Rok na 4 doby uvede v Mladé Boleslavi představení o houslistce Almě Rosé

Představení pro troje housle, violu, violoncello, Annu Brouskovou, Antonii Formanovou a Vojtěcha Bartoše. To je …because of Alma, hra o výjimečné ženě v tragicky výjimečné době, kterou 8. května v Pluhárně v Mladé Boleslavi uvede nezisková organizace 4ART v rámci koncertního cyklu Rok na čtyři doby.
Houslistka Alma Rosé (1906–1944), dcera vídeňského houslisty Arnolda Rosé a neteř Gustava Mahlera, byla ve třicátých letech minulého století známou osobností společenského života. Její úspěšnou kariéru přetrhla válka. Ocitla se v Osvětimi, kde stanula v čele tamního dívčího orchestru. Hudbou dodávala sílu spoluvězeňkyním i zachraňovala životy.
Její příběh převedený do divadelní hry je zajímavě režijně proveden (režie Jaroslava Šiktancová), kdy život Almy Rosé vidí diváci v podání dvou hereček Antonie Formanové a Anny Brouskové. Jejich mužským protihráčem je Vojtěch Bartoš. „Ztvárňuji šťastnější část jejího života, když byla malá holka a chtěla naplňovat svůj život hudbou. Obdivuji na ní, že přes to, co jí v životě potkalo, vždycky věřila, že hudba i v těch nejtěžších chvílích dokáže všechno zachránit. Byla to silná, tvrdá a někdy až tvrdohlavá žena. Bez té tvrdosti by nejspíš nedosáhla takových úspěchů a nezachránila tolik žen v koncentračním táboře,“ říká Antonie Formanová.
Děj představení je úzce propojen s hudbou, provedenou přímo na jevišti souborem Alma Ansámbl. Jeho členkou, zároveň iniciátorkou celého projektu a hudební režisérkou je Silvie Hessová. „Hudba nebyla tvořena scénicky, tedy tak, jak je to obvyklé, kdy je znám text a hudba je k němu dotvářena, podbarvuje jej. Je tam například scéna, v níž Alma společně se svým otcem, koncertním mistrem vídeňské filharmonie, hraje Bachův houslový dvojkoncert. To se skutečně stalo a my jsme věděli, že právě tahle hudba musí v představení zaznít. Scenáristka Martina Kinská proto napsala scénu podle ní,“ vysvětluje Silvie Hessová.

Z pódia zazní skladby, které Alma Rosé hrávala jako talentovaná dívka ještě před druhou světovou válkou, ale také hudba, kterou nastudovala s osvětimským orchestrem. Jeho založení si vyžádala dozorkyně Maria Mandel, která byla později za zločiny proti lidskosti popravena. Byla ctižádostivá a chtěla mít stejný orchestr, jaký měli v mužské části tábora. Její nabubřelost zachránila životy žen, které uměly hrát na nějaký nástroj a mohly se stát součástí souboru. Repertoár orchestru byl rozmanitý. „Hrál vždycky ráno, když šli vězni do práce a večer, když šli zpátky. Samozřejmě hráli také koncerty pro gestapo. Například Mengelemu museli hrát Schumannovo Snění, které zbožňoval,“ říká Silvie Hessová.
Alma Rosé byla talentovaná a odvážná. Bohužel, zatímco pomohla některé ženy zachránit, ona sama v Osvětimi – pravděpodobně po požití otráveného jídla – zemřela. „Je to neobyčejný příběh, který není tolik známý. Diváci se dozvědí něco nového z doby, o níž si myslíme, že už o ní skoro všechno víme. Byla už tolikrát zpracovaná, ve filmech, v knihách, ale pohled skrze hudbu, tak jak je to právě v tomhle představení, je originální, silný,“ dodává Antonie Formanová a zve diváky 8. května 2025 do Pluhárny v Mladé Boleslavi. Vstupenky je možné zakoupit na stránkách rokna4doby.cz.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]