Skupovu Plzeň zahájila Mozartova Kouzelná flétna

V Plzni se 8. května po dvou letech znovu sešli příznivci loutkového a alternativního divadla na nejstarším českém festivalu profesionálních divadelních souborů, který nese jméno slavného plzeňského rodáka Josefa Skupy.

Na zahájení si tentokráte pozvali vysoce renomovaný soubor z bavorského Norimberku – Thalias Kompagnons, jehož umění za dvacet šest let jeho existence měli možnost obdivovat diváci v mnoha evropských zemích včetně návštěvníků Wiener Festwochen a Salzburger Festspiele, ale také v Izraeli, Japonsku, Koreji či Austrálii. U nás hráli poprvé.

Thalias Kompagnons vznikla v Norimberku v roce 1990, když se spojili malíř a scénograf Joachim Torbahn s absolventem germanistiky a sociologie a loutkohercem v jedné osobě Tristanem Vogtem. Svůj nynější název používá soubor od roku 2008. Vytvořili řadu představení, v mnohém provokativních, ale nabitých bohatou tvůrčí fantazií, někdy jemným, někdy i drsnějším humorem. Mnohé jejich inscenace jsou inspirovány významnými literárními či dramatickými díly, zmiňme se alespoň o představeních Macbetha či Wagnerova Prstenu, což je dvouhodinový přepis Wagnerova cyklu o Nibelunzích. S mimořádným úspěchem se již deset let setkává představení Kouzelné flétny (jeho originální název je Die Zauberflöte – Eine Prüfung).

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna (zdroj thalias-kompagnons.de)
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna (zdroj thalias-kompagnons.de)

Organizátoři letošní „Skupovky“ měli vynikající nápad, když právě tuto inscenaci pozvali na zahájení festivalu. Dva loutkoherci (Joachim Torbahn a Tristan Vogt), osmičlenný „živý“ orchestr sloužený z vynikajících hudebníků – ensembleKONTRASTE a kontratenorista Daniel Gloger předvedli divákům během osmdesáti minut děj Mozartovy a Schikanederovy Kouzelné flétny ve fascinujícím propojení vybraných hudebních úryvků (autorem hudební úpravy a aranžmá je Marcus Maria Reitenberger) v doslova fascinujícím pojetí, které diváka dokáže bezprostředně okouzlit svou magií.

Marionety, které loutkoherci používají, jsou inspirovány loutkami Paula Klee a divák má možnost přímo na scéně obdivovat minuciózní práci herců s nimi. Vše je neustále z různých stran snímáno kamerami a divák na velké obrazovce sleduje hru loutek v půvabných papírových dekoracích.

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna (foto Zbigniew Bielawka)
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna (foto Zbigniew Bielawka)

Příběh prince Tamina a Paminy stejně jako svět Královny noci i Sarastra je vykreslen s humorným, namnoze hodně ironizujícím nadhledem. Nejde v něm o jednoznačné vítězství dobra nad zlem tak, jak je často Kouzelná flétna interpretována. Sarastrova říše není v žádném případě ideálním státem, v němž vždy vítězí pravda a spravedlnost, Tamino dostane Paminu až v okamžiku, kdy se podrobí přísným pravidlům, které po něm vyžaduje splnění zkoušek. Nejsou zde jednoznačně kladní a jednoznačně záporní hrdinové.

V inscenaci je důsledně propojeno vznešené s profánním, genialita Mozartovy hudby se zde bezprostředně snoubí s obyčejným, ba triviálním světem Schikanedrova libreta. Tento výklad Mozartova díla asi nebude zcela po chutí krasoduchů, bažícím po jednoznačnosti jeho poselství, ale je plně v souladu s představou Mozarta, jak nám ji vylíčil ve své hře Amadeus Peter Shaffer a Miloš Forman v jeho následné podobě. Dovolte mi, abych se na tomto místě dopustil malé odbočky a zadal posmrtný hold autorovi hry Peteru Shafferovi, který nás v minulých dnech ve věku devadesáti let opustil.

Zásadní je dokonalá profesionalita všech složek inscenace. Důsledné a naprosto funkční propojení moderní technologie s klasickými principy loutkového divadla tak, jak nám je prezentují pánové Torbahn a Vogt, absolutní suverenita v jejich akcích s loutkami, perfektní hra orchestru složeného z vynikajících sólistů a suverénní pěvecký i herecký projev Daniela Glogera, který zvládl stejně přesvědčivě interpretovat trylky Královny noci a basové polohy Sarastra a přitom dodržet stylizací hereckého projevu tak, aby korespondovala s oběma loutkoherci, si zaslouží obdiv. Naprosto přesnou charakteristiku inscenace podal recenzent Gazety Wyborczej po představení v polském Krakově, když je charakterizoval slovy: lehké osvěžující a jednoznačně okouzlující.

Jediná výhrada by mohla být vyřčena k délce některých sekvencí vzhledem k celku, ale to je opravdu absolutní drobná piha na kráse. A aby krása vynikla, sluší se uchovat někde drobounkou pihu.

Úvodní představení letošní Skupovy Plzně potvrdilo, že Plzeň má skutečně ambice být opravdovým městem kultury, nejen podle rozhodnutí jakési komise. Divadlo Alfa v posledních letech několikráte prokázalo, že má na to, aby na toto označení aspirovalo. Přejme mu a městu Plzni, ať jim jejich elán vydrží.

 

Hodnocení autora recenze: 95 %

Skupova Plzeň 2016
Wolfgang Amadeus Mozart:
Zauberflöte – Eine Prüfung
Námět a režie: Thalias Kompagnons (Tristan Vogt a Joachim Torbahn)
Supervize: Jürg Schlachter
Loutky a výprava: Joachim Torbahn
Hudební zpracování: Marcus Maria Reissenberger
ensembleKONTRASTE
(koprodukce Thalias Kompagnons Norinberk/Tafelhalle Norimberk/ nsembleKONTRASTE Norimberk)
Premiéra v roce 2006
(psáno z reprízy 8. 5. 2016 Divadlo Alfa Plzeň)

Daniel Gloger (kontratenor)
Joachim Torbahn a Tristan Vogt (loutky)

www.divadloalfa.cz/skupova-plzen
www.thalias-kompagnons.de

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Zauberflöte - Eine Prüfung (ensembleKONTRASTE)

[yasr_visitor_votes postid="214889" size="small"]

Mohlo by vás zajímat