Ptali jste se: Tomáš Pilař

  1. 1
  2. 2

Umělecký šéf opery Divadla J. K. Tyla v Plzni odpovídá na otázky čtenářů Opery Plus 


Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak moc jste zasahoval do dramaturgie operních premiér na rok 2014/2015? A budete se věnovat i českým operám? (Fibichovy opery, méně hrané Dvořákovy – Dimitrij, Šelma sedlák, Armida…) Děkuji za odpověď. (Jakub)

Dobrý den, Jakube. V dramaturgii podzimu 2014 jsem zasáhnul jen do obsazení Aidy a v roce 2015 jsem ze šesti premiér naplánoval čtyři. Zbylé dvě (Čardášová princezna a Mozart a smrt) byly už v plánech minulého vedení. V té souvislosti musím ocenit spolupráci s mým předchůdcem, panem Šmídem, který mi v mých záměrech vyšel vstříc.

Českým operám se v Plzni dlouhodobě věnuje velký prostor, což je tradice, na kterou rád navážu. V nadcházející sezoně uvedeme Smetanovu Libuši, Pauerova Žvanivého slimejše, scénické zpracování Janáčkova Zápisníku zmizelého a kromě méně hraných českých oper uvedeme v nejbližších sezonách i díla současných autorů.

Dobrý den pane Pilaři, jaká je v současné době podle vás kondice sólistů plzeňské opery, sboru a orchestru? Orchestr bude nadále samostatný nebo bude také spadat pod vás? Jaká představení jste v minulé sezoně stihnul zhlédnout a co jim říkáte? Děkuji. (Vencelová)

Dobrý den, paní Vencelová. Jsem rád, že do Plzně přicházím v situaci, kdy není nutné provést nějaké dramatické změny okamžitě. Sólistický ansámbl mohu nyní ohodnotit jako solidní a spolehlivý a kvality sboru jsou v rámci Česka velmi nadprůměrné. Přiznám se, že s orchestrem jsem přišel do styku jen na několika představeních a svůj názor si budu muset ještě potvrdit, nicméně jeho výkony mě dosud uspokojovaly.

Orchestr je dosud samostatným souborem, ale je otázkou několika měsíců, kdy se organizačně připojí k opeře.

Ať už naživo nebo na nahrávce jsem viděl všechna současná repertoárová představení a musím se přiznat, že se jejich inscenační kvality dost různí. Na jednu stranu jsem rád, že účinkující podávají konzistentní kvalitní výkony, ale jevištní stránka našich inscenací je něco, na čem budeme muset ještě zapracovat. Hudební divadlo dvacátého prvního století je synestetické a náročné a nové premiéry by takové rozhodně měly být.

Dobrý den pane Pilaři, rád bych se zeptal, jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s řízením operního souboru, případně jakou máte obdobnou manažerskou praxi? Děkuji za odpověď. (JŠ)

Dobrý den, pane JŠ, děkuji za dotaz, poslední dva roky figuruji ve vedení Opery na cestách a produkčně jsem spolupracoval s Operou Diversa. Za svou nejdůležitější manažerskou praxi ovšem považuji zkušenosti ze dvaačtyřiceti inscenací, které jsem režíroval.

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli v letošní sezoně uvidíme nějakou novou režii talentovaného pana Dominika Beneše? A budete režírovat i vy? Moc se mi líbil váš Voják a tanečnice. Přeji vám mnoho úspěchů. (Marie)

Dobrý den, Marie, děkuji za vaše slova. Dominik Beneš v následující sezoně žádnou novou inscenaci v Plzni režírovat nebude, nicméně pokud si uděláte výlet do Liberce, na jaře 2015 tam uvidíte Figarovu svatbu v jeho režii.

Podle mě je důležitou součástí práce šéfa opery pěstovat rukopis a poetiku zdejšího souboru i vlastní režijní prací. Proto jsem na rok a půl dopředu zdvořile odmítnul všechny režijní nabídky mimo Plzeň, abych se mohl na práci zde plně soustředit. Konkrétně na podzim 2014 připravím Verdiho Aidu a v květnu 2015 společně s Martinem Otavou zinscenujeme Smetanovu Libuši.Prý budete v Plzni dávat Libuši. Jaké bude obsazení hlavních rolí? Bude to moderní inscenace nebo klasická? (Anna K.)

Dobrý, den, ano, Libuši budeme uvádět od května 2015 v Novém divadle a v hlavních rolích se představí například Eva Urbanová, Mária Porubčinová nebo Martin Bárta. Na vaši druhou otázku asi nedovedu uspokojivě odpovědět, protože podle mě žádné klasické nebo moderní inscenace neexistují. Mohu vám jen slíbit, že se bude jednat o inscenaci estetickou, technologicky zajímavou, a že naši slovanští předci nebudou nosit džíny, ani kožené bundy. :-)

Dobrý den, zajímalo by mě, s jakými režiséry byste chtěl v plzeňské opeře spolupracovat? Mám moc rád inscenace Jiřího Heřmana. Plánujete s ním spolupráci? (Martin)

Dobrý den, Martine, pana Heřmana řadím mezi první osobnosti současné české kultury a rozhodně budu stát o to, aby zde v budoucnu režíroval. Režisérů, se kterými bych rád spolupracoval, je opravdu mnoho, bohužel se v otázce výběru budeme často potýkat s finančními možnostmi plzeňské opery. Nicméně mohu prozradit, že jsme na dobré cestě při jednání s Dominikem Neunerem nebo Hermannem Schneiderem.

Uděláte něco pro to, aby se doplnil ansámbl sólistů plzeňské opery novými kvalitními zpěváky? V minulosti se totiž stávalo, že z jedenácti sólistů bylo devět hostů. Přitom plzeňská opera v minulosti byla schopna vlastními silami vyprodukovat představení, o jejichž úrovni se dnešní generaci může jen zdát (například Tannhäuser). (Karel Štekl)

Dobrý den, pane Štekle, předpokládám, že máte na mysli časy, kdy byly v českých operních souborech zaměstnány desítky sólistů, zatímco dnes máme v Plzni pro sóla jen osm úvazkových míst. Bez hostů se dnes neobejde žádný český operní dům a s touto situací zkrátka musíme pracovat jako s faktem. Berme jako pozitivní důsledek větší repertoárovou pružnost, pestrost obsazení a větší otevřenost světu. A proto je mojí povinností nejen hledat kvalitní sólové zpěváky do souboru, ale zejména jednat s hosty. V následující sezoně se můžete těšit hned na několik takových nových zajímavých osobností.

Jaká kniha vám teď leží na nočním stolku? (Valerie)

Zaskočila jste mě, Valerie! Na nočním stolku mám „menší“ příruční knihovnu, kde je momentálně padesát tři svazků, nicméně nejvíc po ruce mi teď leží báječná (dosud bohužel nepřeložená) Hegartyho studie On creativity. Také tu teď mám kolektivní smlouvu Divadla J. K. Tyla. :-) Nicméně se s vámi musím podělit o své nadšení z audioknih, které po cestě do Plzně (mám to dvě hodiny) hojně poslouchám.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na