Renaud Capuçon spojil dirigentskou taktovku s houslemi a rozezpíval Rudolfinum
![Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/12/469691158_968892398389628_4237267519415829325_n.jpg)
Renaud Capuçon je umělcem světového formátu. Narodil se v roce 1976 v Chambéry, své hudební vzdělání získal na Conservatoire National Supérieur de Musique, které obohatil studiem u Thomase Brandise a Isaaca Sterna. V roce 1997 působil jako koncertní mistr Mládežnického orchestru Gustava Mahlera. V současné době je vyhledávaným sólistou, spolupracoval s Berlínskou filharmonií, s Bostonským symfonickým orchestrem, Newyorskou filharmonií a dalšími světovými orchestry. Je uměleckým ředitelem festivalů Sommets Musicaux de Gstaad, Velikonočního festivalu Air-en-Provence a Rencontres Musicales v Évianu. Dlouhou dobu nahrával výhradně se společností Erato/Warner Classics, v září 2022 oznámil spolupráci s prestižním vydavatelstvím Deutsche Grammophon.
![Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/12/469627975_968892681722933_4399445501552311517_n.jpg)
Koncert byl uveden fragmentem houslového koncertu Gabriela Faurého. Instrumentální introdukci koncertu dirigoval zpaměti, poté se otočil směrem k publiku a hrál z not. Jeho gesta byla úsporná a poněkud matoucí při uzavírání korun a akordů. S vedením orchestru mu však částečně pomáhal koncertní mistr Vlastimil Kobrle, který svou řečí těla dokázal anticipovat vstupy při sólových pasážích Renauda Capuçona. Capuçon v díle prokázal technickou zdatnost a smysl pro výstavbu frází, dokázal precizně a čistě přednést obtížná místa s mimořádnou lehkostí. Pozoruhodná byla průzračná hra trylků a melodických ozdob. Jeho sóla působila zvukově vyváženě i za doprovodu tutti orchestru v závěrečné části, interpretované v silnější dynamice. Diváci jej odměnili dlouhým potleskem, po kterém se rozhodl pro netradiční zařazení přídavku už po první skladbě.
![Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/12/470040677_968892658389602_5461093787045694038_n.jpg)
Pelléas et Mélisande je původně hra vlámského literáta Maurice Maeterlincka. Vypráví příběh o mladé ženě, která se vdala za krále Golauda a zároveň se zamilovala do jeho bratra Pelléase. Poté, co si králův bratr a Mélisanda vyznají vzájemnou lásku, chce Pelléas situaci vyřešit svým odchodem z hradu. Golaud ho však předtím ze žárlivosti zabije. Když pak po nějakém čase porodí Mélisanda dítě, odmítne králi sdělit, zda mu byla nevěrná a záhy umírá. Pro napsání scénické hudby k tomuto příběhu byl osloven nejprve Claude Debussy, nakonec skladba připadla Gabrielu Faurému, který vtiskl do suity tajemnou lyričnost ve formě nízké dynamiky a jemné zvukomalbě. Capuçon ihned v úvodu plně nevyužil dynamické možnosti orchestru, a tak s lehce gradující dynamikou ztrácela interpretace potenciál zmiňované tajemnosti. Postupný dynamický nárůst vrcholil v houslových figurách při zaznění prvního flétnového sóla, namísto jemného piana zněly smyčce spíše v mezzoforte. Flétnové sólo v úvodu části Sicilienne, které doplňovala harfa, naopak působilo díky úsporné instrumentaci, dobře zvolenému tempu a nízké dynamice velmi jemným dojmem.
![Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/12/469872495_968892365056298_8714192824659610813_n.jpg)
V druhé polovině koncertu zazněla Třetí symfonie („Skotská“) Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Mendelssohn pravděpodobně získal inspiraci pro zkomponování symfonie při svém pobytu na Britských ostrovech v roce 1829. Volba tempa a práce s agogikou respektovala autorův záměr. Dynamická koncepce byla v začátku první věty opět poněkud silnější. Působivé byly drobné dynamické rozdíly v jednotlivých houslových frázích části Allegro un poco agitato. V postupně gradující dynamice však pravděpodobně vlivem akustiky nepříliš výrazně zazněly přírazy prvních houslí, které se v tutti orchestru ztrácely. V několikataktovém paralelním postupu prvních houslí a flétny v úvodním adagiu třetí věty zazněla drobná, ale nijak nerušící nesouhra mezi flétnou a prvními houslemi na úplném konci fráze. Předposlední šestnáctinové doby fráze působily v podání flétny jako předtaktí k závěrečnému tónu úseku, zatímco první housle spojily šestnáctinové hodnoty s předchozí osminovou. Závěrečná věta symfonie byla provedena ve velmi svižném tempu. Tečkované rytmy prvních houslí byly velmi rytmické a ostré, stejně tak následná tremola prvních a druhých houslí a viol. Po velkolepé gradaci zaznělo znělé hobojové sólo, které přesvědčivě uvedlo nový hudební materiál čtvrté věty.
![Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/12/469518287_968892385056296_4917416423705774978_n.jpg)
Diváci ocenili umělce zaslouženým potleskem. Capuçon věnoval jednotlivým prvním hráčům sekcí pozornost i při potlesku. Po několika minutách dal dirigent pokyn orchestru k zahrání přídavku. Jako přídavek zazněla koleda Narodil se Kristus Pán. Celé publikum povstalo a začalo za doprovodu orchestru zpívat.
![Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje, 9. prosince 2024, Rudolfinum, Dvořákova síň (foto Michal Fanta)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2024/12/469917956_968892368389631_526582645543572130_n.jpg)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu: Renaud Capuçon hraje a diriguje
9. prosince 2024, 19:30 hodin
Rudolfinum, Dvořákova síň
Program
Gabriel Fauré: Koncert pro housle a orchestr d moll op. 14 (Allegro)
Gabriel Fauré: Pelléas et Mélisande, suita
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfonie č. 3 a moll, op. 56 „Skotská“
Účinkující
Renaud Capuçon – housle, dirigent
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]