Ptali jste se: Michal Krčmář

  1. 1
  2. 2

Étoile Finského národního baletu odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus

 

Michal Krčmář (foto Niki Strbian)
Michal Krčmář (foto Niki Strbian)


Dobrý den, jsem na vás pyšná, že máte v Helsinkách takové úspěchy. Čekal jste, že vás jmenují Hvězdou Finského národního baletu, nebo to bylo i pro vás překvapení? Ať se vám i nadále daří! (Věrka)

Také vás moc zdravím, Věrko, a děkuji za krásná slova!!! Vaší frázi si budu dlouho pamatovat, jelikož jsem něco podobného dlouho neslyšel. Moc si toho vážím.

Překvapení to nebylo. Umělecký ředitel souboru se mnou mluvil již v březnu toho roku, kdy mě chtěl jmenovat Hvězdou Finského národního baletu po představení Don Quijote, kde jsem tančil Basila, ale byly tam jisté aspekty, na kterých jsme se dohodli a odložili mé povýšení na tuto sezonu. Bylo to hlavně z mé strany a rozhodně jsem na to nespěchal, obzvláště když tento titul dostávají tanečníci ke konci své kariéry a já zatím přestat v plánu rozhodně nemám. Pro mě se tak či tak nic nezměnilo. Práci odvádím úplně stejnou. Je to spíše taková odměna, ohodnocení a prokázání respektu za mé počínání v souboru, ale jak jsem řekl, nic se nezměnilo a jsem pořád stejný „tanečník z Břevnova“ jako před lety.

Po představení Don Quijote
Po představení Don Quijote (foto archiv Michala Krčmáře)

Jak velký je soubor Finského národního baletu a jaké vztahy tam mezi tanečníky panují? Jak velká je tam mezi sólisty rivalita? (NM)

Celkem nás je zhruba devadesát tanečníků, ale máme velkou skupinu, takzvaný Mladý soubor „Youth company“, kde působí tuším dvanáct mladých tanečníků do dvaadvaceti let. Atmosféra je skutečně výborná a přátelská. Kdyby nebyla, tak už bych zde nepracoval. V létě jsem dokonce pár svých kolegů pozval do Prahy a k sobě na chatu, kde pořádám každoroční fotbalové utkání, kam jsou zváni kolegové z Národního divadla, z Bohemia Baletu, moji spolužáci z Taneční konzervatoře hl. m. Prahy i z mojí základní školy. Musím tedy říct, že vztahy jsou skvělé a já se je snažím udržovat tímto způsobem.

Rivalita je veliká, ale to už je dnes všude. Beru to spíše jako takovou zdravou soutěživost, něco, co tanečníka žene dopředu.

Dobrý den, jak vzpomínáte na své začátky v baletu Státní opery? Už vás jeho zrušení přebolelo? (Hana)

Děkuji za otázku, Hano. Na začátky ve Státní opeře Praha vzpomínám moc rád. Byli jsme skvělá parta a byla to důležitá etapa mého vývoje. Tak i mé první angažmá v Bohemia Baletu, souboru Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Určitě mě to přebolelo. Jen mě nikdy nepřestane udivovat, jak se takové věci jen tak přejdou a jak to bývalému ministrovi kultury panu Besserovi prošlo. No… Můžu být rád, že o mé budoucnosti profesionálního umělce už nemusí rozhodovat stomatolog, nýbrž také umělec. Státní opera pro mě vždy bude domovskou scénou a kdykoliv se mi naskytne nabídka zde tancovat, tak se vždy snažím vyhovět, jelikož to jeviště miluji!!!

Balet Státní opery Praha
Balet Státní opery Praha (foto archiv Michala Krčmáře)

V Helsinkách je kromě vás a Edity Raušerové prý také Rebecca King a další tanečníci, kteří přišli z Čech nebo ze Slovenska. Můžete napsat, kdo přesně? Držíte nějak víc pospolu? A nestýská se vám po domově? (Linda K., Praha)

Zdravím vás, Lindo, dále jsou tu mé dvě spolužačky z Taneční konzervatoře hl. m. Prahy přímo ze stejného ročníku – tanečnice Jevgenija Plešková a Lucie Rákosníková. Dále tu máme dva tanečníky z Bratislavy, Samuela Števika a Olivera Jahelku. Jako jeden z baletních mistrů zde pracuje Češka Ingrid Němečková, která je veliký profesionál a našemu oboru velice rozumí. Mně osobně hodně pomohla. Samozřejmě držíme pospolu. Je to přirozená reakce v cizí zemi. Jsme dost silná komunita. Známe se i s jinými Slováky a Čechy, kteří žijí ve Finsku. (Pro zajímavost, mám v Helsinkách kamarádku z Čech Niki, která je také fotografka. V minulosti mě kontaktovala, a tak jsme začali udržovat kontakt přátelský i pracovní.)

Dobrý den, jaký režim tanečníci v helsinském baletu mají? V čem je stejný a v čem jiný ve srovnání s tím, co je běžné u nás? Jaké zázemí máte k dispozici? A jaké jsou vaše platy v porovnání s tím, jak to vypadá u nás? Děkuji předem za odpověď. (Michal)

Dobrý den, Michale, režim tanečníků se v takto velkých souborech moc neliší. Velký rozdíl je, že připravujeme každý měsíc nové představení. Některá, co se nehrála pár let, a jiná zase úplně nová, světové premiéry. Hrajeme v blocích, což znamená mnohem více času na sále hlavně pro hlavní páry. V divadle máme posilovnu, sauny, dvě ordinace s týmem fyzioterapeutů a tak dále… Platy jsou dvojnásobné až trojnásobné, ale život ve Skandinávii není nic levného. Jsou zde obrovské ceny nájmů a potravin, na které jsem si dlouho zvykal (půllitr piva si v obyčejné restauraci dáte za 7,40 €).

Kolik představení do měsíce tančíte a kolik rolí a jakých máte aktuálně na repertoáru? Jak často tančíte mimo Helsinky – ať už se souborem na zahraničních zájezdech, nebo při individuálních hostovačkách? Máte stálou taneční partnerku? (baletomanka)

Zhruba čtyři představení do měsíce, nevadilo by mi mít více představení, ale je to velký soubor a hodně hlavních párů. Tuto sezonu jsem připravil Oněgina v baletu Oněgin, Zvíře v baletu Kráska a zvíře. Prince v Malé mořské víle, kde mi partnerkou byla v titulní roli moje přítelkyně, a nyní začínám připravovat Prince do Louskáčka.

Tuomas Kantelinen: Pieni merenneito - Lucie Rákosníková (Pieni merenneito), Michal Krčmář (Prinssi) – FNO 2015 (foto Sakari Viika)
Tuomas Kantelinen: Pieni merenneito – Lucie Rákosníková (Pieni merenneito), Michal Krčmář (Prinssi) – FNO 2015 (foto Sakari Viika)

V roce 2015 jsem tančil ve Slovinsku, v Praze, ve Velkém divadle v Bělorusku, na Mezinárodním baletním festivalu světových hvězd v jihokorejském Soulu. Rok ještě nekončí, tak třeba ještě něco přibude.

Finský národní balet moc nejezdí na zájezdy z jednoho prostého důvodu. Naše jeviště je tak velké, že se kulisy z našich produkcí skoro do žádného divadla nevejdou.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře “Ptali jste se: Michal Krčmář

Napsat komentář