 V leckteré pražské městské části se odehrávají různé kulturní události, a některé jistě určené nejen pro „domácí“ občany. Vinoř má štěstí, že tu žije Robert Rytina: grafik a hlavně operní fanda. A dále že tu působí vstřícný, hudbymilovný farář, p. Pavel Jančík. A tak tu před několika lety ve farním kostele Povýšení svatého Kříže bylo k vidění první jednání Pucciniho Tosky. A nyní přišli vinořští s projektem ještě ambicióznějším: s písněmi Giacoma Pucciniho, některými uvedenými dokonce v české premiéře!
V leckteré pražské městské části se odehrávají různé kulturní události, a některé jistě určené nejen pro „domácí“ občany. Vinoř má štěstí, že tu žije Robert Rytina: grafik a hlavně operní fanda. A dále že tu působí vstřícný, hudbymilovný farář, p. Pavel Jančík. A tak tu před několika lety ve farním kostele Povýšení svatého Kříže bylo k vidění první jednání Pucciniho Tosky. A nyní přišli vinořští s projektem ještě ambicióznějším: s písněmi Giacoma Pucciniho, některými uvedenými dokonce v české premiéře!
Robert Rytina programem též prováděl: s viditelnou znalostí věci i zaujetím, s elegancí a citem pro míru. Žádná sebeprezentace, ale chuť podělit se o zajímavé informace – pár slov o Puccinim, ale hlavně postřehy k písním, v nichž milovníci opery jistě zaznamenali melodie známé z Bohémy či Vlaštovky, ale i odkazy k dalším Pucciniho operám. Na úvod tři církevní písně – dvě s doprovodem varhan, a pak už písně pro hlas a klavír z let 1875 – 1917. Zazpívaly je dámy Jana Sibera a Markéta Dvořáková a pánové Petr Matuszek a Václav Sibera za doprovodu Pavla Voráčka, který si s Petrem Macečkem zahrál též dvě Pucciniho árie v úpravě pro klavír a housle. Na pěveckém projevu Petra Matuszka byla asi nejvíce znát zkušenost s písňovou tvorbou, svým hlasem večer asi nejvíce rozzářila Jana Sibera – kritika interpretace jednotlivých písní tu podle mě není tak zcela na místě. Důležitý je dojem z celého večera, na kterém se podíleli všichni interpreti, neb pro všechny platí totéž jako pro průvodce večerem: bylo znát, že si prostě přišli zazpívat (zahrát), užít si krásné pucciniovské melodie: někde trochu nostalgické, jinde hravé.
Kostel Povýšení svatého Kříže byl plný, na opravu místních varhan se vybralo téměř deset tisíc korun, v „hledišti“ usedl nejen vinořský starosta, ale i další zastupitelé z Vinoře a okolí. Mezi diváky byli ale i milovníci Pucciniho z různých koutů republiky, několik pěvců Národního divadla a další známé osobnosti včetně jedné hvězdy populární hudby. Co více si přát?
+++
 
 




 ===
===
Neznámý Puccini
 Jana Sibera (soprán)
 Markéta Dvořáková (mezzosoprán)
 Václav Sibera (tenor)
 Petr Matuszek (baryton)
 Pavel Voráček (varhany & klavír)
 Petr Maceček (housle)
 11.října 2012 Kostel Povýšení svatého Kříže Praha-Vinoř
program:
I. Prolog: církevní písně s doprovodem klavíru a varhan
 Vexilla (Regis prodeunt) a due Voci 
 – Václav Sibera, Petr Matuszek
 Salve Regina
 – Markéta Dvořáková
 Beata vícera
 – Jana Sibera, Markéta Dvořáková
II. Mladý Puccini: písně s doprovodem klavíru
 A té
 – Markéta Dvořáková
 Ad una morta
 – Petr Matuszek
 Mentia l’avviso
 – Jana Sibera
III. Na prahu slávy: písně s doprovodem klavíru
 Storella d’amore
 – Jana Sibera
 Sole e amore 
 – Václav Sibera
 Avanti Urania!
 – Jana Sibera
 Inno a Diana
 – Václav Sibera
IV. Intermezzo: Pucciniho árie v úpravě pro klavír a housle
 Senza mamma, Nessun dorma 
 – Pavel Voráček, Petr Maceček
V. Na vrcholu: písně s doprovodem klavíru
 E l’uccelino 
 – Markéta Dvořáková
 Terra e mare 
 – Petr Matuszek
 Canto d’ anime 
 – Jana Sibera
VI. Epilog: písně s doprovodem klavíru
 Piccolo tango (skladba pro klavír) 
 – Pavel Voráček
 Sogno d’ Or 
 – Markéta Dvořáková
 La Primavera 
 – Petr Matuszek
 Ave Maria Leopolda 
 – Markéta Dvořáková
 Morire? 
 – Jana Sibera
Foto Stanislav Lichtenberg

 
								 
					 
			 
                               