Renaud Capuçon představí Faurého nedokončený Houslový koncert
Gabriel Fauré, někdejší žák Camilla Saint-Saënse, posléze sám pedagog i ředitel Pařížské konzervatoře, zanechal svůj Houslový koncert nedokončený. Pracoval na něm mezi roky 1878 a 1879 a zachovala se z něj pouze první věta. Při jejím poslechu se ocitneme v náladě končícího romantismus.
Premiéra hry Pelléas a Mélisanda, díla vlámského literáta Maurice Maeterlincka, nositele Nobelovy ceny za literaturu, se konala v roce 1893. Scénickou hudbu měl původně napsat Claude Debussy, nakonec ho však nahradil právě Gabriel Fauré. Jeho suita je vzorovou ukázkou toho, co považujeme za typické pro francouzskou hudbu. Jemné barvy, podmanivě nízká dynamika, tlumené, jen naznačované nálady a vemlouvavá lyričnost dodávají tajemnému příběhu dokonalou atmosféru.
Zejména ve Třetí („Skotské“) a Čtvrté („Italské“) ze svých symfonií, jež byly inspirovány navštívenými zeměmi, dosáhl Felix Mendelssohn-Bartholdy zřetelného a dokonalého propojení klasické formy s romantickou citovostí. Mají nápady, charakter, svéráznost. Když se v roce 1829 dvacetiletý Felix vydal na cesty, v Edinburku získal impuls pro symfonii, kterou sice dokončil až o desetiletí později, ale podtitul Skotská jí v souladu s její melancholičtější náladou přesto sluší velmi přesně. Premiéru měla v Lipsku na jaře 1842.
Přímý přenos koncertu / ČRo Vltava
9. prosince 2024, od 19:30 hodin
Dvořákova síň Rudolfina
Program koncertu:
Gabriel Fauré: Koncert pro housle a orchestr d moll, op. 14 (fragment)
Gabriel Fauré: Pelléas a Mélisanda, suita
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonie č. 3 a moll, op. 56 „Skotská“
Záznam koncertu: ČRo D-dur
11. prosince 2024, od 20:00 hodin
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]