S Lisette Oropesou o zpěvu, dětství v rodině kubánských emigrantů, maratonech i veganství

  1. 1
  2. 2
Lisette Oropesa, další operní hvězda, která bude debutovat 5. října v Praze recitálem ve Smetanově síni. Diváci ji znají jako Mozartovu Zuzanku, Paminu nebo Konstanci, v rolích Donizettiho Adiny, Noriny, Marie (Dcera pluku) i Lucie z Lammermooru. Excelovala ve Verdiho operách jako Gilda, Violetta, Amalie (Loupežníci) nebo Nannetta, byla Massenetovou Sofií i Manon, ale i Wagnerovou Woglindou nebo Lesním ptáčkem či Händelovou Rodelindou nebo Leïlou v Bizetových Lovcích perel. Výčet rolí, které Lisette Oropesa během patnácti let své mimořádné kariéry zvládla, by mohl pokračovat nad čtyřicítku postav.

La Traviata, Lisette Oropesa (foto Fabrizio Sansoni, zdroj Lisette Oropesa)
La Traviata, Lisette Oropesa (foto Fabrizio Sansoni, zdroj Lisette Oropesa)

Svou kariéru nastartovala v pouhých 22 letech rovnou v Metropolitní opeře, kde od té doby odzpívala přes stovku představení, a vzápětí se „prozpívala“ nejen na další americké operní scény, ale záhy pronikla do Evropy, kde jí prvooborové role lyrického koloraturního sopránu svěřovaly operní domy nebo festivaly v Mnichově, Paříži, Barceloně, Bruselu, Lausanne, Pesaru, Miláně, Veroně, Londýně, Madridu nebo Glyndebourne. Takto se i podílela na téměř dvou desítkách videonahrávek oper a letos jí u labelu Pentatone vyšlo sólové CD Ombra Compagna s koncertními áriemi Wolfganga Amadea Mozarta.

Jaké bylo její dětství v Louisianě v rodině kubánských emigrantů, proč z flétny přešla k sólovému zpěvu, co jí dal Lindemannův program pro mladé, jak ji, tak mladičkou, přijali kolegové v Metropolitní opeře, které role jí jsou nejbližší, ale také proč běhá maratony a stala se vegankou? To jsou jen některé z mnoha otázek, které Lisette Oropesa pro Opera Plus nesmírně ochotně a vstřícně zodpověděla.

Váš pražský recitál se kvůli covidovým restrikcím už dvakrát neuskutečnil. Tentokrát, doufejme, v Praze konečně vystoupíte. Jak se utvářel program říjnového koncertu?
Velmi se těším na první pražské uvedení programu, který jsem počátkem roku 2021 nejdříve premiérovala v Bilbau. Je to směs italských belcantových a francouzských písní a italských a francouzských operních árií.

Vybíráte si program pro své recitály sama – nebo máte nějakého rádce nebo se podřizujete přáním pořadatele?
Programy svých recitálů si sestavuji sama, ale často něco navrhne i pořadatel, takže se tomu snažím program přizpůsobit.

Lisette Oropesa (zdroj Lisette Oropesa)
Lisette Oropesa (zdroj Lisette Oropesa)

Letos vyšlo vaše nové CD Ombra Compagna s Mozartovými koncertními áriemi. Jak vzniklo?
Byl to návrh, který vzešel nejdřív z orchestru. Il pomo d’oro je skvělý soubor – kontaktovali mě, že by chtěli nahrát některé Mozartovy koncertní árie. Potom mě oslovil label Pentatone/San Francisco Classical Recording Company, abych pro ně udělala nějaké nahrávky. Tak se to perfektně sešlo! Měli jsme projekt – i producenta.

Jaké to je být dcerou kubánských rodičů, kteří emigrovali do USA? Jaká je dnes sociální pozice kubánských emigrantů ve Spojených státech?
Latinskoamerických obyvatel je v USA spousta, ta báječná diverzita je přítomná skoro všude. Jsem opravdu hrdá na svůj původ – a i když ve škole mluvíme anglicky, doma mluvíme španělsky. Pro mou rodinu bylo důležité, že budeme vychováváni bilingválně/dvojjazyčně, a že porozumíme odkazu svého původu.

Vaši rodiče emigrovali z Kuby a vy jste se už narodila ve Spojených státech. Jakou měli vaši rodiče motivaci k opuštění Kuby – a naplnily se s USA jejich sny/představy o životě?
Moje rodina prchala před represivním revolučním Castrovým režimem… A zda se jejich sny naplnily? V mnoha ohledech ano. Rodiče opustili rodnou zem, aby pro naši rodinu zajistili lepší budoucnost – v tomto smyslu se jejich záměr naplnil. Rodina je hrdá na to, že její příslušníci, kteří se už narodili ve Státech, tady získali vzdělání a vyrůstali ve svobodné občanské společnosti.

Metropolitní opera - La Traviata, Lisette Oropesa (foto Richard Termine, zdroj Lisette Oropesa)
Metropolitní opera – La Traviata, Lisette Oropesa (foto Richard Termine, zdroj Lisette Oropesa)

Jakou mají kubánští emigranti ve Státech společenskou pozici – tvoří nějakou komunitu, nebo jejich původní kořeny už dnes nehrají žádnou roli?
Kubánci mají svou osobitou kulturu, velmi spojenou s hudbou a prostou přirozeností. Protože jsme všichni vyrůstali v docela chudém prostředí, naučili jsme se vážit si v životě věcí, které se za peníze koupit nedají. Ke svým rodovým kořenům mám silný vztah, rozhodně.

A navštívila jste někdy rodnou zem svých rodičů?
Mám na Kubě příbuzné, ale nebyla jsem tam. Pro emigranty z Kuby to není snadné se tam podívat.

Jaké bylo dětství prožité v Louisianě? Jak se vaši rodiče ve Státech zabydleli a v jakém sociálním prostředí jste vyrůstala?
Byli jsme docela chudí, a hlavně maminka musela těžce pracovat, aby vychovala svá tři děvčata. Také tatínek spoustu let pracoval, ale onemocněl, a nakonec byl nepohyblivý, ale i přes ten handicap byl s námi doma a staral se o nás. V dětství jsem měla přátele ze souboru, v němž jsem hrála na flétnu. Byla to pro mě mimořádná zkušenost a tehdy jsem se naučila spoustu věcí, které mi přišly vhod, když jsem začala se zpěvem.

Lisette Oropesa (zdroj Lisette Oropesa)
Lisette Oropesa (zdroj Lisette Oropesa)

Jak jste se v dětství setkávala s hudbou a nakolik vás ovlivnila vaše maminka, zpěvačka a učitelka hudby?
Měla jsem štěstí, že jsem velký příklad, který jsem mohla následovat, měla doma – maminčino nádherné, přirozené zpívání. Podle svého přání jsem mnoho let studovala hru na flétnu, ale ona mě nabádala a povzbuzovala, abych se věnovala zpěvu. A ukázalo se, že její rada byla ta nejlepší!

Jaké možnosti rozvinout svůj talent pod profesionálním vedením má dítě v USA?
To opravdu závisí na tom, co je dostupné v místě, kde žijete. Já jsem měla štěstí, že možnosti pro studium hudby jsem měla přímo doma, včetně učitelky. V souboru jsem hrála na starou flétnu, na kterou hrávala moje teta, když byla na střední škole. Spousta dětí nemá peníze na zaplacení nástroje a lekcí. Ale současně je tu donátorství, které podporuje komunitní hudební skupiny a odborné vzdělávání na nástroje a zpěv i dětem, jejichž rodiče si to nemohou dovolit.

Dnes jste to vy, kdo vede mistrovské kurzy. Co se snažíte předat jejich účastníkům?
Snažím se podnítit dobré návyky tak, že usměrňuji myšlení mladých zpěváků. Je důležité, že místo stálého opravování, usměrňování a kritizování se studentům dostane i povzbuzení a prostor pro zkoušení dělat to po svém. Chci, aby se cítili posíleni ve snaze zpívat tak, aby je to těšilo a ta radost se přenášela do publika jako služba hudbě.

Rodelinda, Lisette Oropesa a Gianluca Margheri (foto A. Bofill, zdroj Lisette Oropesa)
Rodelinda, Lisette Oropesa a Gianluca Margheri (foto A. Bofill, zdroj Lisette Oropesa)

Jaká je dostupnost opery v USA? Narodila jste se v Louisianě – existuje v tom státě stálý operní soubor?
Ano, je jich tu několik! V Baton Rouge je operní soubor, a také v New Orleans a Shrevenportu.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments