S neusměrnitelným zápalem a energií vstoupil Ensemble Tourbillon do koncertní řady FOK

Druhý večer koncertní řady Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Stará hudba přivedl na jedno pódium vynikající hobojistku Xenii Löffler a jejího manžela, houslistu Daniela Deutera. Ensemble Tourbillon se prezentoval velkým zápalem a energií, kterou se však zpočátku ne vždy dařilo žádoucím způsobem usměrnit. Překvapením večera byl sólový výkon Michala Raitmajera v Telemannově Suitě D dur pro violu da gamba, smyčcové nástroje a basso continuo.
Bach – mistr koncertů, Xenia Löffler, 1. listopadu 2022 (foto Petr Dyrc)
Bach – mistr koncertů, Xenia Löffler, 1. listopadu 2022 (foto Petr Dyrc)

V únoru letošního roku uvedl cyklus Stará hudba Koncertního jednatelství Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK vzpomínkový koncert věnovaný zakladateli Ensemble Tourbillon, vynikajícímu hráči na violu da gamba Petru Wagnerovi, který předčasně zesnul na konci roku 2019. Jeho přátelé a kolegové při této příležitosti nastudovali Buxtehudeho kantátový cyklus Membra Jesu nostri. Odkaz Petra Wagnera i jméno souboru žijí dále, jak se mohli přesvědčit návštěvníci dalšího pražského koncertu ansámblu, věnovaného tentokrát instrumentální tvorbě Johanna Sebastiana Bacha, jeho syna Carla Philippa Emanuela a Georga Philippa Telemanna. K Ensemblu Tourbillon kolem Přemysla Vacka se připojila sólová hobojistka Akademie für Alte Musik Berlin Xenia Löffler a její manžel Daniel Deuter, vyhledávaný koncertní mistr a lektor hry na barokní housle (v českém prostředí na Letní škole staré hudby Valtice).

Program koncertu otevřela tvorba Carla Philippa Emanuela Bacha, a to nejprve Sinfonie G dur Wq 173. Efektně brilantní tempo její úvodní věty se zdálo až příliš rychlé. O to větší kontrast nicméně přinesla prostřední volná věta. Transparentní struktura skladby prozrazovala jisté kazy v souhře a v intonaci. V Koncertu B dur pro hoboj, smyčcové nástroje a basso continuo Wq 164 se spolu ne vždy úplně dobře snoubily elegantně frázovaný part hoboje a vervní vstupy smyčců vedených koncertní mistryní Dagmar Valentovou (s Danielem Deuterem v druhých houslích). Jako by energie zde někdy bylo až přespříliš. Působivá byla nicméně prostřední klidnější věta, která neztrácela napětí.

Bach – mistr koncertů, Daniel Deuter, Xenia Löffler, Ensemble Tourbillon, 1. listopadu 2022 (foto Petr Dyrc)
Bach – mistr koncertů, Daniel Deuter, Xenia Löffler, Ensemble Tourbillon, 1. listopadu 2022 (foto Petr Dyrc)

Ačkoli o svébytných kvalitách sólisty Daniela Deutera není pochyb, Koncert g moll pro housle, smyčcové nástroje a basso continuo BWV 1056R mu nevyšel zcela ideálně. Jeho projev se tentokrát vyznačoval především silným a jaksi až příliš zemitým zvukem. Podání náročného partu působilo místy až poněkud upachtěně. Celkově pak bylo v první půli koncertu patrné, že se na pódiu setkali umělci různého naturelu a hudební porozumění a souhra (nikoli jen v technickém smyslu) zde nepřichází zcela samozřejmě.

Trochu rozpačitý dojem z koncertu se značně proměnil po přestávce. Interpreti nalezli lepší soustředění a propojení a více se ujednotili ve zvuku i výrazu. Efektní Telemannova Suita D dur pro violu da gamba a smyčcové nástroje tak vyzněla velmi přesvědčivě. V sólovém partu se výborně prezentoval Michal Raitmajer, mladý umělec jinak aktivnější jako violoncellista, který si po zásluze získal i velké sympatie publika. Neméně povedený byl i Koncert c moll pro hoboj, housle, smyčce a basso continuo BWV 1060 Johanna Sebastiana Bacha. Jedná se o rekonstruovanou ranější verzi skladby, která se dochovala jako koncert pro dvě cembala určený pro lipské Collegium musicum. Lahodná zpěvnost hry Xenie Löffler jako by inspirovala nejen Daniela Deutera, ale i všechny ostatní hudebníky na pódiu. Spokojenému publiku se dostalo ještě přídavku, jímž byla sonáta z kantáty Himmelskönig, sei willkommen BWV 182, v níž se Xenia Löffler chopila flétny.

Bach – mistr koncertů, Michal Raitmajer, Ensemble Tourbillon, 1. listopadu 2022 (foto Petr Dyrc)
Bach – mistr koncertů, Michal Raitmajer, Ensemble Tourbillon, 1. listopadu 2022 (foto Petr Dyrc)

Cyklus staré hudby FOK bude pokračovat ještě pěti koncerty. Na tom následujícím, 6. prosince 2022, Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory uvede Händelovy Chandos Anthems. Řada dále nabídne ještě jeden bachovský program (sonáty pro housle a cembalo BWV 1014–1019 zahrají Florence Malgoire a Mahan Esfahani), Zelenkovy triové sonáty, Pergolesiho Stabat mater či crossoverový projekt s hudbou Orientu a Afriky.

Hodnocení autora recenze: 70%

Bach – mistr koncertů
1. listopadu 2022, 19:30 hodin
Praha, Kostel sv. Šimona a Judy

Program:
Carl Philipp Emanuel Bach: Sinfonia G dur Wq 173
Carl Philipp Emanuel Bach: Koncert B dur pro hoboj, smyčcové nástroje a basso continuo Wq 164
Johann Sebastian Bach: Koncert g moll pro housle, smyčcové nástroje a basso continuo BWV 1056R
Georg Philipp Telemann: Suita G dur pro violu da gamba, smyčcové nástroje a basso continuo TWV 55:D6
Johann Sebastian Bach: Koncert c moll pro hoboj, housle, smyčce a basso continuo BWV 1060

Účinkující:
Xenia Löffler – barokní hoboj
Daniel Deuter – barokní housle
Michal Raitmajer – viola da gamba, violoncello
Ensemble Tourbillon:
Dagmar Valentová – koncertní mistr
Vojtěch Jakl, Kateřina Kratochvílová, Lucie Hůlová – housle
Jakub Verner – viola
Lukáš Verner – kontrabas
Jiřina Marešová – cembalo
Přemysl Vacek – theorba, umělecký vedoucí

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


1 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments