Řadu programů by prý prodali několikrát. O Smetanovu Litomyšl byl letos mimořádný zájem
Závěrečným nedělním koncertem České filharmonie s dirigentem Jakubem Hrůšou končí mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl. Letošní ročník nabídl celkem osm operních titulů a množství dalších hudebních zážitků. I díky tomu se těšil mimořádnému zájmu návštěvníků, pochlubil se ředitel festivalu Jan Pikna. „Letos byl obrovský zájem o vstupenky, což znamenalo, že se už první den předprodeje prodalo více než 80 procent vstupenek a pak se postupně doprodaly. V tuto chvíli byla návštěvnost 97 procent, což je úplně fantastické,” uvedl Pikna. Podle něj by se mnoho programů prodalo i několikrát.
Nabídka operních představení byla letos skutečně bohatá. Pražské Národní divadlo přivezlo Verdiho La traviatu a Dvořákova Čerta a Káču, Národní divadlo moravskoslezské Ostrava zcela nové nastudování Braniborů v Čechách Bedřicha Smetany. Brněnská Janáčkova opera představila Smetanovu Hubičku a Bizetovu Carmen, Státní opera Národního divadla operu Charlese Gounoda Romeo a Julie a Normu Vincenza Belliniho. Návštěvníci zhlédli také novodobou premiéru gratulační opery Františka Antonína Míči Operosa terni Colossi Moles. Z většiny operních titulů, uvedených v Litomyšli, ale i z vybraných koncertů jsme přinesli recenze, které najdete v našem archivu.
Jedním z dramaturgických vrcholů Smetanovy Litomyšle bylo provedení Mahlerovy Symfonie č. 8 neboli Symfonie tisíců. Letošní ročník nabídl i další velké koncerty, například Sólo pro 100 smyčců, kdy stočlenné těleso, zvlášť sestavené pro festivalový koncert, předneslo zejména známé kompozice pro dva smyčcové orchestry. Na programu byly i moderní žánry. Na středoškoláky cílil beatbox, při kterém účinkující ústy bez použití hudebních nástrojů imitují perkuse. Zpěvačka Aneta Langerová vystoupila s doprovodem symfonického orchestru, Vojtěch Dyk v Mši Leonarda Bernsteina a mezzosopranistka Dagmar Pecková se skladbami Kurta Weilla.
Podle ředitele Jana Pikny za velkým zájmem diváků stojí jak atraktivita programu a známá jména, tak i dobrá ekonomická situace v Česku. „Letos se na rozdíl od dřívějška vyprodaly nejdříve ty nejdražší vstupenky a pak postupně okrajová místa v hledišti. Určitě lidé cítí, že je lépe, a investují do kultury, což je krásné,” řekl Pikna. Festival si dle jeho mínění rovněž vydobyl velký věhlas a vstupenky získaly punc nedostatkového zboží.
Největší zájem nebyl přes očekávání pořadatelů o vystoupení Dyka či Langerové, ale nejdříve se vyprodala Dvořákova opera Čert a Káča a náročná Mahlerova Symfonie tisíců. Velký zájem ale byl i o Smetanovy opery Braniboři v Čechách či Hubička, ačkoliv divadla je na repertoár příliš nenasazují.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]