Senát schválil velkou mediální novelu, míří k podpisu prezidentovi

Senát Parlamentu České republiky dnes schválil velkou mediální novelu, která přináší zásadní změny ve fungování veřejnoprávních médií a jejich financování. Po předchozím souhlasu Poslanecké sněmovny nyní zákon čeká na podpis prezidenta republiky.
Ilustrační foto (zdroj Freepik, foto Jcomp)
Ilustrační foto (zdroj Freepik, foto Jcomp)

„Velká mediální novela představuje jeden z klíčových legislativních kroků tohoto volebního období v oblasti kultury a médií. Schválením zákona v Senátu završujeme dlouhodobou snahu o modernizaci právního rámce obou veřejnoprávních médií, který reflektuje technologický vývoj i proměny společnosti. Jde o vyváženou reformu, která zajišťuje stabilní a předvídatelné financování České televize a Českého rozhlasu, posiluje jejich institucionální nezávislost a zároveň nastavuje jasnější a transparentnější pravidla pro jejich fungování. Jsem přesvědčen, že jsme přijali zákon, který veřejnoprávním médiím umožní dlouhodobě a kvalitně plnit jejich službu občanům,“ sdělil ministr kultury Martin Baxa.

Novela zákona přináší ekonomicky citlivé zvýšení televizních a rozhlasových poplatků – u televizního poplatku z dosavadních 135 Kč na 150 Kč měsíčně a u rozhlasového z 45 Kč na 55 Kč měsíčně. Celkem tedy o 25 Kč. A platí pravidlo jedna domácnost jeden poplatek. Nově se také upravuje způsob výběru poplatků u právnických osob – firmy budou hradit poplatky podle počtu zaměstnanců. Zhruba 1,3 milionu právnických a podnikajících fyzických osob s méně než 25 zaměstnanci bude od poplatků osvobozeno.

Novela dále zavádí mechanismus automatické indexace poplatků – jakmile kumulovaná inflace dosáhne šesti procent, poplatky se zvýší o příslušnou částku zaokrouhlenou na celé koruny směrem nahoru.

Významnou změnou je rovněž omezení sponzoringu ve vysílání České televize na maximálně 260 hodin ročně. Čtvrtina z výnosu sponzorských vzkazů bude nově odváděna do Státního fondu kultury. Novela zároveň reguluje obchodní sdělení ve vysílání stanic Českého rozhlasu a omezuje reklamní sdělení na webu a v aplikacích ČT a ČRo. Novela zachovává duální mediální systém v České republice a zlepšuje podmínky pro soukromý sektor.

Zákon také zavádí institut tzv. memorand mezi Ministerstvem kultury a Českou televizí či Českým rozhlasem, která konkrétněji vymezí funkce veřejné služby, jejich rozsah a zaměření. Návrh prvního memoranda bude generální ředitel příslušného média povinen předložit Radě do šesti měsíců od účinnosti zákona, schvalují jej rady jednotlivých médií veřejné služby a kontrasignuje ministr kultury.

Součástí novely je i zrušení povinné registrace vloggerů a influencerů u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, která vyvolala v minulosti širokou veřejnou diskusi. Současně s projednávanou legislativou také probíhají jednání mezi RRTV a influlencery o zpřesnění podmínek, podle kterých bude jasně zřetelné, koho se regulace týkají.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře