Skupovu Plzeň zahájila Mozartova Kouzelná flétna
V Plzni se 8. května po dvou letech znovu sešli příznivci loutkového a alternativního divadla na nejstarším českém festivalu profesionálních divadelních souborů, který nese jméno slavného plzeňského rodáka Josefa Skupy.
Na zahájení si tentokráte pozvali vysoce renomovaný soubor z bavorského Norimberku – Thalias Kompagnons, jehož umění za dvacet šest let jeho existence měli možnost obdivovat diváci v mnoha evropských zemích včetně návštěvníků Wiener Festwochen a Salzburger Festspiele, ale také v Izraeli, Japonsku, Koreji či Austrálii. U nás hráli poprvé.
Thalias Kompagnons vznikla v Norimberku v roce 1990, když se spojili malíř a scénograf Joachim Torbahn s absolventem germanistiky a sociologie a loutkohercem v jedné osobě Tristanem Vogtem. Svůj nynější název používá soubor od roku 2008. Vytvořili řadu představení, v mnohém provokativních, ale nabitých bohatou tvůrčí fantazií, někdy jemným, někdy i drsnějším humorem. Mnohé jejich inscenace jsou inspirovány významnými literárními či dramatickými díly, zmiňme se alespoň o představeních Macbetha či Wagnerova Prstenu, což je dvouhodinový přepis Wagnerova cyklu o Nibelunzích. S mimořádným úspěchem se již deset let setkává představení Kouzelné flétny (jeho originální název je Die Zauberflöte – Eine Prüfung).

Organizátoři letošní „Skupovky“ měli vynikající nápad, když právě tuto inscenaci pozvali na zahájení festivalu. Dva loutkoherci (Joachim Torbahn a Tristan Vogt), osmičlenný „živý“ orchestr sloužený z vynikajících hudebníků – ensembleKONTRASTE a kontratenorista Daniel Gloger předvedli divákům během osmdesáti minut děj Mozartovy a Schikanederovy Kouzelné flétny ve fascinujícím propojení vybraných hudebních úryvků (autorem hudební úpravy a aranžmá je Marcus Maria Reitenberger) v doslova fascinujícím pojetí, které diváka dokáže bezprostředně okouzlit svou magií.
Marionety, které loutkoherci používají, jsou inspirovány loutkami Paula Klee a divák má možnost přímo na scéně obdivovat minuciózní práci herců s nimi. Vše je neustále z různých stran snímáno kamerami a divák na velké obrazovce sleduje hru loutek v půvabných papírových dekoracích.

Příběh prince Tamina a Paminy stejně jako svět Královny noci i Sarastra je vykreslen s humorným, namnoze hodně ironizujícím nadhledem. Nejde v něm o jednoznačné vítězství dobra nad zlem tak, jak je často Kouzelná flétna interpretována. Sarastrova říše není v žádném případě ideálním státem, v němž vždy vítězí pravda a spravedlnost, Tamino dostane Paminu až v okamžiku, kdy se podrobí přísným pravidlům, které po něm vyžaduje splnění zkoušek. Nejsou zde jednoznačně kladní a jednoznačně záporní hrdinové.
V inscenaci je důsledně propojeno vznešené s profánním, genialita Mozartovy hudby se zde bezprostředně snoubí s obyčejným, ba triviálním světem Schikanedrova libreta. Tento výklad Mozartova díla asi nebude zcela po chutí krasoduchů, bažícím po jednoznačnosti jeho poselství, ale je plně v souladu s představou Mozarta, jak nám ji vylíčil ve své hře Amadeus Peter Shaffer a Miloš Forman v jeho následné podobě. Dovolte mi, abych se na tomto místě dopustil malé odbočky a zadal posmrtný hold autorovi hry Peteru Shafferovi, který nás v minulých dnech ve věku devadesáti let opustil.
Zásadní je dokonalá profesionalita všech složek inscenace. Důsledné a naprosto funkční propojení moderní technologie s klasickými principy loutkového divadla tak, jak nám je prezentují pánové Torbahn a Vogt, absolutní suverenita v jejich akcích s loutkami, perfektní hra orchestru složeného z vynikajících sólistů a suverénní pěvecký i herecký projev Daniela Glogera, který zvládl stejně přesvědčivě interpretovat trylky Královny noci a basové polohy Sarastra a přitom dodržet stylizací hereckého projevu tak, aby korespondovala s oběma loutkoherci, si zaslouží obdiv. Naprosto přesnou charakteristiku inscenace podal recenzent Gazety Wyborczej po představení v polském Krakově, když je charakterizoval slovy: lehké osvěžující a jednoznačně okouzlující.
Jediná výhrada by mohla být vyřčena k délce některých sekvencí vzhledem k celku, ale to je opravdu absolutní drobná piha na kráse. A aby krása vynikla, sluší se uchovat někde drobounkou pihu.
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna (zdroj thalias-kompagnons.de)
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna (zdroj thalias-kompagnons.de)
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Skupova Plzeň 2016 (foto Divadlo Alfa/Ptaček)
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Skupova Plzeň 2016 (foto Divadlo Alfa/Ptaček)
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Skupova Plzeň 2016 (foto Divadlo Alfa/Ptaček)
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Skupova Plzeň 2016 (foto Divadlo Alfa/Ptaček)
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Skupova Plzeň 2016 (foto Divadlo Alfa/Ptaček)
- Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna – Skupova Plzeň 2016 (foto Divadlo Alfa/Ptaček)
Úvodní představení letošní Skupovy Plzně potvrdilo, že Plzeň má skutečně ambice být opravdovým městem kultury, nejen podle rozhodnutí jakési komise. Divadlo Alfa v posledních letech několikráte prokázalo, že má na to, aby na toto označení aspirovalo. Přejme mu a městu Plzni, ať jim jejich elán vydrží.
Hodnocení autora recenze: 95 %
Skupova Plzeň 2016
Wolfgang Amadeus Mozart:
Zauberflöte – Eine Prüfung
Námět a režie: Thalias Kompagnons (Tristan Vogt a Joachim Torbahn)
Supervize: Jürg Schlachter
Loutky a výprava: Joachim Torbahn
Hudební zpracování: Marcus Maria Reissenberger
ensembleKONTRASTE
(koprodukce Thalias Kompagnons Norinberk/Tafelhalle Norimberk/ nsembleKONTRASTE Norimberk)
Premiéra v roce 2006
(psáno z reprízy 8. 5. 2016 Divadlo Alfa Plzeň)
Daniel Gloger (kontratenor)
Joachim Torbahn a Tristan Vogt (loutky)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]