Ševčíkova akademie: Bachovy sonáty a partity zůstávají stálou výzvou pro mladé sólové hráče

V atmosféře teplého letního večera v přítmí horažďovického kostela Nanebevzetí Panny Marie se 13. srpna 2024 uskutečnil další z koncertů Ševčíkovy akademie. Nesl podtitul „Koncert pro sólové smyčce“ a v programu dominovaly skladby určené pro sólové housle, violoncello, případně kombinaci obou nástrojů. Bachovy sonáty, suity a partity doplňovala díla autorů 20. a 21. století a meditativní náladu spoluutvářelo též intimní osvětlení a střídání jednotlivých čísel bez potlesku, o což požádal v úvodním slovu večera lektor a violoncellista Tomáš Jamník.
Marek Pavlica (foto Jana Plavec)
Marek Pavlica (foto Jana Plavec)

Zároveň uvedl i první číslo koncertu – Allemande z Bachovy Partity d moll v podání Elisabeth Weber, profesorky houslové a komorní hry na Musikhochschule Lübeck, která před několika dny přicestovala do Horažďovic, aby doplnila lektorský tým. Elisabeth Weber je jednou z nejvšestrannějších houslistek své generace, má zájem o soudobou hudbu, ale také se orientuje v historické interpretační praxi. Její provedení Bacha to jen potvrdilo – úsporné pohyby, téměř bez vibrata, velice prostý, ale i přesto jímavý přednes. Nelehký úkol stál před dalším interpretem, Markem Pavlicou, který z téže Partity uvedl část Sarabande. Měli jsme možnost slyšet velice vyrovnaný výkon, téměř navazující na předchozí. Zvuk byl podobně jemný a měkký, tok hudby hladký a plynulý.

Totéž by se dalo říci i o ostatních Bachových skladbách v podání účastníků kurzů z houslových tříd. Všem byla společná dobrá intonace, technika, zvládnutí obtížných pasáží. Vyzdvihla bych kvalitní práci s tónem, poctivé provedení bez sklouzávání ke zbytečné snaze o virtuozitu či příliš rychlá tempa. Trochu chyběly dynamické odstíny, lepší vedení frází či větší položení se do tónů tvořících melodii. Rozhodně je však znát, že kurzisté na sobě pracují a Bach dostane jistě jiný esprit, až nabydou více zkušeností, jak hudebních, tak životních. V tomto směru má asi nejlépe nakročeno cellistka Anna Nekvasilová, která dokázala dynamicky i výrazově vystihnout jednotlivé fráze a nebála se výraznějších setrvání na začátcích dílčích celků.

V zádumčivém rozpoložení se nesly i modernější skladby. Marie Burgetová (housle) a Anna Nekvasilová (violoncello) provedly duo Castillo interior lotyšského autora Pēterise Vaskse. Jeho kompoziční styl vykrystalizoval do podoby, která jakoby ilustruje věčný souboj dobra a zla pomocí tzv. nových principů jednoduchosti a také univerzálně srozumitelného zvukového projevu. Velkým inspiračním zdrojem je pro Pēterise Vaskse též příroda. V této kompozici na posluchače dýchl chladný sever. Dílo sestává ze dvou pomalých části, mezi něž je vložena rychlá a energická střední část. Hned v úvodu čeká na hráče úskalí v podobě stejného tónu v tlumené dynamice. Obě hráčky s tím však neměly nejmenší problém a čistý tón se vůbec nezachvěl. Minimalistická melodie se odvíjela pod zahaleným, měkkým zvukem. Škoda jen, že rychlá část nepřinesla takový kontrast, jaký bychom očekávali.

V programu byl dvěma čísly z díla Zamyšlené divertimento zastoupen též český skladatel Jan Hanuš. V první části cyklu se představila dvojice lektorů violoncellové třídy – Tomáš Jamník a Petra Malíšková. Neméně kvalitně provedená byla část zvaná Nobile, kde se hudebním partnerem Tomáše Jamníka stal Jan Petrov. Vyváženost zvuku obou hráčů se nejvíce projevila v tremolech či pizzicatech.

Trochu rozpačitě působilo Duo pro housle a violoncello od Gideona Kleina. Tento židovský autor se stal obětí holocaustu a z tohoto díla stačil dokončit před svým transportem do Terezína pouze první větu a část pomalé věty druhé. Obvykle se uvádí první věta Allegro con fuoco, zde byla zařazena druhá věta Lento. Po doznění 40taktového fragmentu následovalo několik sekund ticha, což pro posluchače obeznámené s historií vzniku skladby rozhodně mělo svoji váhu. Nejsem si však jista, zda provedení houslistky Avery Morris posunulo rovinu vnímání tohoto díla nějakým zásadním směrem.

Závěr koncertu patřil komornímu uskupení ve složení: Elisabeth Weber (housle), Karolína Franclíková (housle), Barbora Bílková (violoncello). První větu z nedokončeného Tria B dur Franze Schuberta přednesly lehce, svižně, důrazně, ale nenásilně. Pod vedením zkušené lektorky hrající part prvních houslí děvčata rytmicky velice přesně, s respektem k melodické lince doprovázela. Energická a veselá skladba byla luxusní tečkou na závěr. Brilantní výkon Elisabeth Weber jen potvrdil, že mladí účastníci kurzů jsou v dobrých rukách.

Koncert pro sólové smyčce
13. srpna 2024, 20:00 hodin
kostel Nanebevzetí Panny Marie, Horažďovice

Program:
Johann Sebastian Bach: Partita pro housle d moll, BWV 1004, I. Allemande (Elisabeth Weber – housle)

Johann Sebastian Bach: Partita pro housle d moll, BWV 1004, III. Sarabande (Marek Pavlica – housle)
Pēteris Vasks: Castillo interior (Marie Burgetová – housle, Anna Nekvasilová – violoncello)
Johann Sebastian Bach: Sonata č. 3 C dur, BWV 1005, III. Largo (Hana Jasanská – housle)
Johann Sebastian Bach: Suita pro violoncello d moll, BWV 1008, I. Preludium (Anna Nekvasilová violoncello)
Jan Hanuš: Zamyšlené divertimento, op. 82, I. Rubato (Tomáš Jamník – violoncello, Petra Malíšková – violoncello)
Johann Sebastian Bach: Sonata č. 3 C dur, BWV 1005, IV. Allegro assai (Lea Jonscher – housle)
Johann Sebastian Bach: Sonata g moll, BWV 1001, III. Siciliana (Tereza Horáková – housle)
Jan Hanuš: Zamyšlené divertimento, op. 82, V. Nobile (Tomáš Jamník – violoncello, Jan Petrov – violoncello)
Johann Sebastian Bach: Suita pro violoncello d moll, BWV 1008, VI. Gigue (Seoyeon Lim – violoncello)
Gideon Klein: Duopro housle a violoncello, II. Lento (Avery Morris – housle, Tomáš Jamník – violoncello)
Franz Schubert: Trio B dur, D 471(Elisabeth Weber – housle, Karolína Franclíková – housle, Barbora Bílková – violoncello)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments