Severské příběhy

Rozhlasoví symfonikové nazvali první únorový abonentní koncert Příběhy ze severu. Odpovídala tomu Sibeliova a Pärtova hudba. Němec Robert Schumann vnesl do programu jinou notu a výrazný prvek virtuozity. Spojnice nicméně existovala – byl jí estonský dirigent Risto Joost.
Příběhy ze severu – Risto Joost, SOČR – Praha 5. února 2018 (zdroj SOČR / autor Jaroslav Hauer)

Severské příběhy, finská mytologie zachycená v Kalevale, se promítly v hlavní skladbě večera, padesátiminutové suitě Lemminkäinen Jeana Sibelia. V podobě, v jaké ve Dvořákově síni zazněla, to byla dostatečně temná, epická a výmluvná hudba. Nejznámější je samozřejmě druhá část – Labuť z Tuonely, zbývající tři části se u nás tak často na koncertech nehrají.

Děj této programní hudby je následující: Lemminkäinen přijíždí na ostrov, kde po odchodu mužů do války žije mnoho osamocených žen. Muži se však vrátí a Lemminkäinena vyženou. Později hrdina přijede na Tuonelu, ostrov mrtvých, s úmyslem zastřelit labuť, která místo chrání. Jen tak může získat za manželku vytouženou ženu. Úmysl je vyzrazen, Lemminkäinen zabit, avšak jeho matka tělo zase oživí. V závěrečné části suity se hrdina vítězně vrací domů. I bez znalosti této předlohy však lze celou suitu poslouchat plnohodnotně – jako barvitou pozdně romantickou hudbu s charakteristickým zabarvením specifické národní kultury. A Risto Joost k ní nemá daleko – vždyť je známo, že jazykově mají Estonci blíž k Finům než k dalším dvěma pobaltským národům. A jak Finové, tak Estonci žili a žijí také v blízkém dotyku s ruskými vlivy.

Velmi zajímavou položkou koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu byla Třetí symfonie Arvo Pärta, dílo z doby před emigrací a před vykrystalizováním jeho typického nenapodobitelného mysteriózního minimalistického slohu. Skladba – po které se nadlouho odmlčel a až pak přišel s něčím zcela novým – už není provokativně avantgardní, je zklidněná, má volnější formu s návraty motivů a zaznívá v ní velmi výrazně inspirace středověkou hudbou. V tomto případě byla v rukou jednoho z nejpovolanějších. Sedmatřicetiletý Risto Joost se jako šéf Tallinnského komorního orchestru Pärtovou hudbou zabývá soustavně a jako někdejší chlapecký zpěvák i jako Estonec ji má už dlouho intenzivně zažitou. I když nešlo o „typického“ Pärta, bylo zařazení této kompozice výborným dramaturgickým tahem.

Skutečným bonbónkem byla ovšem úvodní skladba večera: Schumannův „Konzertstück“Koncertní kus pro čtyři lesní rohy a orchestr. Vyžaduje čtyři skvělé hráče, je extrémně náročně napsán – a jistě i proto bývá na koncertech přítomen zřídkakdy. Tentokrát byl důvod k zařazení a uvedení naplněn a podmínky splněny vrchovatě – ve skladbě koncertovala čtveřice mladých hornistů, laureátů Mezinárodní interpretační soutěže ARD v Mnichově v roce 2016. V Praze se znovu sešli všichni čtyři tehdejší finalisté – nositelé druhé ceny Kateřina Javůrková a Marc Gruber a držitelé třetí ceny Félix Dervaux a Nicolas Ramez. Zahráli maximálně kompetentně – a pokud snad v bravurních proplétajících se partech přece jen pár tónů nevyšlo, bylo to zcela zanedbatelné proti celkovému dojmu ze svižného tempa a radostně slavnostního vyznění pozitivní a energií nabité, dodnes v evropské koncertní hudbě ojedinělé kompozice.

Risto Joost hostoval v České republice už na podzim u Janáčkovy filharmonie Ostrava, mimo jiné také s Pärtovou hudbou. I spojení s rozhlasovými symfoniky vyšlo pěkně.

Hodnocení autora recenze: 85 %

 

Příběhy ze severu
Dirigent: Risto Joost
Kateřina Javůrková (lesní roh)
Félix Dervaux (lesní roh)
Marc Gruber (lesní roh)
Nicolas Ramez (lesní roh)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
5. února 2018 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program:
Robert Schumann: Koncertní kus pro čtyři lesní rohy a orchestr, op. 86
Arvo Pärt: Symfonie č. 3
Jean Sibelius: Lemminkäinen, suita, op. 22

www.rozhlas.cz

Reklama

Hodnocení

Vaše hodnocení - Příběhy ze severu – SOČR, Risto Joost (Praha 5. 2. 2018)

[Celkem: 5    Průměr: 3.8/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jaja

Nadherny koncert! Ze vsech zucastnenych primo prystila radost ze hry a plne zaujeti. Pan dirigent vedel presne co chce a take se mu toho od disciplinovane hrajicicho orchestru dostalo.
Jen si neodpustim poznamku na adresu fotografujiciho autora? Cvakani zaverky, navic v seriovem snimani bylo hodne rusive. Vubec jste nerespektoval dynamiku skladeb a fotil jste “hlava nehlava” i v tech nejtizsich mistech. Skoda.