„S choreografií jsem skončil.“ Jiří Kylián v Rozhovoru Plus

Exkluzivní videorozhovor Lucie Kocourkové s Jiřím Kyliánem, který jako jediný umělec z oboru tance letos obdržel titul Ambasadora české hudby. Dozvíte se, proč považuje choreografii Moving Still pro pražské Národní divadlo za své poslední dílo a také nahlédnete do světa Kyliánových tvůrčích myšlenek. Zaníceně hovoří o nepostradatelném daru improvizace a také kam se dnes posunulo tvůrčí klima profesionálního tance.

Jako choreograf je Jiří Kylián intenzivně spjatý s českou hudbou. Vždyť hned prvním dílem, s nímž jako tvůrce zaujal celosvětové publikum, byla Janáčkova Sinfonietta. Od té doby uplynulo mnoho času a také stovky choreografií, Jiří Kylián se nikdy nezastavil u jednoho stylu, pohybového principu nebo režijního přístupu, s každým dílem a v každém období svým přístupem překvapil. Všechna však mají společnou hlubokou úctu k tomu, co nás v umění přesahuje a co skrze tvůrce a umělce promlouvá, a také k člověku. Tanečník pro Jiřího Kyliána nikdy nebyl jen pouhým nástrojem, ale duší, jíž patří její vlastní prostor, a přistupuje k nim tak stále. Dnes je umělcem nejen tanečním, ale i multižánrovým, jeho tvorba zahrnuje mimo jiné taneční filmy, práci s objekty, výstavní projekty, jeho tanečníci a hudebníci improvizují, a přitom stále dochází k oněm magickým setkáním na obou stranách hlediště, kdy se čas zastavuje a současně plyne, a jeho proudem prochází nenápadná křehká postava umělce, který se stal katalyzátorem tolika nápadů, že by to jiným choreografům vystačilo na několik životů. Hovořit s Jiřím Kyliánem je výjimečné a vzácné. My jsme tu příležitost měli a o své setkání se nyní dělíme s vámi, našimi čtenáři.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


4 8 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments