Ptali jste se: Štefan Margita

Česko-slovenský tenorista odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus 
Dobrý den, je mně moc líto, že už u nás doma skoro vůbec nezpíváte. Neříkejte, že byste si nenašel čas. Nemáte snad chuť? Nebo ze strany divadel není zájem? Co aspoň třeba písňový recitál? Děláte je občas? Nebylo by to řešení? (Dana Pokorná, Brno)

Dobrý den, milá Dano. Odpovídám v pořadí, jak se ptáte: na svůj domov si vždy najdu čas a moc rád. Chuť samozřejmě mám. Ano, ze strany divadel – jak Brno, tak Praha – není zájem. V loňském roce mě brněnská opera prosila o recitál, dal jsem několik termínů a pak se již nikdo neozval. Pokud se podíváte v pražském Národním divadle na obsazení Pastorkyně na leden, únor a květen, jsem psaný jako Laca. Mě ale Národní divadlo vůbec neoslovilo a bez mého vědomí mě dali na obsazení. Tak není divu, že to divadlo má tak špatné renomé ve světě. To se vám nikde jinde nemůže stát. Ale oni vlastně o nikoho moc zájem nemají. Dano, potěším vás ale: 16. prosince 2013 dělám velké gala v Praze a příští rok turné po republice. Jinak písně dělám moc rád, ale publikum zajímá samozřejmě operní recitál víc. Jo a to turné je v jednání s Dagmar Peckovou, na kterou se moc moc těším.

Úplne banálna otázka: Máte vo svojom programe koncert alebo vystúpenie v opere v Bratislave? Mnohí z nás by radi počuli váš krásny a veľký hlas naživo. (Eva Kováčová)

Milá Eva, ďakujem vám za chválu, rád prídem. Určite v rámci turné, o ktorom práve píšem, Bratislava bude. Inak, divadlo nemá záujem. Píšem vám pravdu.

Dobrý den, pane Margito, v posledních letech jste si vybudoval repertoár několika rolí, ve kterých jste právem získal světové renomé (například Loge ve Zlatu Rýna) a které pravidelně zpíváte na předních světových scénách (Met, Mnichov, Berlín, San Francisco apod.). Není to však, omlouvám se za ten výraz, trochu nuda zpívat stále stejné party, i když je to v různých produkcích a s jinými uměleckými kolegy? Dříve či později se přece i to nejlepší jídlo přejí, nemluvě o potřebě uměleckého růstu. Děkuji a přeji mnoho úspěchů! (Pepa)

Pepo, píšete super otázku. Je to tak, Logeho jsem prvně zpíval v San Franciscu. Tam premiéra dopadla úžasně a pak vzápětí jsem dostal jednu nabídku za druhou. Chicago, Met, Amsterodam, Mnichov a tak dále. To jsou nejlepší operní domy světa, kde se taková možnost neodmítá. Samo, každá nová inscenace vám umožní na roli víc a víc pracovat a zdokonalovat. A ještě vedle vás stojí na jevišti jedna větší hvězda než druhá a jeden lepší dirigent za druhým. A pak ta práce stojí za to. V Mnichově jsem dokonce jako Čechoslovák dostal za Logeho cenu operních kritiků. Ale u Logeho nezůstávám, bude Billy Bud – Kapitán, Bludný Holanďan – Erik a Řecké pašije – Manolios.

Dobrý den, zdá se mně, že si čím dál tím víc zpěváků stěžuje na svévoli režisérů při naprostém překrucování a přepisování původních předloh. Vám to nevadí? Už jste v nějaké takové režii odmítl zpívat? (RR)

Zdá se vám to dobře. Potkal jsem spoustu super režisérů, ale i méně zajímavých. Pokud vám režisér řekne koncepci, která má hlavu a patu, udělám i modernu rád. Třeba Patrice Chéreau – Z mrtvého domu. Nejkrásnější práce, jakou jsem kdy dělal. A pak jsem zažil německého režiséra, dělal operu Wozzeck a to jsem chtěl odejít. Ale pan dirigent Seiji Ozawa mě přemluvil, ať se soustředím na hudební nastudování a po té stránce to dopadlo výborně. Ale režiséra publikum vybučelo. Něco podobného jsem zažil u produkce Giovanniho, která byla obdobně příšerná, i s vybučeným režisérem.

Dobrý deň pán Margita, je z pohľadu speváckej techniky iné spievať „Wagnera“ v porovnaní s postavami, povedzme lyrickejšími? Mávate, alebo ste mávali trému, prípadne ako ste sa s ňou vysporiadavali? Želám vám ešte veľa úspechov a pevné zdravie. (Štefan)

Štefan pozdravuje Štefana. Spevácka technika je dôležitá, a hlavne sa ukáže po rokoch, ako spevák správne spieval. Nie – u nás často znamená – áno. To, čo môžete spievať ak vám je osemnásť, nemôžete, keď je vám už päťdesiat. Ja som začínal Mozartom, Donizettim a tak ďalej. A až teraz dozrievam na Wagnera. Ale stále počujem hlas pána dirigenta Košlera, vravel: Odvolať rolu, na ktorú si ešte nedozrel, znamená, že si dobre zaspieval. Mal pravdu. Trému mám stále, ale dnes je to už viac pocit zodpovednosti. To, čo vám publikum, keď vám je dvadsať odpustí v päťdesiatich očakáva a až vám bude sedemdesiat a stále chcete spievať, budú vás ľutovať. A ďakujem vám pekne za prianie.Proč vás tak málo v posledních letech vidíme v Národním divadle? Kolik představení tak míváte v sezoně? (Dana M., Praha)

Milá Dano, moc děkuji. Píšu, a je to pravda: oni mě vůbec nezvou. Ale koho vlastně zvou????? Jinak v sezoně mám tak šest premiér. To je kolem padesáti představení, a ještě dělám pár koncertů, jak písňové, tak operní.

Dobrý den, viděla jsem před časem vašeho Logeho v Mnichově. Vím, že jste dřív zpíval i Froha – s tím také ještě teď někde vystupujete? A neuvažujete, že byste si zazpíval Mima? Podle mě byste se na něj báječně hodil! Nezkusíte se dostat do Bayreuthu? Hodně dalších úspěchů! (Eva Sedláková)

Dobrý den, Evo. Moc vám děkuji za přání. Evo, člověk nemá dělat krok zpátky. Froha jsem zpíval, když jsem věděl, že budu zpívat Logeho. Zajímalo mě, jaká je to role, a od úžasného kolegy, který ji tam dělal, jsem se denně na zkouškách učil a připravoval na Logeho sám. Froh je malá role a v kariéře vám nepomůže. A Mime? Určitě ho jednou budu zpívat, ale to je v kariéře role již pomalu na rozloučenou, stejně jako Herodes v Salome. A jinak Bayreuth, tam se já zkusit dostat nemůžu. Oni mě musí pozvat. Tak to u nás v opeře chodí. Moc vás zdravím a děkuji.

Dobrý den pane Margito, jak se vám zamlouval nový Lepageho Ring v Met? (Dan, Praha)

Met, Met, Met. Sen, sen, sen. Dane, to je něco, co přeji všem, aby to zažili. Mně se Ring líbil. Loge má nejtěžší režii v inscenaci. Je pověšený na laně a musí u toho ještě samozřejmě dobře zpívat. Jinak jedete domů. Práce mě moc bavila a již se těším, až se do Met vrátím.

Dobrý den, obdivuji každého, kdo se dokázal s úspěchem uplatnit v zahraničí. V čem je to tam v opeře jiné? Myslím hlavně co se nároků a požadavků na zpěváky týče. (Jana Frejová)

Milá Jano, moc děkuji. Ano, stále se říká, že ve světě je to jiné. Je. Ale divadla, kde to funguje, mají hlavně peníze na dirigenta, zpěváky a režiséra. A oni pak mají na vás požadavky. Začínám zkoušku v deset hodin a trvá do dvou. Pak od tří do osmi večer. A stane se, že je i třetí frekvence. Dnes mají divadla úžasné technické vymoženosti, tak lítáte na laně – viz Met opera a Loge. Ale hlavně, nikde ve světě se nemění intendant opery tak často jako u nás. Tím pádem vše dlouhodobě funguje a drží pohromadě.

Dobrý den, mohu se optat, jaké písně jste natočil pro nové CD s vaší ženou? Pozdravuji. (Jiří Kopáček)

Jiří, dobrý den. CD se jmenuje Melancholie, letošního 6. září bude již v prodeji. Je tam opravdu hodně hvězd a bude i nový duet po dvaceti letech s Hankou. Jmenuje se Ztracená láska. Text napsala Hanka a je to píseň, kterou zpívali Luciano Pavarotti a Lionel Richie. Moc zdravím.

Dobrý den pane Margito, co všechno jste udělal pro to, že jste vydržel tak dlouho zpívat pořád ve špičkové formě? Nějaké nové janáčkovské role nechystáte? (MM, Praha)

MM, zdravím vás. Můžu jenom napsat, co jsem již dnes psal. Říkal jsem mnohokrát v životě slovo NEEEEEE na role, kde jsem cítil, že jsem na ně ještě nedozrál. Nový Janáček teď nebude, bude opět slavná inscenace Z mrtvého domu, po úžasném úspěchu v Berlíně. K narodeninám blahoželám, aj za košické publikum, ktoré si dodnes spomína hlavne na nezabudnuteľný Nápoj lásky a vášho Nemorina. Prajem všetko najlepšie a mnoho, mnoho úspechov na javiskách svetovej opernej scény. (Lýdia Urbančíková)

Milá Lydka, ďakujem pekne za pozdrav. Musím sa ti poďakovať za tvoju úžasnú pomoc keď som bol ešte v Košiciach Určite sa pamätáš na tvoju prvú recenziu na mňa. Napísala si: Margita upútal viac zjavom než hlasom. Dnes ti za ňu ďakujem, nakopla si ma na sebe viac pracovať. Dúfam a verím, že dnes by si napísala opačne. Pusa, Štefan.

Dobrý den, neuvažoval jste také o tom, že byste učil zpěv? Myslím, že byste určitě měl co začínajícím zpěvákům předat! (Jaroslav, Plzeň)

Jaroslave, moc se omlouvám, ale neeee. Děkuji za důvěru, ale nejsem pedagogický typ. Moc vás zdravím.

Do které sezony a na co a kde zatím máte smlouvy? A ve kterém okamžiku chcete skončit? Hodláte přecházet na charakterní obor? Možná by z vás byl výborný Matěj Brouček. (Helena S., Praha)

Děkuji, Helenko, smlouvy zatím mám na rok 2019 do Chicaga. Určitě ale skončím v okamžiku, když budu cítit, že se na jevišti trápím a není to pro mne potěšení. Pak bych nerad na jevišti rušil. Já jsem ve znamení Lva a ti nemají rádi lítost. Matěj Brouček již asi nebudu, zůstanu Štefanem Margitou. Moc zdravím.

Za všechny čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.

Já moc děkuji za všechny otázky.
*** 

Vizitka:
Štefan Margita (3. 8. 1956 Košice)
Na mezinárodní operní scénu se uvedl rolí Kudrjáše (Janáček: Káťa Kabanová) v Grand Théâtre de Geneve a stejnou postavu úspěšně ztvárnil také v Teatro alla Scala (dir. Sir John Eliot Gardiner). Dalšími jeho janáčkovskými postavami jsou Filka Morozov (Z mrtvého domu), kterého zpíval v Ženevě, na Wiener Festwochen (režie Patrice Chéreau, dirigent Pierre Boulez), dále v Amsterdamu, Aix-en-Provence, v Baden-Badenu, v roce 2009 vystoupí v Metropolitan Opera v New Yorku (dir. Esa-Pekka Salonen) a Laca Klemeň (Její pastorkyňa), který je v současné době jednou z nejdůležitějších rolí jeho repertoáru. V roli Laci se představil v Maggio Musicale Fiorentino, v Tel Avivu, Praze, Deutsche Oper v Berlíně, Liege, Montpellier, Gentu, Antverpách, Oviedu, na festivalech v Glyndebourne, japonském Saito Kinen (dir. Seiji Ozawa), v Théâtre du Châtelet v Paříži (dir. Sylvian Cambreling), v Houstonu (dir. Dennis Russel Davies) a v Lyonu. Mimořádně úspěšné bylo jeho vystoupení v této roli s Berliner Philharmoniker pod taktovkou Sira Simona Rattla. V roce 2009 vystoupil jako Laca v Bayerische Staatsoper v Mnichově.

V posledních letech se Štefan Margita věnuje také německému repertoáru. K těmto rolím patří např. Tamburmajor (Berg: Vojcek), kterého zpíval v Paříži (dir. James Conlon, Jeffrey Tate), v Římě (dir. Daniele Gatti) a v Japonsku (dir. Seiji Ozawa). V roce 2005 debutoval v milánském Teatro alla Scala rolí Walthera z Vogelweide (Wagner: Tannhäuser) pod taktovkou Jeffreyho Tatea, v květnu 2006 zpíval Froha (Wagner: Zlato Rýna) v Lisabonu. Ve Vojckovi a Tannhäuserovi zpíval v roce 2007 také v San Francisku, kde v červnu 2008 debutoval v roli Logeho (Zlato Rýna) za řízení Donalda Runniclese.

Štefan Margita je častým hostem festivalů v Salcburku, Bregenzi a Edinburgu, pravidelně vystupuje v operních a koncertních domech ve Stuttgartu, Lipsku, Triestu, Dallasu, Londýně, Madridu, Miláně, Turíně, Bergamu, Vídni, Praze, Budapešti, Berlíně, Drážďanech, Frankfurtu, Basileji, Paříži, Sao Paulu, Tokyu, Neapoli aj. Spolupracoval s významnými dirigenty, jakými jsou Claudio Abbado, Gerd Albrecht, Jiří Bělohlávek, Semyon Bychkov, Aldo Ceccato, Lamberto Gardelli, Wolfgang Gönnenwein, Janos Kulka, Sir Charles Mackerras, John Neschling, Antonio Pappano, Zoltan Pesko a další.

www.stefanmargita.com

Foto archiv Štefana Margity 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat