Sedmý koncert festivalu Dny soudobé hudby: Přesvědčivé výkony a zasloužený ohlas
Koncert sestavený ze skladeb pro komorní orchestr mohl publikum zaujmout už při nahlédnutí do tištěného programu. O devět obsažených skladeb se podělily hned tři komorní orchestry: Zelí-Potkan Orchestra (dirigent Václav Benjamin Špíral), Piccolo coro & Piccola orchestra (dirigent Marek Valášek) a NeoKlasik orchestr (dirigent Václav Dlask).
Plzeňský soubor s nepřehlédnutelným názvem Zelí-Potkan Orchestra téměř předurčeným pro provozování soudobé hudby tvoří studenti plzeňské konzervatoře, absolventi i pedagogové hrající na hudební nástroje, které bychom v komorním orchestru hrajícím artificiální hudbu nečekali (kytara i elektrická, akordeon, klavír, altsaxofon…). Koncert zahájili v pražské premiéře provedenou rozmarnou Tarantelou Karla Pexidra (*1929), která mile překvapila vtipem a svěžestí. Ve světové premiéře zazněla Rapsodie od téhož autora, skladba s propracovanou monotematikou.
Nejstarší autor večera (pominu-li K. Husu in memoriam) zkomponoval invenčně svěží a instrumentačně vynalézavé skladby přímo pro složením inovátorský soubor, přičemž naopak nejmladší autor v následujícím bloku – Marek Valášek se soubory Piccolo coro & Piccola orchestra – představil kompozici tradičního ražení. Nedávný absolvent oboru skladba na Konzervatoři Jana Deyla Jakub Novák (*1995) demonstroval své mládí pečlivě romantizujícím Concertinem pro klarinet a orchestr (premiéra této verze), citlivě a výtečně předneseným nevidomým Milanem Arnerem se zaslouženým ohlasem.
S náročným záměrem vypořádat se s komplikovanou předlohou básní Vladimíra Holana Asklépiovi kohouta se v cyklu Strom pro baryton a smyčce se zralým kompozičním mistrovstvím zhostil Miroslav Kubička (*1951), vkusně zachycující temný, hluboký svět básníka. Přesvědčivý výkon mladého pěvce Jana Kukala, intonačně jistého a skvěle zřetelně vyslovujícího, byl milým překvapením a velkým příslibem. Opět se jednalo o světovou premiéru této verze (původně byl cyklus určen barytonu s klavírem, poté se smyčcovými nástroji).
Žalm 16 pro smíšený sbor a komorní orchestr Jiřího Temla (*1935) zaujal přesvědčivou, postupnou parabolou od počátečních temnějších poloh až k jásavě, široce pojaté ploše s důraznými konsonancemi. Skvělé dílo autora, které pro soubor jemu známý s vděčností věnoval a ten po nahrání na CD se zřetelným zaujetím koncertně premiéroval.
Po přestávce zazněly skladby v podání NeoKlasik orchestru za řízení Václava Dlaska, přičemž několik instrumentalistů onemocnělo a soubor tak hrál v oslabení. Ivo Bláha (*1936), sám houslista, v podobě předloženého celku premiéroval Drobnosti pro smyčce. Cyklus záměrně krotký, co pohladí svou nevtíravostí. S vydařeným úmyslem nekomplikovaností potěšit i povzbudit, jak autor o skladbách uvedl v tištěném programu, orchestr jeho záměr s citem a evidentní chuti do hry podpořil. Jak plénu sdělila moderátorka večera a organizátorka celého festivalu DSH Daniela Bělohradská, Ivo Bláha nemohl být provedení účasten, nahrávku slyšel alespoň ze záznamu. V momentu vzniku této recenze už by skladba byla provedena in memoriam…
Dlouholetý předseda SČS Zdeněk Zahradník (*1936) představil Suitu pro smyčce, skladbu staršího data vzniku, dosud neprovedenou. Tři věty coby miniaturní symfonické básně připomínaly hudbu mladého Dmitrije Šostakoviče, aniž by ji ovšem jakkoliv kopírovaly. Neotřelá kompozice s kontrastujícími částmi s bohatě instrumentovanými smyčci mne zaujala svou druhou částí Noc novými skladebnými postupy. S dramatickou závěrečnou částí, plně vytěžující zvuk tutti, se vtipně připomínalo Nerudovo motto Seděly žáby v kaluži. Inu, autor nezapomíná, že humor k hudbě patří.
Třebaže bylo v plánu provést celé Divertimento pro smyčce Karla Husy (1921–2016), vzhledem k četným onemocněním v orchestru nakonec zazněla pouze 2. věta – Aria – jakožto hudební ochutnávka pro budoucí ročník DSH. Kompozice z doby autorova mládí ukázala slibný skladatelův talent, otevřenost k novým postupům, hledání nové hudební poetiky i jeho příslovečnou energii.
Michala Müllera (*1956) zaujalo zhudebnění historického tématu. Jeho kantátu Kunhuta Uherská pro mezzosoprán, violu a smyčce přednesli Eva Garajová a Jan Pěruška. Náročná linie solového zpěvu byla vyvažována dramatickou uměřeností doprovodu smyčců. Koncert sklidil u publika zasloužený ohlas, konání jeho i celého festivalu Dny soudobé hudby oceňuji.
Dny soudobé hudby: Ze skladeb pro komorní smyčcový orchestr
Na počest svaté Cecilie – ve spolupráci se Společností pro duchovní hudbu
22. listopadu 2023, 19:00 hodin
Modlitebna ČCE Vinohrady, Praha
Program:
Karel Pexidr: Tarantella pro Zelí-Potkan Orchestra / pražská premiéra
Karel Pexidr: Rapsodie pro Zelí-Potkan Orchestra / světová premiéra
Jakub Novák: Concertino pro klarinet a smyčce / světová premiéra této verze
Miroslav Kubička: Strom – cyklus písní na verše Vladimíra Holana pro baryton a smyčce/ světová premiéra této verze
Jiří Teml: Žalm 16 pro smíšený sbor a komorní orchestr / světová premiéra
Karel Husa in memoriam: Divertimento pro smyčce
Zdeněk Zahradník: Suita pro smyčce / světová premiéra
Michal Müller: Kunhuta Uherská na text Richarda Korowa pro mezzosoprán, sólovou violu a smyčce / světová premiéra
Účinkující:
Zelí-Potkan Orchestra
Václav Benjamin Špíral – dirigent
Piccolo coro & Piccola orchestra
Marek Valášek – dirigent
Milan Arner – klarinet
Jan Kukal – baryton
NeoKlasik orchestr
Václav Dlask – dirigent
Eva Garajová – mezzosoprán
Jan Pěruška – viola
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]