Skončil nejrozsáhlejší ročník Smetanovy Litomyšle
„Všichni v našem týmu věříme, že se společně s diváky vrátíme s velkými koncerty a operou na druhé nádvoří Státního zámku Litomyšl. Je to pro nás po skončení letošního ročníku ten největší úkol,“ zdůrazňuje designovaný umělecký ředitel Marek Šulc.
V příštím roce Smetanova Litomyšl přivítá vedle symfonických koncertů a tří národních divadel z celého Česka špičkové interprety i v rámci koncertů komorní a duchovní hudby. Návštěvníky pozve také do tanečního světa, který nechá působit v širokém žánrovém spektru.
Následující ročník už připravil Marek Šulc: „Je pro mě jako pro budoucího festivalového dramaturga nesmírné štěstí, radost a velký závazek zároveň navazovat na skvělou a významnou práci Vojtěcha Stříteského. Právě on vybudoval dramaturgicky velmi silnou a úspěšnou festivalovou značku.“
Festival se podle Šulce rozhodně nebude ubírat dramaticky jiným směrem, než jaký je doposud. „Společně s ředitelem festivalu Michalem Medkem chceme nabízet divákům vytříbený mix oper, symfonických a vokálních koncertů, hudbu duchovní, komorní, velmi starou i současnou. Při dlouhodobém plánování myslíme na velké operní počiny, ale stejně tak myslíme na dětské posluchače. Přál bych si, aby si lidé z Litomyšle odnášeli silné a hluboké zážitky. Aby se zasmáli, dojali se, aby měli chuť se během hudby na sebe podívat nebo chytit za ruku. Aby společně s dalšími lidmi sdíleli tu nekonečnou sílu hudby a slova. A není podstatné, jestli to bude na zámeckém nádvoří, v chrámu, v zahradě nebo na náměstí,“ říká Marek Šulc.
Národní festival Smetanova Litomyšl byl letos ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany. Svou délkou i rozsahem byl největší od svého vzniku v roce 1946. U příležitosti jubilea svého nejslavnějšího rodáka Smetanova Litomyšl poprvé uvedla všechny jeho opery v jediném ročníku. Libuši koncertně nastudovala Česká filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, s Kateřinou Kněžíkovou v hlavní roli a Adamem Plachetkou v úloze Přemysla. Dalibora provedla Janáčkova opera Národního divadla Brno v koprodukci s Velšskou národní operou pod taktovkou dirigenta Tomáše Hanuse a za vedení světoznámého britského režiséra Davida Pountneyho. Brněnský soubor přivezl i Prodanou nevěstu v režii Ondřeje Havelky, jenž stojí i za novou inscenací předposlední Smetanovy opery Tajemství. Tu uvedl operní soubor pražského Národního divadla. Nové nastudování Hubičky provedla Opera Národního divadla Bratislava. Dvě vdovy, Braniboři v Čechách a Čertova stěna zazněla v podání ostravského Národního divadla moravskoslezského.
Česká filharmonie pod taktovkou světově uznávaného českého dirigenta Jakuba Hrůši reprezentativním průřezem díla Bedřicha Smetany festival zahájila a Mou vlastí za řízení Tomáše Netopila uzavřela. Na Smetanově Litomyšli zazněla i Janáčkova Její pastorkyňa či Quo vadis Sylvie Bodorové a speciálně komponované koncerty s velkým obsazením. Nechyběla intimněji laděná komorní vystoupení, sólové recitály ani duchovní hudba. Na koncertech vystoupili Josef Špaček, Marek Kozák, Pavel Svoboda, Pavel Haas Quartet, Wihanovo kvarteto, Smetanovo trio, Huelgas Ensemble, Duo KCHUN, Alžběta Poláčková i Pavel Černoch. Ve slavných operních áriích a italských písních se debutově v České republice představil světoznámý britsko-italský tenorista Freddie De Tommaso.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]