Salcburský festival pohledem nového vedení

  1. 1
  2. 2

Rabl-Stadler: Byl to tvrdý boj a jsme rádi, že to tak dopadlo. Ale není možné si myslet, že jednorázové navýšení vyřeší problém jednou provždy. Pokud nedostaneme žádnou valorizaci, nemůžeme pracovat při 80 procentech osobních nákladů bez deficitu. Až začne roku 2017 Markus Hinterhäuser, budou dvě třetiny navýšení už spotřebovány. Stejný problém mají Burgtheater i další divadla. Univerzity dostávají samozřejmě osobní náklady valorizované. My žádáme jen valorizaci přídavku, který osobní výdaje ani nepokryje.
Bechtolf: Při rozpočtu 60 milionů dostáváme teď 16 milionů ze čtyř zdrojů – od spolkové vlády, zemské vlády, z města a z podpůrného fondu turismu. Soběstačnost máme 80 procent. V každém odvětví se valorizuje, a že se to neděje v umění, je absurdní. Když každoročně přijdeme o 800 tisíc euro, o něž se zvyšují mzdové tarify, je naprosto logické, že to jednou už vyrovnat nepůjde.
Rabl-Stadler: Umění se neodůvodňuje svou rentabilitou. Ale festival je uměleckým a ekonomickým motorem celého kraje. Ročně odevzdáváme na odvodech víc, než kolik dostáváme v subvencích. Dalo by se říci: Od veřejných zdrojů dostáváme půjčku, kterou téhož roku splácíme s lichvářskými úroky. Nejsme srovnatelní s kulturními institucemi, které jsou soběstačné asi z dvaceti procent.Po dlouhé době budete zase hrát ve Skalní jízdárně produkci, která je součástí činoherního programu – Třígrošovou operu. Ale jsou jen tři činoherní premiéry.

Bechtolf: To musím začít zeširoka. Peter Stein [vedoucí činoherního programu festivalu 1991–1997] dostal hromadu peněz, aby mohl ve Skalní jízdárně hrát.
Rabl-Stadler: Bylo to 60 milionů šilinků. Tehdy se říkalo, že si přece můžeme něco dovolit, když tu pracuje někdo jako je Peter Stein. Žádný činoherní ředitel od té doby už nedostal nic navíc, naopak se musí činohra uskrovňovat, aby se dala ufinancovat opera. Jürgen Flimm tomu říkal operní daň.
Bechtolf: A já bych chtěl aspoň jednou do Jízdárny, protože je to jedinečný prostor. Proto to bude velká produkce, ne koprodukce, se spoustou lidí – náklady budou opravdu důstojné festivalu.
Rabl-Stadler: Mohla by to být senzace.
Bechtolf: Bude to stát tolik, co dvě činoherní produkce v nějakém zemském divadle. Příští rok budu zase dělat činoherní představení. A je tu také zvláštní postoj vůči „Young Directors Project“. Tato řada nebyla většinou tiskem hodnocena nijak laskavě.

A teď se oplakává.

Bechtolf: Přesně tak. Ti, kdo tam nikdy nešli, nám teď vyčítají, že už projekt neexistuje. Je to absurdní. Když jsme připustili k práci mladé režiséry, dozvěděli jsme se, že to není pro festival důstojné. Vzali jsme etablované, a byli jsme kritizováni také. Doufám, že najdeme sponzora pro jiný, nový formát. Rád bych pozval k hostování mezinárodní produkce, které považuji za neobvyklé. Činoherní program vypadá možná na první pohled poněkud chudý. Ale u Třígrošové opery se nám vůbec poprvé podařilo přimět Kurt-Weill-Foundation, aby povolili novou verzi hudby. Až ta inscenace poběží, a doufejme, že poběží dobře, už se o ochuzení činoherního programu mluvit nebude.

Přesto: V činoherním programu jsou tři klasikové rozdílných epoch – Shakespeare, Goethe a Brecht – to samozřejmě vyvolává otázku: Kde je současná tvorba?

Bechtolf: Na to mohu jen lakonicky odpovědět: Řekne-li se A, nedá se vždycky říct i B. Jednoduše mi scházejí peníze.

Existují úvahy uvalit na vstupenky vyšší daň z přidané hodnoty. Proti tomu by se zřejmě silně protestovalo i v Salcburku.

Rabl-Stadler: Doufám, že při bližším přezkoumání tohoto tématu si vyšší místa všimnou, že bychom pak všichni potřebovali zvýšení subvence. Pořád musím myslet na svého bohužel už zesnulého přítele Hanse Landesmanna [obchodní ředitel festivalu 1989–2001], který říkal: „Nestahuj kalhoty, když je brod ještě daleko!“
Přeložila a připravila Vlasta Reittererová
Foto APA/Barbara Gindl, Luigi Caputo

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na