„Razovity region“ a jeho festival

  1. 1
  2. 2

Rozhovor s ředitelem Janáčkova máje Jaromírem Javůrkem 

Od nejednoho z vašich kolegů z jiných festivalů je dost často slyšet povzdechnutí, že program s nějakou jasnější a dlouhodobější vizí se jim sestavuje stále obtížněji a také že to stojí čím dál víc. Souhlasíte?

Program je hlavní páteří každého kvalitního festivalu. Je to běh na dlouhou trať. Když máte konkrétní cíl, nemělo by ho nic zastavit ani zásadně ovlivnit. Chceme-li uvést všechny Dvořákovy symfonie s Berlínskou filharmonií a Simonem Rattlem a nedomluvíme-li se na financích, tak pokud nám na zamýšlených skladbách záleží, uvedeme je s jiným orchestrem a dirigentem. Je to samozřejmě jen příklad. Chci říct, že program se dnes nesestavuje lépe nebo hůře, lehčeji či komplikovaněji. Tolik se zase toho v naší společnosti nezměnilo. Pokud ale kolegové z jiných festivalů mají na mysli, že dnes je pro mnohé poměrně jednodušší zajet si na dobrého Mahlera do Vídně, Beethovena do Berlína nebo Mozarta do Salzburgu, pak mají pravdu. Dramaturgie je téma na samostatný rozhovor, takže jen stručně: z hlediska koncepčního to těžší není, z hlediska ekonomického, abychom udrželi divákovu pozornost, to těžší samozřejmě je. Věřme, že s novým vedením ministerstva kultury se vrátí na jednací stůl otázka víceletých grantů a nezbytných ekonomických jistot, spojených s novými pravidly nejen grantových řízení.

Z jakých zdrojů je váš festival financován a jak obtížné je peníze či sponzory ve vašem regionu zajistit?

Janáčkův máj je financován, podobně jako většina festivalů, ze tří zdrojů: z veřejných prostředků (Ministerstvo kultury České republiky, kraj, město), soukromých (sponzoři a donátoři) a vlastních příjmů (především příjem ze vstupného). Ostrava a Ostravsko díky své dlouholeté průmyslové a hornické historii, řečeno slezským bardem Jarkem Nohavicou, je „regionem razovitym“ a jen těžko se zde s pomalu měnícím se sociálním složením obyvatel a změnami industriálního prostředí shánějí na festival peníze. Ale Gott sei Dank, jak my staří Slezané říkáme, existují osvícení ředitelé, jednatelé a majitelé podniků, kteří mají rádi nejen golf či tenis, ale také klasickou hudbu, a tak se zatím vždy podařilo potřebné finance zajistit. Velkou překážkou v této oblasti ale bývá, že velké korporace mají svá vedení v zahraničí. Z Madridu, Paříže či Berlína se jeví Ostrava jako nevýznamná tečka na mapě Evropy.

Od peněz konkrétně k vašemu letošnímu programu: Na co z něj jste hlavně pyšný a proč?

Na Julii Fischer. Přestože je rezidenční umělkyní letošního Pražského jara, v Ostravě bude hostovat poprvé a představuje významnou pokračovatelku naší festivalové linie mladých světových houslistů a houslistek.

Do Ostravy se snažíme svým posluchačům pravidelně přivážet také krásné hlasy. V minulosti to byla Barbara Hendricks, Montserrat Caballé, Simon Estes nebo Ferruccio Furlanetto a samozřejmě vynikající české pěvkyně v čele s Gabrielou Beňačkovou či Dagmar Peckovou. Letos to bude Pretty Yende, z jejího pražského koncertu jsem byl nadšen a raduji se, že v Ostravě na Janáčkově máji to nebudou árie, ale písně!

Jsem nadšen, že stále fungují návraty domů ze světa u slavných slezských a moravských rodáků, letos přijedou klarinetista Karel Dohnal a houslistka Hana Kotková. Také pokračuje uvádění premiér, Krásy Ivana Kurze a Věty pro smyčce Borise Urbánka i hostování mladých umělců, české hornistky Kateřiny Javůrkové, polského jazzového souboru Stryjo, japonského klavíristy Tomoki Sakaty, varhaníka Lukáše Hurtíka a dalších.

Co dalšího z letošního programu doporučíte?

Janáčkův máj bude i letos festivalem, který nenabízí jen večerní koncerty. Zveme i na doprovodné akce. Určitě na muzikologickou konferenci Janáčkiana. Od sedmdesátých let je pravidelnou a významnou součástí festivalu. Letos má zajímavá a nosná témata spojená s Rokem české hudby: Česká hudba a svět – Janáček včera, dnes a zítra – Hudba v regionech, regiony v hudbě. V krásném a inspirativním prostředí Domu umění v Ostravě se 27. května uskuteční  večer mladých umělců, na němž zaznějí oceněné skladby mladých autorů do třiceti let mezinárodní skladatelské soutěže GENERACE. Zajímavé budou fotografické výstavy. Jiří Turek fotografiemi obcí a krajiny Hlučínska mapuje jednu ze zajímavých oblastí Slezska, kam Janáčkův máj pravidelně „zajíždí“ se svými koncerty. Do Kravař, Ludgeřovic, Opavy… Petr Grimm svými fotografiemi přibližuje významné osobnosti, vynikající umělce, kteří hostovali na festivalu v minulých letech. A připravujeme koncert vítězů mezinárodní soutěže Pro Bohemia, která proběhla na počátku dubna, a jak již z názvu vyplývá, měla povinné skladby českých autorů. Do Ostravy s nimi přijedou nejen čeští a slovenští mladí hudebníci, či soutěžící z okolních států, ale také z dalších zemí, například z Lotyšska!Jak to má Janáčkův máj v posledních letech se zájmem návštěvníků o jeho program? Na co nejvíc vaše publikum dlouhodobě slyší?

Náš festival se může pochlubit dlouhodobě vysokou návštěvností, která dosahuje devadesáti až devadesáti pěti procent. Je to velká radost a zároveň závazek. Osvědčilo se nám nabízet festivalovým posluchačům dramaturgicky čisté a kvalitní programy. Každý návštěvník ví dopředu, na jaký program jde, co může od něj očekávat. Dlouhodobá otevřenost a pravdivost dramaturgie se vrací v podobě důvěry u našich návštěvníků. Samozřejmě, že stejně jako jinde lákají osvědčené a známé tituly. Na druhé straně už podruhé byl v posledních letech vyprodán nejdříve komorní koncert se specifickým programem, letos to je Ostrava a její skladatelé.

Máte z posledních let nějaký průzkum o složení vašich návštěvníků, včetně toho, odkud k vám přijíždějí?

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář