S brněnskou Filharmonií vystoupili Plastici

Temné až patetické rockové tóny se včera večer mísily se symfonickými melodiemi v pražském Divadle Archa. Vystoupila zde nejznámější kapela českého undergroundu The Plastic People of The Universe doprovázená Filharmonií Brno v písních z alba Co znamená vésti koně. Komunisty pronásledovaná a zakázaná legendární skupina se za nadšeného ohlasu publika vrátila k jedné ze svých nejlepších nahrávek. Oratorium ve zcela zaplněném sále dirigoval Marko Ivanović.Klávesista a zpěvák The Plastic People of The Universe Josef Janíček hned v úvodu četl asi čtyři stránky z knihy tehdejšího spoluhráče z kapely Josefa „Bobeše“ Rösslera Obraz doby. „Muzika se má snad prosadit sama, ale tady to přímo souvisí s dnešním koncertem,“ řekl a připomněl atmosféru, v níž se za totality kapela potkávala. Na koncert se přišli podívat i někteří disidenti, například Ivan Ruml nebo Dana Němcová. Nechyběl ani vědec Ivan Havel, bratr zesnulého exprezidenta Václava Havla.

Program vznikl v době, kdy kapela nemohla oficiálně vystupovat a hrávala přibližně jednou do roka na utajovaných akcích. Každý koncert byl premiérou a zároveň derniérou. Právě koncert Co znamená vésti koně se konal v březnu roku 1981 v Kerharticích u České Lípy. Nahrávka vznikla u Václava Havla na Hrádečku, vyšla v Kanadě.

Koncert se sice tehdy pořádal poklidně, ale dům, kde se odehrál a který zakoupilo několik příznivců skupiny, krátce po akci údajně komunistická státní bezpečnost nechala shořet. Vratislav Brabenec, autor zhudebněných básní, z nichž vždy byla patrná syrová undergroundová kultura, pak v roce 1982 emigroval. Jeden text je dílem Pavla Zajíčka, který včera koncertu také přihlížel.

Autorem myšlenky koncertního provedení Co znamená vésti koně byl violoncellista Josef Klíč. Orchestrálního aranžmá se nakonec ujal skladatel a aranžér Michal Nejtek. První dva koncerty koncerty se konaly 6. a 7. března v brněnské Richard Adam Gallery. „Postupně vychytáváme mouchy. Přece jen je složité zvukově a koncepčně dát dohromady orchestr s kapelou,“ řekl včera Nejtek, který s The Plastic People of The Universe spolupracuje už dvanáct let. „Pracuje se mi s nimi dobře. Mám rád, když to má nějaký vývoj,“ poznamenal.

Hudbu k programu Co znamená vésti koně složil baskytarista The Plastic People of The Universe Milan „Mejla“ Hlavsa, který zemřel před třinácti lety. Podle Nejtka je současná verze zvukově bohatší, avšak ne duchovně chudší, nepostrádá tehdejší apel. Připomněl, že z původní nahrávky je slyšet stísněnost a duchovní útlak ale i obrovská energie. To vše se Nejtek snažil zachovat a navíc přidal zvukové inovace. Zatím se neví, zda byl včerejší koncert poslední, záleží to na penězích. „Já bych to nechtěl uzavírat,“ dodal Nejtek.

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky