Senát schválil velkou mediální novelu, míří k podpisu prezidentovi

„Velká mediální novela představuje jeden z klíčových legislativních kroků tohoto volebního období v oblasti kultury a médií. Schválením zákona v Senátu završujeme dlouhodobou snahu o modernizaci právního rámce obou veřejnoprávních médií, který reflektuje technologický vývoj i proměny společnosti. Jde o vyváženou reformu, která zajišťuje stabilní a předvídatelné financování České televize a Českého rozhlasu, posiluje jejich institucionální nezávislost a zároveň nastavuje jasnější a transparentnější pravidla pro jejich fungování. Jsem přesvědčen, že jsme přijali zákon, který veřejnoprávním médiím umožní dlouhodobě a kvalitně plnit jejich službu občanům,“ sdělil ministr kultury Martin Baxa.
Novela zákona přináší ekonomicky citlivé zvýšení televizních a rozhlasových poplatků – u televizního poplatku z dosavadních 135 Kč na 150 Kč měsíčně a u rozhlasového z 45 Kč na 55 Kč měsíčně. Celkem tedy o 25 Kč. A platí pravidlo jedna domácnost jeden poplatek. Nově se také upravuje způsob výběru poplatků u právnických osob – firmy budou hradit poplatky podle počtu zaměstnanců. Zhruba 1,3 milionu právnických a podnikajících fyzických osob s méně než 25 zaměstnanci bude od poplatků osvobozeno.
Novela dále zavádí mechanismus automatické indexace poplatků – jakmile kumulovaná inflace dosáhne šesti procent, poplatky se zvýší o příslušnou částku zaokrouhlenou na celé koruny směrem nahoru.
Významnou změnou je rovněž omezení sponzoringu ve vysílání České televize na maximálně 260 hodin ročně. Čtvrtina z výnosu sponzorských vzkazů bude nově odváděna do Státního fondu kultury. Novela zároveň reguluje obchodní sdělení ve vysílání stanic Českého rozhlasu a omezuje reklamní sdělení na webu a v aplikacích ČT a ČRo. Novela zachovává duální mediální systém v České republice a zlepšuje podmínky pro soukromý sektor.
Zákon také zavádí institut tzv. memorand mezi Ministerstvem kultury a Českou televizí či Českým rozhlasem, která konkrétněji vymezí funkce veřejné služby, jejich rozsah a zaměření. Návrh prvního memoranda bude generální ředitel příslušného média povinen předložit Radě do šesti měsíců od účinnosti zákona, schvalují jej rady jednotlivých médií veřejné služby a kontrasignuje ministr kultury.
Součástí novely je i zrušení povinné registrace vloggerů a influencerů u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která vyvolala v minulosti širokou veřejnou diskusi. Současně s projednávanou legislativou také probíhají jednání mezi RRTV a influlencery o zpřesnění podmínek, podle kterých bude jasně zřetelné, koho se regulace týkají.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]