baletu Romeo a Julie. Jeho výkon zaujal choreografa Y. Vámose natolik, že dostal pozvání hostovat na zájezdech s baletem Slovinského národního divadla v Lublani. Této zkušenosti a příležitosti si nesmírně cení.

(Zdroj: www.narodni-divadlo.cz)

Foto Pavel Hejný, Diana Zehetner, Roman Sejkot, Hana Smejkalová

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments